• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
4

۸۰ درصد مرگ ناشی از مسمومیت‌ها در مردان اتفاق می افتد

  • کد خبر : 21420
  • 03 آبان 1400 - 19:36
۸۰ درصد مرگ ناشی از مسمومیت‌ها در مردان اتفاق می افتد

به گزارش از سازمان پزشکی قانونی کشور، در طی سالهای اخیر همه ساله بین ۶هزار تا ۸هزارو۴۰۰ نفر از هموطنانمان در اثر بروز انواع مسمومیت جان باخته اند. بیشترین مسمومیتی که در سالهای اخیر منجر به فوت شده است، مسمومیت ناشی از سوء مصرف مواد مخدر و محرک و الکل و عوارض ناشی از آن […]

به گزارش از سازمان پزشکی قانونی کشور، در طی سالهای اخیر همه ساله بین ۶هزار تا ۸هزارو۴۰۰ نفر از هموطنانمان در اثر بروز انواع مسمومیت جان باخته اند. بیشترین مسمومیتی که در سالهای اخیر منجر به فوت شده است، مسمومیت ناشی از سوء مصرف مواد مخدر و محرک و الکل و عوارض ناشی از آن به میزان ۵۰ تا ۶۹ درصد از کل موارد مرگ ناشی از مسمومیت ها می باشد .
رئیس اداره تحقیق ، توسعه و آموزشهای مردمی دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه در گفت‌وگو با خبرنگار میلکان با بیان اینکه متاسفانه در اواخر سال ۹۸ و اوایل سال ۱۳۹۹ همزمان با شیوع بیماری کرونا و سوء مصرف الکل دست ساز و مشروبات الکلی قاچاق تعداد مسمومیت با الکل افزایش داشته است گفت: مصرف خوراکی الکل اتیلیک (اتانول) و یا غرغره کردن اتانول در محوطه دهانی هیچگونه اثری در پیشگیری از عفونت کرونا ندارد و با خطر بروز مسمومیت ناشی از اتانول همراه است.
دکتر وریا رحیمی بیان داشت: بر اساس آمار به دست آمده از بیمارستان‌های کشور، در سال ۱۳۹۸ در حدود ۱۰هزارو۵۰۰مورد و در نیمه نخست سال ۱۳۹۹، بالغ بر ۷هزار و ۵۸۳ مورد مراجعه به بیمارستان در اثر مسمومیت با الکل داشته ایم.
وی خاطر نشان ساخت: مرگ ناشی از سوء مصرف مواد ممکن است در اثر مصرف میزان بالای مواد مخدر، محرک و الکل، مصرف به قصد خودکشی و یا مصرف اتفاقی خصوصا در کودکان باشد. همچنین مرگ ناشی از سو مصرف مواد می تواند در افراد که از طریق بلعیدن مقادیر بالای مواد مخدر بسته بندی شده در مبدا و دفع آن در مقصد اقدام به قاچاق و توزیع مواد مخدر می نمایند و بسته های مواد مخدر در لوله گوارشی ایشان باز می شود، رخ دهد.
رئیس اداره تحقیق ، توسعه و آموزشهای مردمی دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه اظهارداشت: به طور کلی مسمومیت ناشی از مواد مخدر مختلف منجمله تریاک، هروئین، متادون، ترامادول و …بسیار خطرناک می باشد و فرد مسموم هرچه سریع تر باید به مراکز درمانی منتقل شود. بسیاری از این موارد ممکن است در کودکانی رخ دهد که به صورت اتفاقی محتویات بطری حاوی داروی ترک اعتیاد، شربت متادون را خورده اند. توصیه اکید می شود که شربت متادون به بطری نوشیدنی های خوراکی مانند نوشابه منتقل نشود و به هیچ عنوان در یخچال و در دسترس دیگر اعضای خانواده قرار نگیرد.
وی رتبه بعدی مرگ و میر ناشی از سموم در سالهای ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۰ را به میزان ۱۵ تا ۱۸درصد در اختیار انواع سموم مانند قرص برنج (فسفید آلومنیم)، سموم دفع آفات نباتی ، جونده کش ها ، سیانور و دیگر سموم دانست و یادآور شد: مسمومیت با منواکسید کربن متاسفانه عامل ۱۰ الی ۱۱درصد مرگ‌های ناشی از مسمومیت می باشد که با آغاز فصل سرما به دلیل استفاده از وسایل گرمایشی آمار آن افزایش پیدا می کند. با رعایت نکات بسیار ساده می توان از بروز آن جلوگیری کرد.
دکتر رحیمی تصریح کرد: در بین موارد مسمومیت مراجعه کننده به بیمارستان‌های کشور مسمومیت های دارویی با ۴۰ درصد بیشترین آمار را به خود اختصاص می‌دهد که متاسفانه بخش عمده آن موارد مسمومیت تعمدی را شامل می گردد. بنزودیازپینها ، مسکن‌های غیر مخدر ، داروهای ضد افسردگی، و سایر داروهای موثر در سیستم اعصاب مرکزی و داروهای قلبی عروقی بیشترین موارد مسمومیت دارویی را شامل می شوند.
وی با تاکید بر اینکه بر اساس آمارهای سازمان پزشکی قانونی کشور از نظر جنسیت بیشترین مرگ ناشی از مسمومیت با ۸۰ درصد در مردان اتفاق می افتد گفت: گزش با جانوران سمی مانند گزش عقرب ۷۵ درصد موارد ، مار گزیدگی ۱۲ درصد و زنبور ۷ درصد و سایر جانداران سمی نیز از جمله موارد علت مراجعه به بیمارستانهای کشور می باشد .
رئیس اداره تحقیق ، توسعه و آموزشهای مردمی دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه از دیگر موارد مسمومیت را مسمومیت با موارد شیمیایی ، شوینده های خانگی، مواد نفتی، سموم گیاهی و قارچ‌های سمی بر شمرد و توصیه کرد: مردم در استفاده از شوینده های خانگی حتما نکات ایمنی را رعایت کرده و از نگهداری هر نوع مواد شیمیایی ، مواد نفتی و مواد شوینده در بطریهای مواد خوراکی مانند بطری آب معدنی یا نوشابه خودداری کنند چون احتمال مصرف اشتباهی این مواد مخصوصا در کودکان افزایش پیدا می‌کند.
خطرناک ترین گروه سنی به لحاظ مسمومیت کودکان زیر پنج سال می باشند که مسمومیت خصوصا با مواد شیمیایی و نفت در کودکان می تواند عواقب خطرناکی داشته باشد. اغلب موارد مسمومیت در منزل بروز می نماید. لذا اهمیت ایمن سازی منازل مشخص می شود.

خبرنگار:نرگس نادری نیا

لینک کوتاه : https://www.milkanonline.ir/?p=21420

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.