• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
5

هر اهدای خون می تواند به نجات زندگی ۳ نفر کمک کند

  • کد خبر : 28617
  • 10 مرداد 1401 - 10:55
هر اهدای خون می تواند به نجات زندگی ۳ نفر کمک کند

خون و فرآورده های خونی منبع مهمی برای بسیاری از بیماران و مجروحان در مواقع ضروری و حیاتی است و نقش مهمی را در زندگی مادران باردار ایفا می کند. یک فوق تخصص خون و سرطان بالغین(انکولوژی) گفت: اهدای خون می تواند به نجات زندگی تا سه نفر کمک کند. به گزارش میلکان؛ دکتر مظفر […]

خون و فرآورده های خونی منبع مهمی برای بسیاری از بیماران و مجروحان در مواقع ضروری و حیاتی است و نقش مهمی را در زندگی مادران باردار ایفا می کند.

یک فوق تخصص خون و سرطان بالغین(انکولوژی) گفت: اهدای خون می تواند به نجات زندگی تا سه نفر کمک کند.

به گزارش میلکان؛ دکتر مظفر ازنب گفت: اهدا خون علاوه بر اینکه موجب نجات زندگی بیماران می شود ، می تواند به سلامت روحی فرد اهداکننده کمک می کند و این موضوع که ما می توانیم با اهدای خون به نجات زندگی دیگران کمک کنیم مهم ترین فایده اهدا خون است.

وی با بیان اینکه اهدا خون ذخایر مضر آهن را کاهش می دهد ، گفت: از آنجا که معمولا برای کسی که خون می دهد تستهای کبدی وآزمایشات هپاتیت انجام می شود ممکن است در این زمان برخی از مشکلات احتمالی سلامتی فرد نیز مشخص شود و این هم یکی دیگر از فواید این اقدام خداپسندانه است.

وی اظهار داشت تا به حال ضرری از اهدای خون در صورتی که اهدا کنندگان به صورت مناسب انتخاب شده باشند گزارش نشده است و هر فرد می‌تواند با اهدای خون خود به نجات جان ۳ بیمار کمک کند.

وی با اشاره به اینکه حداقل سن قابل قبول برای اهداء خون ۱۸ سالگی و حداکثر ۶۰ سالگی است گفت :کسانی که دفعات متعدد و مستمر اهدای خون دارند حداکثر ۶۵ سال و حداکثر سن برای افرادی که برای اولین بار اقدام می‌کنند ۶۰ سال است.

دکتر ازنب با اشاره به اینکه آقایان هر سه ماه و خانم ها هر چهار ماه می‌توانند جهت اهدای خون اقدام کنند گفت: در زنان سطح هموگلوبین خون قبل از اهدا بایستی حداقل دوازده و نیم و در مردان ۱۳ گرم در دسی لیتر باشد.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با بیان اینکه وزن مطلوب برای اهدای خون حداقل ۵۰ کیلوگرم به بالا می باشد گفت : اهداکنندگان باید طی چهار تا شش ساعت قبل از اهدا ، غذا میل کرده باشند و مصرف غذای مقوی و مکمل پس از اهدا خیلی ضرورتی ندارد.

به گفته وی فرد اهدا کننده خون لازم است پس از این اقدام ، ۱۵ دقیقه روی تخت استراحت کند و در هنگام بلند شدن بسیار آرام و با کمک از تکیه گاه بلند شود،ضمنا تا ۲۴ ساعت بعد از خونگیری بهتر است به غیر از پیاده روی های سبک ورزش سنگین نداشته باشد.

دکتر ازنب همچنین افزود: افراد سیگاری نیز بهتر است تا یک ساعت بعد از اهدای خون سیگار نکشند.

این فوق تخصص خون و انکولوژی در ادامه بیان کرد: کسانی که بیماری های قلبی ،ریوی، عفونی، کلیوی ،کبدی، فشار خون بالا ،دیابت ،کم خونی، سابقه سرطان ، صرع ، تشنج، اعتیاد به مواد مخدر تزریقی ،خالکوبی و سابقه اختلال انعقادی خونریزی دهنده دارند بهتر است خون اهدا نکنند.

به گفته وی همچنین افرادی که طی یک سال اخیر به مناطقی که احتمال اپیدمی عفونی در آن وجود داشته و یا مناطق مالاریا خیز مسافرت داشته اند و یا سابقه سقط و زردی یرقان داشته‌اند بهتر است خون اهدا نکنند.

وی همچنین بیان کرد افرادی که از بعضی از داروها مانند ایزوترتینوئین و یا داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی (NSAID) و آسپرین مصرف کرده باشند تا زمان مشخصی مجاز به اهدای خون نیستند.

لینک کوتاه : https://www.milkanonline.ir/?p=28617

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.