• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
1
سرپرست اداره کل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی استان کرمانشاه:

صنایع دستی حاصل تفکر، عمل، ابتکار، خلاقیت و ذوق یک ملت است

  • کد خبر : 35934
  • 21 خرداد 1402 - 2:43
صنایع دستی حاصل تفکر، عمل، ابتکار، خلاقیت و ذوق یک ملت است

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی استان کرمانشاه گفت: صنایع دستی حاصل تفکر، عمل، ابتکار، خلاقیت و ذوق یک ملت است. به گزارش خبرنگار میلکان داریوش فرمانی در مراسم روز جهانی صنایع دستی آیین تجلیل از هنرمندان صنایع دستی و افتتاح رویداد منطقه‌ای چوب که در محوطه تاریخی طاق‌بستان برگزار شد، سابقه صنایع […]

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی استان کرمانشاه گفت: صنایع دستی حاصل تفکر، عمل، ابتکار، خلاقیت و ذوق یک ملت است.

به گزارش خبرنگار میلکان داریوش فرمانی در مراسم روز جهانی صنایع دستی آیین تجلیل از هنرمندان صنایع دستی و افتتاح رویداد منطقه‌ای چوب که در محوطه تاریخی طاق‌بستان برگزار شد، سابقه صنایع دستی را به اولین دست سازه های بشر در کشور مربوط دانست  و افزود: بر اساس بررسی‌های میدانی در کشور ما قدیمی ترین دست سازه های بشری مربوط به دوران پارینه سنگی است که در استان ما مربوط به تبر سنگی می باشد که در اطراف روستای گاکیه کرمانشاه پیدا شده است .

وی نیاز بشر در دوره نوسنگی را باعث ایجاد اولین دست سازه های بشر در هشت هزار سال پیش عنوان و تصریح کرد: تمامی مفاهیم سنتی، باورها، اعتقادات و آیین گذشتگان از این طریق به ما منتقل شده است.

به گفته فرمانی صنعتگران به عنوان وارثان این هنرمندان چندین هزار ساله علاوه بر کار اقتصادی یک وظیفه مهم فرهنگی نیز دارند که چون نیاکان خود باید باورها و ارزشهای معنوی را از طریق دست سازه های خود به ملت های گوناگون و نسل جوان منتقل کنند. سرپرست اداره کل میراث فرهنگی،  گردشگری و صنایع دستی استان، صنایع دستی را از نظر اقتصادی با اهمیت برشمرد و گفت: صنایع دستی تنها صنعتی است که با سرمایه گذاری اندک اشتغال زایی بالایی دارد مواد خام و اولیه آن به آسانی در دسترس قرار میگیرد ،ضمنا صنایع دستی خود بستری را برای توسعه گردشگری در هر مکانی فراهم می کند.

وی آموزش را به عنوان اولین برنامه متولیان صنایع دستی معرفی کرد و گفت: طبق برنامه ریزی های صورت گرفته در صددیم  تعدادی از رشته های منسوخ صنایع دستی  را احیا کنیم که بتوانیم این هنر صنعت ها را به نسل های بعد نیز منتقل کنیم بنابراین در اکثر شهرستان ها اقدام به برگزاری کلاس های آموزشی در حوزه صنایع دستی نموده و در بحث ترویج، نوآوری، دسته بندی محصولات صنایع دستی و کاربردی کردن آن ها و تولید طبق سلیقه مشتریان امروز برنامه هایی را دنبال می‌کنیم.

فرمانی افزود: موضوع دیگر بحث بازارچه‌های صنایع‌دستی است که با همکاری ارگان‌هایی چون شهرداری و شورای شهر در صدد ایجاد بازارچه های دائمی صنایع دستی در ورودی شهرها می باشیم که خوشبختانه در برخی شهرستان‌ها این کار انجام گرفته است، اما هدف اصلی ما این است این بازارچه هارا با حفظ اصالت های معماری ایرانی و ارزش های اسلامی ایجاد کنیم.

فرمانی برگزاری نمایشگاه‌های فصلی و دائمی در اقلیم کردستان عراق و نواحی جنوبی عرب نشین این کشور را به عنوان یکی دیگر از برنامه‌های اصلی اداره کل میراث فرهنگی عنوان کرد و گفت: این فرصت را ایجاد میکنیم که در بحث فروش و بازاریابی محصولات صنایع دستی کمکی به صنعتگران کرده باشیم.

لینک کوتاه : https://www.milkanonline.ir/?p=35934

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.