• امروز : جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024
4

احياي آبشوران مطالبه جدي كرمانشاهيان

  • کد خبر : 2878
  • 04 اردیبهشت 1397 - 10:59
احياي آبشوران مطالبه جدي كرمانشاهيان

مدت هاست وضعيت ناگوار و بحراني رودخانه آبشوران تبديل به دغدغه جدي كرمانشاهيان شده است. طي دهه هاي اخير به دليل ناتواني‌هاي مديريتي در ساماندهي فاضلاب شهري، حجم بسيار عظيمي از فاضلاب و مواد متعفن به اين رودخانه سرازير شده و وضعيتي آزار دهنده را پديد آورده است. اين سرنوشت شوم در حالي براي آبشوران […]

مدت هاست وضعيت ناگوار و بحراني رودخانه آبشوران تبديل به دغدغه جدي كرمانشاهيان شده است. طي دهه هاي اخير به دليل ناتواني‌هاي مديريتي در ساماندهي فاضلاب شهري، حجم بسيار عظيمي از فاضلاب و مواد متعفن به اين رودخانه سرازير شده و وضعيتي آزار دهنده را پديد آورده است.
اين سرنوشت شوم در حالي براي آبشوران رقم خورده که اين رودخانه روزگاري زندگي‌بخش شهر کرمانشاه بوده است. پس از ويران شدن قلعه قديمي شهر در حاشيه رودخانه قره سو در دوران زنديه، هسته ي شهر جديد به تدريج در کنار رودخانه ي زيبا و باصفاي آبشوران شکل گرفت. اين رودخانه در زمان شكوه خود بسيار زيبا بوده و باغات پربار و چشمه سارهاي متعددي در حاشيه آن قرار داشته است. تا همين دوران پهلوي اول و حتي بخش ابتدايي پهلوي دوم نيز اين رودخانه همچنان زندگي بخش ساکنان شهر کرمانشاه بوده و مردم از چشمه هاي کناري آن آب آشاميدن تهيه مي کرده اند و رخت و لباس هاي خود را کنار آن مي‌شسته اند. ناکارآمدي مديريت شهري طي اين دهه‌هاي متمادي و ضعف هاي فرهنگي باعث شد به تدريج اين رودخانه زيبا به اين روزگار فلاکت بار دچار شده و تبديل به يک کانال عبور فاضلاب شود؛ به گونه اي که براي خلاص شدن از شر عوارض ناخوشايندش، راه چاره را در مدفون کردن آن يافتند.
فراموش نكنيم امروزه رودخانه هاي زيبايي از دل شهرهايي مانند لندن، پاريس، آمستردام، بيرمنگام، استکهلم، سنت پترزبورگ، هامبورگ، کلن و بوداپست مي گذرند و اين رودخانه ها نه تنها تبديل به کانال هاي فاضلاب نشده اند بلکه خود يکي از جاذبه‌هاي گردشگري آن شهرها محسوب مي شوند.
آبشوران کرمانشاه نيز بايد به عنوان يک رودخانه زيبا حفظ و به جاي دفن شدن، در راستاي شكل گيري يك توسعه پايدار شهري تبديل به يک جاذبه گردشگري مي شد. هرچند اين اتفاق تاکنون رخ نداده ولي بايد دغدغه احياي اين رودخانه زيبا دوباره در جامعه کرمانشاهي به جريان بيافتد. اتفاقي که در دنياي امروز در چين و کره جنوبي رخ داده است. چيني ها در قالب يک پروژه بزرگ رودخانه شهر ژانگ جياگنگ را دوباره احيا کردند و در سئول کره جنوبي با تخريب يک بزرگراه، رودخانه اي که زير آن دفن شده بود دوباره احياء شد.
اين انديشه در ايران هم خوشبختانه با اقبال روبروست. هم اکنون طرح ساماندهي دو رودخانه زرجوب و گوهررود که از دل شهر رشت مي گذرند، به عنوان يک پروژه بسيار بزرگ با جديت در حال انجام است تا به رونق اقتصاد گردشگري شهر کمک کند. اين دو رودخانه طي اين سال ها تبديل به محلي براي عبور فاضلاب شده اند. حتي در شهر تهران نيز احياء و ساماندهي رودخانه‌هاي کن و فرحزاد در دستور کار قرار گرفته است.
در شهر کرمانشاه نيز بايد در راستاي شكل گيري يك توسعه پايدار شهري به سمت تبديل آبشوران به رودخانه اي زيبا و گردشگري حرکت کرد. فراموش نکنيم آبشوران روزگاري زندگي بخش اين شهر بوده و حال عين ناسپاسي است که آن را زنده زنده دفن کرده و تبديل به يک کانال فاضلاب کنيم. آرزوي بازگشت دوباره زندگي به آبشوران مي تواند محقق شود به شرطي که جامعه کرمانشاهي بخواهد.

لینک کوتاه : https://www.milkanonline.ir/?p=2878

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.