• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
8

مجتمع شیمیایی بیستون کرمانشاه واحد نمونه صنعتی استان شد

  • کد خبر : 21719
  • 18 دی 1400 - 13:42
مجتمع شیمیایی بیستون کرمانشاه  واحد نمونه صنعتی استان شد

مجتمع شیمیایی بیستون کرمانشاه در آیین تجلیل از واحدهای نمونه صنعتی استان کرمانشاه به عنوان واحد نمونه صنعتی استان در سال ۱۴۰۰ معرفی شد. مجتمع شیمیایی بیستون کرمانشاه به عنوان یکی از محدود تولید کنندگان تکنیکال سموم کشاورزی در خاورمیانه با ورود به عرصه تولید سموم دامپزشکی و ثبت چند اختراع جدید در زمینه تولید […]

مجتمع شیمیایی بیستون کرمانشاه در آیین تجلیل از واحدهای نمونه صنعتی استان کرمانشاه به عنوان واحد نمونه صنعتی استان در سال ۱۴۰۰ معرفی شد.
مجتمع شیمیایی بیستون کرمانشاه به عنوان یکی از محدود تولید کنندگان تکنیکال سموم کشاورزی در خاورمیانه با ورود به عرصه تولید سموم دامپزشکی و ثبت چند اختراع جدید در زمینه تولید ماده موثره بارقه‌های امید برای خودکفایی تولید ماده موثره و سموم آماده مصرف را در دل متخصصین و مصرفکنندگان این حوزه زنده کرده است. این واحد تولیدی دانش بنیان و فنآور در هفته پژوهش نیز به عنوان ف آوری برتر استان کرمانشاه در سال ۱۴۰۰ معرفی شد.
مدیرعامل مجتمع شیمیایی بیستون کرمانشاه در گفت‌وگو با خبرنگار میلکان گفت: این مجتمع تنها تولید کننده تکنیکال سموم کشاورزی در خصوص ۲ آفت کش کشاورزی؛ علف کش تخصصی مزارع چغندر قند «کلریدازون» و دیگری حشره کش پیری پروکسی فن حشره کش سبز است.
مهندس احد قبادی بیان داشت: مجتمع شیمیایی بیستون کرمانشاه در خصوص این دو سم دانش‌بنیان شده و دانش و تولید ماده موثره سم را به دست آورده است.
وی با بیان اینکه اکثر کارخانجات ایران فقط بحث فرموله را انجام می دهند خاطرنشان ساخت: شرکت شیمیایی بیستون کرمانشاه ماده موثره تولید می‌کند. تولید ماده موثره ماشین آلات پیشرفته و دانش بالایی احتیاج دارد که در حال حاضر هر دو این ملزومات در این شرکت موجود است.
رئیس هیئت مدیره شرکت شیمیایی بیستون افزود: برای اولین بار در غرب ایران، مجوز تولید سموم دامپزشکی را گرفته‌ایم که دکتر حیدری مدیرکل و دکتر غلامی معاون دارو و درمان اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه حمایت های خوبی از ما داشتند و به سرعت جواز تاسیس را صادر کردند، پروانه بهره‌برداری نیز صادر و این سموم با ظرفیت روزانه ۵هزار لیتر تولید و روانه بازار شد.
وی گفت: تیم تحقیق و توسعه این شرکت در سال ۱۴۰۰ نیز ثبت سه اختراع جدید در حوزه تولید ماده موثره آفتکش‌ها داشت که در حال کار بر روی آن هستیم که به زودی ۲علفکش و یک حشره کش به بازار ارائه خواهیم داد. در همین رابطه تفاهم نامه‌ای نیز با معاونت علمی ریاست جمهوری انعقادکرده‌ایم که برای ورود این سموم به چرخه تولید حمایت های خوبی از ما داشته‌‍اند.
مهندس قبادی تصریح کرد: دو ماده موثره‌ای که تولید می کنیم علاوه بر تامین کامل بازار داخل به کشورهای ترکیه و آذربایجان نیز صادر میشود. ۲۵ محصول آماده مصرف داریم که در زمینه زراعی و باغی مورد استقبال کشاورزان داخلی قرار گرفته است.
وی اظهارداشت: ماده موثره ی ۷۳ درصد سموم تولیدی کشور وارداتی است و در کشور فرموله می‌شود. ۲۵درصد نیز به صورت آماده مصرف وارد می شود. در ایران به اندازه انگشتان یک دست ماده موثره تولید نمی‌شود که ۲ ماده موثره آن در شرکت شیمیایی بیستون تولید می شود.
این کارآفرین دانش بنیان در پاسخ به اینکه چه اتفاقی باید بیافتد که تولید ماده موثره در ایران افزایش پیدا کند گفت: تولید ماده موثره یک پروسه زمان بر و نیازمند دانش فنی و ماشین آلات پیشرفته است. فرموله کردن کار سختی نیست، در حال حاضر با توجه به دانش و امکاناتی که داریم دستیابی به ماده موثره تنها به حمایت نیاز دارد.
پروسه به دست آوردن دانش فنی هر ماده موثره زمان و هزینه زیادی نیاز دارد و لازم است که در ابتدای راه ، دولت با حمایت و بالا بردن تعرفه واردات اختلاف قیمت ۴ تا ۵ درصدی که با کالای خارجی دارد را جبران کند. در ابتدای راه بالا بودن هزینه‌های تولید نسبت به دیگر کشورها طبیعی است. ماده موثره کلریدازون که ۲۰ سال در این شرکت تولید می‌شود به دانش و توانایی رسیده است که در حال حاضر با کیفیت بیشتر و قیمت پایین تر نسبت به نمونه خارجی تولید و عرضه می‌شود.
وی گفت: سموم دامپزشکی برای از بین بردن آفات دامی مانند حشرات و کنه‌ها که به دام می چسبند استفاده می شود. استان کرمانشاه به عنوان یکی از قطب های مطرح دامپروری ایران، این موقعیت را برای ما فراهم کرد که در زمینه سموم دامپزشکی نیز فعالیت داشته باشیم.
مجتمع شیمیایی بیستون کرمانشاه در سال ۹۵ کارآفرین برتر ملی و سال ۹۸ به عنوان واحد تحقیق و توسعه منتخب پارک علم و فناوری ایران شد. این شرکت استانداردهای جهانی فائو و تمام استانداردهای لازم را پاس کرده است .
مهندس قبادی با تاکید بر اینکه محصولات باکیفیت مجتمع شیمیایی بیستون در ایران مورد توجه و استفاده کشاورزان قرار گرفته است خاطرنشان ساخت: تفاهم نامه هایی با دانشگاه‌های رازی، پردیس کشاورزی دانشگاه رازی، دانشکده داروسازی و دانشگاه آزاد بسته‌ایم که بتوانیم رابطه صنعت و دانشگاه را بیشتر کنیم. هم دانشجویان از فضای کارخانه استفاده کنند و هم ما بتوانیم از آزمایشگاه‌های پیشرفته و اساتید بهره ببریم.

 

مهدی خالوندی

لینک کوتاه : https://www.milkanonline.ir/?p=21719

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.