به گزارش میلکان، دکتر منوچهر حبیبی، در نشست شورای آموزش و پرورش استان با تاکید بر جایگاه کلیدی این شورا، اظهار کرد: این شورا از اثرگذارترین شوراهای استان است و من به آن اعتقاد قلبی دارم که با انسجام و همدلی موجود، میتوانیم تحولات مثبتی را در آموزش و پرورش رقم بزنیم.
استاندار کرمانشاه با بیان اینکه آموزش و پرورش بزرگترین نهاد اجتماعی کشور است، گفت: آموزش و پرورش، چه از نظر کمی و چه کیفی، نهادی فراگیر و زیرساختی فرهنگی است و باید با نگاهی بلندمدت، همه دستگاهها در همه حوزهها به آن توجه ویژه داشته باشند زیرا آینده مادی و معنوی کشور در گرو عملکرد این نهاد است.
دکتر حبیبی با اشاره به موضوع افت تحصیلی دانشآموزان افزود: متوسط معدل دانشآموزان در برخی استانها به عددهای غیرقابل باوری همچون هشت و نه رسیده که برای ما غیرقابل هضم است که این افت، نتیجه عواملی چون شیوع کرونا، آموزش غیرحضوری، تعطیلیهای مکرر و طبقهبندی مدارس به انواع مختلف بوده است.
استاندار کرمانشاه بیان کرد: زنگهای انشاء و ورزش که نقش مهمی در پرورش فکری و جسمی دانشآموزان داشتند، امروز عملاً تعطیل شدهاند و همچنین تغییرات مکرر در محتوای درسی، والدین را از کمک به فرزندان در آموزش ناتوان کرده است.
دکتر حبیبی نقش معلم را در آموزش و پرورش محوری توصیف کرد و گفت: آموزش بدون معلم بیمعناست و معلم باید انگیزه داشته باشد و علاقهمند باشد و اگر این دو عنصر فراهم شود بسیاری از مشکلات آموزشی حل میشود.
استاندار کرمانشاه با انتقاد از بهرهبرداری نامناسب از فضای مجازی افزود: ما از فضای مجازی به شکل درستی استفاده نکردهایم و باید این ابزار را در خدمت آموزش بگیریم نه اینکه موجب اتلاف وقت دانشآموزان شود.
دکتر حبیبی با اشاره به فضای قالب در هدایت تحصیلی گفت: متأسفانه همه فکر میکنند تنها باید علوم تجربی یا ریاضی را انتخاب کنند، در حالی که باید ارزش رشتههایی نظری مثل علوم انسانی، فنی و هنری و همچنین مهارتآموزی، فنی و حرفهای و هنرستان نیز شناخته شود.
وی ارتقای معدل دانشآموزان را هدف اصلی شورای آموزش و پرورش عنوان کرد و افزود: این هدف باید محور برنامهریزی قرار گیرد و برای تحقق آن باید به معلم انگیزه داد، مدارس را بازسازی کرد و شرایط را بهبود بخشید.
استاندار کرمانشاه یکی از شاخصهای ارزیابی مدیران مدارس را افزایش قبولی در دانشگاهها اعلام کرد و گفت: اگر دانشآموزان یک مدرسه در کنکور پذیرفته شوند، مدیر مدرسه باید تشویق و معرفی شود. این مسئله به عنوان ملاک عملکرد مدیران مدارس در نظر گرفته شود.
دکتر حبیبی تأکید کرد که مدیران مدارس باید بر اساس شایستگی انتخاب شوند چرا که اجرای تمام برنامههای آموزش و پرورش بر عهده آنهاست.
وی با اشاره به ضرورت تأسیس اردوگاه دانشآموزی در استان گفت: همه دستگاهها مکلف به همکاری در تأمین زمین و زیرساختهایی چون آب، برق و گاز هستند و با توجه به مرکزیت استان در غرب کشور، این اردوگاه میتواند میزبان راهیان نور و کاروانهای فرهنگی باشد.
استاندار کرمانشاه از دستگاههای فرهنگی خواست تا در برنامهریزی برای اوقات فراغت دانشآموزان مشارکت فعال داشته باشند و افزود: باید دانشآموز بداند در هفته چند روز و برای چه برنامهای به مدرسه میآید و آموزش و پرورش نیز باید برای این ایام برنامه داشته باشد.
وی ریشهکنی بیسوادی را از برنامههای مهم شورا دانست و تأکید کرد: فرمانداران و بخشداران بر اساس آمار و اطلاعات دریافتی، برای ریشهکنی بیسوادی در مناطق خود برنامهریزی کنند.
استاندار کرمانشاه با اشاره به ظرفیتهای قانونی برای تجهیز فضاهای آموزشی گفت: «براساس بند «خ» ماده ۲۰ قانون مالیاتها، واحدهای بزرگ اقتصادی میتوانند بخشی از مالیات خود را در مسیر تأمین فضاهای آموزشی هزینه کنند و باید مکاتبات لازم با این واحدها صورت گیرد چون بسیاری از آنها از این ظرفیت مطلع نیستند.
وی افزود: در تخصیص اعتبارات عمرانی نیز باید اولویت با فضاهای فرهنگی و آموزشی باشد.
استاندار کرمانشاه گفت: امیدوارم خروجی این جلسه به ارتقای کیفیت آموزشی استان و بهبود وضعیت دانشآموزان بینجامد.