• امروز : شنبه - ۶ مرداد - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
6
در سال 1402

کرمانشاه پس از یزد در رتبه دوم فلاکت کشور قرار گرفت

  • کد خبر : 38242
  • 04 خرداد 1403 - 13:57
کرمانشاه پس از یزد در رتبه دوم فلاکت کشور قرار گرفت

استان کرمانشاه با شاخص۵۷٫۳  در رتبه دوم کشور در شاخص فلاکت قرار دارد. به گزارش خبرنگار میلکان، استان‌های یزد با شاخص ۵۷٫۴، کرمانشاه با شاخص ۵۷٫۳، کردستان با شاخص ۵۷٫۲، لرستان با شاخص ۵۶٫۵ و چهارمحال و بختیاری با شاخص ۵۶٫۴ بیشترین نرخ شاخص فلاکت در کشور را به خودشان اختصاص داده‌اند. استان‌های تهران با […]

استان کرمانشاه با شاخص۵۷٫۳  در رتبه دوم کشور در شاخص فلاکت قرار دارد.

به گزارش خبرنگار میلکان، استان‌های یزد با شاخص ۵۷٫۴، کرمانشاه با شاخص ۵۷٫۳، کردستان با شاخص ۵۷٫۲، لرستان با شاخص ۵۶٫۵ و چهارمحال و بختیاری با شاخص ۵۶٫۴ بیشترین نرخ شاخص فلاکت در کشور را به خودشان اختصاص داده‌اند.

استان‌های تهران با شاخص ۴۳٫۲، سمنان با شاخص ۴۴٫۱، بوشهر با شاخص ۴۵٫۴، زنجان با شاخص ۴۵٫۶ و مازندران با شاخص ۴۵٫۹ کمترین نرخ فلاکت کشور در سال ۱۴۰۲ را به خودشان اختصاص داده اند.

شاخص فلاکت  یک نشانگر اقتصادی است که توسط اقتصاددان «آرتور ملوین اکان» تبیین شده‌است و از افزودن نرخ بیکاری به نرخ تورم به دست می‌آید.

باور بر این است که تورم فزاینده در کنار بیکاری رو به افزایش برای یک جامعه، هزینه‌های اقتصادی و اجتماعی در برخواهد داشت.

براساس اعلام مرکز آمار ایران نرخ تورم سالانه ۱۴۰۲ کشور و نرخ بیکاری سالیانه‌ای که برای سال ۱۴۰۲ اعلام گردیده است این اطلاعات توسط گروه رسانه‌ای میلکان استخراج، محاسبه و طراحی گردیده است.

نکته قابل تامل در این آمار قرارگرفتن کرمانشاه در بین استانهایی با بالاترین نرخ تورم و بیکاری است.

کرمانشاه در رتبه دوم نرخ بیکاری و رتبه پنج تورم کشور قرار دارد. اما استانی مانند سیستان و بلوچستان که در شاخص بیکاری رتبه اول را دارد در شاخص تورم رتبه آخر کشور را به خود اختصاص داده است.

در شاخص تورم نیز هرچند که یزد رتبه اول را به خود اختصاص داده است اما این استان در شاخص بیکاری وضعیت مناسب‌تری دارد و در رتبه ۲۱ بیکاری قرار گرفته است.

متوسط نرخ بيكاري جمعيت ۱۵ ساله و بيشتر سال ۱۴۰۲ کشور۸٫۱ درصد اعلام شده است که استان کرمانشاه با ۱۲٫۳درصد در رتبه دوم کشور قرار دارد.

سیستان و بلوچستان و کرمانشاه با نرخ ۱۲٫۴ و ۱۲٫۳ بالاترین نرخ بیکاری کشور را به خود اختصاص داده اند و استانهای لرستان، هرمزگان و خوزستان به ترتیب با نرخ های ۱۱٫۹ درصد، ۱۱٫۴درصد و ۱۱درصد در رتبه های بعدی بدترین وضعیت اشتغال قرار دارند.

قزوین با ۶٫۴ درصد پایین ترین نرخ بیکاری سال ۱۴۰۲ کشور را به خودش اختصاص داده است و پیش از آن استان‌های مازندران، خراسان رضوی و سمنان با نرخ ۶٫۳ قرار دارند.

شاخص نرخ تورم کل کشور در سال ۱۴۰۲به گزارش مرکز آمار به ۴۰٫۲درصد رسیده است که کرمانشاه با تورم ۴۵درصدی

در رتبه پنجم نرخ تورمی کشور قرار دارد.

استان‌های یزد با ۵۰٫۴ درصد، کردستان با ۴۶٫۵درصد، اصفهان با ۴۶٫۳درصد و چهارمحال و بختیاری با ۴۵٫۷درصد بیشترین نرخ تورم در بین استانهای کشور را داشته اند.

سیستان و بلوچستان ۳۵٫۹درصد کمترین نرخ تورمی کشور را به خودش اختصاص داده است و استان‌های خوزستان و سمنان با نرخ ۳۷٫۸درصد در جایگاه دوم و سوم مناسب ترین نرخ های تورمی کشور قرار گرفته اند. بوشهر و تهران نیز با نرخ تورمی ۳۷٫۶ و ۳۶٫۵ درصد در بین ۵ استان با نرخ تورمی پایین قرار گرفته اند.

 

 

لینک کوتاه : https://www.milkanonline.ir/?p=38242

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.