• امروز : شنبه - ۶ مرداد - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
3
سید حجت اله موسوی اجاق:

شورا همچنان شورای شهرداری است /این پارلمان محلی نباید در میدان شهرداری محصور باشد

  • کد خبر : 2913
  • 10 اردیبهشت 1397 - 21:19
شورا همچنان شورای شهرداری است /این پارلمان محلی نباید در میدان شهرداری محصور باشد

کیفیت شورای شهر کرمانشاه در این دوره به لحاظ عملکرد تفاوت خاصی با شوراهای ادوار گذشته ندارد، قوانین تغییر کرده اما شیوه انتخاب مردم به عنوان فاکتوری تعیین کننده هنوز بر سنت دیرین قومی و قیبله‌ای باقی است و از این رو چنین ارزیابی می شود که نحوه عمل شورا این زمان خنثی است. سید […]

کیفیت شورای شهر کرمانشاه در این دوره به لحاظ عملکرد تفاوت خاصی با شوراهای ادوار گذشته ندارد، قوانین تغییر کرده اما شیوه انتخاب مردم به عنوان فاکتوری تعیین کننده هنوز بر سنت دیرین قومی و قیبله‌ای باقی است و از این رو چنین ارزیابی می شود که نحوه عمل شورا این زمان خنثی است.
سید حجت اله موسوی اجاق عضو با سابقه شورای شهر کرمانشاه در گفتگویی اختصاصی با میلکان گفت: نمی توان گفت این شورا با شوراهای گذشته تفاوتی دارد؛ در ادوار اول و دوم و حتی دور سوم قبل از انحلال سواد خواندن و نوشتن برای کاندیدا شدن کفایت می کرد پس از آن سطح تحصیلات به دیپلم تغییر کرد سپس داشتن مدرک لیسانس به عنوان شرط شرکت در انتخابات مطرح شد و در دور چهارم با اضافه شدن یک تبصره افرادی که در ادوار قبل بودند بدون نیاز به مدرک تحصیلی به صرف تجربه می‌توانستند در انتخابات شرکت کنند بنابراین اگرچه قوانین تغییر کرده اما متاسفانه انتخاب مردم به گزینی نشده یا به عبارتی در نحوه انتخابشان تغییری نداده اند و انتخابات در این دوره بر مبنای همان دیدگاه های قومی و قبیله‌ای صورت گرفته است.
موسوی اجاق تصریح کرد: به لحاظ عملکردی تغییر محسوسی را در امور شورا شاهد نبوده ایم البته در بعضی ادوار وضعیت بهتری داشته ایم مثلا دور سوم یک دور استثنایی بود که می توان از آن به عنوان دوران طلایی شورا یاد کرد. شاید چون شرایط هم در شورا و هم در استان به لحاظ مالی و مدیریتی شهرداری ها فراهم بود ولی در حال حاضر شرایط عادی است، اگر بخواهیم صادقانه با مردم حرف بزنیم نه پس رفتی داشته ایم و نه پیشرفتی! ان شاء الله از این به بعد بتوانیم رشد داشته باشیم.
این عضو شورای شهر یادآور شد: خنثی بودن این شرایط و عدم تغییر کیفیت عملکردی شورا خود دلایلی دارد که مهمترین آن قانون است که شیوه ها را در آن مشخص نکرده اند تا تخصصی‌تر شود. دلیل دیگر را می توان در ضعف آگاهی رسانی به مردم دانست دولت و رسانه ها به مردم خوب آگاهی رسانی نکرده اند بر همین اساس شیوه انتخاب در بسیاری از مناطق از جمله کرمانشاه مبتنی برسنت قومی و قبیله ای است نوعی از انتخاب که اثرگذار است اما مبنای منطقی ندارد که بتوان توقع داشت از دل آن یک شورای کارآمد متولد شود بنابراین قوانین ایراد دارد و باید اصلاح شود.
وی ادامه داد:همچنین ما در حوزه نظارت هم ایراد داریم در نظارت بر انتخابات پول بسیار اثرگذار است و این خرید رای شاید بدترین نوع سیستم هاست.
موسوی اجاق کوتاهی در آموزش جدید الوردهای شورا را در شمار علل فوق عنوان کرد.
این عضو شورای شهر خاطر نشان ساخت: اینجا تجربه ملاک نیست؛ به عنوان مثال: کاندیدا شدن یک فرد ۲۵ ساله شاید ظاهر زیبایی دارد اما واقعا غیرمنطقی است لذا باید افرادی به صحن شورا ورود پیدا کنند که از نظر علمی و تجربی زمینه کافی را داشته باشند البته این به معنای مخالفت با جوان گرایی نیست بلکه ما به دنبال تجربه هستیم چون اینجا برای آزمون و خطا وقت نداریم.
وی از حصر شورا در میدان شهرداری انتقاد کرد و گفت: شورای شهر به وسیله قانون و حاکمیت عملا در شهرداری محصور شده و به تعریفی شورای ما الان شورای شهرداری است در حالی که مبنای پارلمان های محلی یکپارچه سازی در مدیریت شهری است، قانون باید اصلاح شود همانطور که انتظار می‌رود نهاد شورا رشد کند می بایست در کنار این علاقه اقتدار لازم را هم به آن بدهیم، اما متاسفانه در این مورد هیچ انگیزه ای وجود ندارد و همین باعث می شود شوراها که پتانسیل قوی دارند عملا نتوانند از آن قوه،قوی استفاده کنند.
موسوی اجاق برای ابراز نظر در مورد دیدگاه فعلی مردم و مسولین نسبت به شورای کنونی گریزی به ماجرای انحلال شورای سوم زد و اظهار داشت: عامل اصلی انحلال شورای سوم استاندار وقت بود، اختلاف بر سر انتخاب شهردار بود ما پنج شهردار واجد شرایط انتخاب کردیم اما استاندار وقت تمام هم وغمش این بود که باید شهرداری انتخاب شود که من می گویم و این یعنی تداخل در عمل و به نوعی توهین به قانون بود، انحلال شورای شهر قصور شورا نبود بلکه موضوعی سیاسی وعلت وقوع آن تخلف استاندار آن زمان بود، با این حال مردم نسبت به شورا بدبین نشدند چون اگر غیر از این بود در انتخابات شرکت نمی کردند و به چند تن از اعضایی که در شورای منحل شده نیز عضو بودند دوباره رای نمی دادند.
عضو شورای شهر کرمانشاه اظهار داشت: راجع به دیدگاه مردم اگر فراتر از بعد شورا برویم موضوع نارضایتی نه فقط در مورد شورا بلکه نسبت به اکثر مسولین نظام در دستگاه های مختلف مطرح است.

لینک کوتاه : https://www.milkanonline.ir/?p=2913

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.