• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
1

روايتي متفاوت از عاشورا

  • کد خبر : 361
  • 07 آذر 1395 - 14:32

ميلکان اين هفته به بهانه برگزاري نمايشگاه نقاشي بشير نظري گپ و گري با اين هنرمند کرمانشاهي متولد شهرستان صحنه داشته است . در نمايشگاه نقاشي هاي بشير نظري که از ۲ الي ۷ آذر ماه در نگارخانه کلهر مجتمع شهيد آويني شهر کرمانشاه داير است ،۱۶ تابلو نقاشي با موضوع عاشورا به نمايش در […]

32-5

ميلکان اين هفته به بهانه برگزاري نمايشگاه نقاشي بشير نظري گپ و گري با اين هنرمند کرمانشاهي متولد شهرستان صحنه داشته است .
در نمايشگاه نقاشي هاي بشير نظري که از ۲ الي ۷ آذر ماه در نگارخانه کلهر مجتمع شهيد آويني شهر کرمانشاه داير است ،۱۶ تابلو نقاشي با موضوع عاشورا به نمايش در آمده است .
وي مي گويد: اين آثار را با تکنيک آکريليک خلق کرده است .
نظري بيان داشت: در اين آثار سعي کرده ام با بياني سمبوليک و متفاوت به مفهوم عاشورا بپردازم.
سبک کارهاي او سمبوليسم است و وي در اين آثار سعي کرده است از نقوش و موتيف هاي ايراني و کوردي استفاده کند.
او نقاشي روايتگر است يعني در کارهايش داستان و روايت است.
بشير نظري مي گويد: زماني در کلاس زنده ياد هانيبال الخاص مشق عشق ميکردم، بارها و بارها از ايشان شنيدم که مي گفت:»هنرمند بايد صداقت هنري داشته باشد« . شايد سالها طول کشيد تا معني آن جمله ي به ظاهر ساده را فهميدم و اکنون سالهاست که به آن مي انديشم و سعي ميکنم آن را در کارهايم منعکس کنم .
در اين مجموعه سعي کرده ام در حد توان اندکي متفاوت تر به مقوله ي عاشورا بپردازم . از منظر اسب به آن نگريستم شايد چون اسب در تمام آيين ها و باورها و روياها و ادبيات و هنرها و در ناخودآگاه آدمي حضوري دايمي داشته همواره مرکوب و محمل و مظروف انسان بوده و هست و سرنوشتش از انسان جدايي ناپذير است و نماد عقل و تفکر است .
مجموعه حاضر حاصل تلاشي ۳تا۴ ساله است که در آن سعي نموده ام به يکي ديگر از دغدغه ها و نداهاي درونم پاسخي صادقانه بدهم . مگر نه اينکه هر هنرمندي در نهايت بايد به خودشناسي برسد و بتواند درونيات خود را منعکس کند .
بشير نظري لحظه هاي عاشقانه اي که با تک تک اين تابلوها سپري کرده است را تقديم ميکند به استاد هانيبال الخاص؛ کسي که به او عاشقانه نقاشي کردن را آموخت و همسرش به عنوان کسي که در اين راه بس دشوار کنار او بوده است .
او در سال ۱۳۷۵ تربيت معلم شهيد دستغيب تهران قبول شد و در ۱۳۷۷ به استخدام آموزش و پرورش‌در آمد. سال۱۳۷۸ وارد دانشکده هنرهاي زيبا دانشگاه تهران شد و سال ۱۳۸۳ فارغ التحصيل شد.
اولين ارتباط اين هنرمند نقاش با هنر به سال ۱۳۷۰ زماني که سال سوم راهنمايي در شهرستان صحنه تحصيل مي‌کرد برمي_گردد.
نظري مي گويد: از همان سن ۱۵ سالگي تکليفم با خودم روشن بود و ميخواستم نقاش بشوم با وجود اين که رشته ام ادبيات بود اما ۴ سال دبيرستان براي کنکور هنر تلاش مي‌کردم و مي‌خواستم رشته هنر را ادامه بدهم. با همه‌ي بچه هاي روستا فرق ميکردم و زمانيکه همه‌ي هم سن و سالانم فوتبال مي‌کردند من کنار رودخانه يا در حال نقاشي کردن بودم و يا در طبيعت سير ميکردم.
شايد با ورود به دانشکده هنرهاي زيبا اولين تجربه در زمينه نقاشي برايم به صورت جدي مطرح شد، اما نقطه ي عطف آن بين سالهاي ۱۳۸۰ تا ۸۳ بود که با استاد عزيز زنده ياد هانيبال الخاص آشنا شدم. آشنايي و سه سال تلمذ در محضر وي آينده هنري م را بيمه کرد؛ بخصوص زمانيکه يکي از طراحي هايش را به من هديه داد و پايين آن نوشت (براي بشير که به او اميدوارم) اين جمله ي اقاي الخاص مدام به من انگيزه ي کار کردن مي‌دهد و معتقدم روح ايشان نظاره گر عملکرد شاگردانش ميباشد.
بشير نظري در طول ۱۶ سال فعاليت حرفه‌اي خود در نقاشي علاوه بر نمايشگاه هاي متعدد انفرادي و جمعي عناوين هنري مختلفي کسب کرده است که بخشي از آن در ادامه مي آيد .
رتبه اول مسابقه استاني » حديث هنر پايداري« حوزه هنري استان کرمانشاه ۱۳۹۰، رتبه اول مسابقه استاني نقاشي دفاع مقدس ۱۳۹۰، رتبه سوم جشنواره منطقه‌اي ( استان هاي ايلام ، کردستان ، کرمانشاه ، همدان، لرستان و مرکزي) ۱۳۹۰،جزء ۸ نقاش برتر جشنواره کشوري ايلام ۱۳۹۰، رتبه برگزيده مسابقه کشوري هنرهاي تجسمي اسوه با موضوع جنگ نرم ، عفاف و حجاب استان لرستان ۱۳۹۰، رتبه اول مسابقه استاني »حديث هنر انتظار « حوزه هنري استان کرمانشاه ۱۳۹۱، نفر سوم جشنواره کشوري ايلام ۱۳۹۱ ،رتبه اول جشنواره کشوري»مهمان مهر« اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي استان کرمانشاه ، برگزاري ۳۰ ورک شاپ اختصاصي از سال ۸۱ تا کنون، برگزاري بيش از ۳۰ نمايشگاه گروهي و انفرادي از سال ۱۳۸۱ تا کنون در شهرهاي مختلف ، شرکت در نمايشگاه گروهي اساتيد علمي کاربردي در کشور مالزي ، داوري جشنواره هاي کشوري، منطقه اي و استاني ، چاپ کتاب مجموعه آثار نقاشي و دبيري سه دوره جشنواره هنرهاي تجسمي بسيج هنرمندان کرمانشاه

عکسها:عبدالرضا رحیمی

32-432-732-1

لینک کوتاه : https://www.milkanonline.ir/?p=361

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.