• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
1
هماهنگی تشکل‌های بخش کشاورزی ، سازمان جهادکشاورزی و دادگستری موجب شد؛

شیرینی چغندرقند‌درکام‌کشاورزان

  • کد خبر : 15045
  • 03 آذر 1399 - 18:58
شیرینی چغندرقند‌درکام‌کشاورزان

عبدالله مرادی- گروه اقتصاد میلکان هرساله در فصل برداشت چغندرقند به عنوان یکی از محصولات اصلی و استراتژیک کشاورزی در استان کرمانشاه معضلاتی به وجود می‌آمد. کشاورزان محصولات خود را به کارخانه‌های قند استان نمی‌دادند. عدم پرداخت به موقع مطالبات چغندرهای تحویلی و خرید ارزان تر نسبت به دیگر کارخانه‌جات دلیل این اقدام بود.از دیگر […]

عبدالله مرادی- گروه اقتصاد میلکان
هرساله در فصل برداشت چغندرقند به عنوان یکی از محصولات اصلی و استراتژیک کشاورزی در استان کرمانشاه معضلاتی به وجود می‌آمد. کشاورزان محصولات خود را به کارخانه‌های قند استان نمی‌دادند. عدم پرداخت به موقع مطالبات چغندرهای تحویلی و خرید ارزان تر نسبت به دیگر کارخانه‌جات دلیل این اقدام بود.از دیگر سو کارخانجات نیز با این تهدید که اگر محصولات کشاروزی از استان خارج شود مجبور به تعطیلی کارخانه هستند از خروج چغندرقند از استان جلوگیری به عمل می‌آوردند. همین ناهماهنگی ها و عدم پذیرش تحویل محصول به کارخانه‌های داخل استان، کشاورزان را به این کار وا می داشت که محصول را در زمین بگذارند و عطای برداشت را به لقای فروش این چنینی ببخشند. اما امسال قضیه فرق کرد و کشاورزان قبل از اینکه با کارخانه دارها بین‌شان شکر آب شود. چغندر نقد را به قند نسیه ندادند. با همت تشکل‌های بخش کشاورزی ، سازمان جهادکشاورزی و دادستانی همان اول سنگ‌هایشان را برای تحویل چغندرقند وا کندند.
هماهنگی دولت و بخش خصوصی موجب جهش تولید می شود
عضو هیأت رئیسه مجمع ملی خبرگان کشاورزی در گفتگو با خبرنگار میلکان بیان‌داشت: امسال با هماهنگی که به وجود آمد نگذاشتیم فشاری بر کشاورزان چغندرکار تحمیل بشود.
سجاد سنجابی گفت: به عنوان نماینده تشکل های بخش کشاورزی در حوزه چغندرقند صدای کشاورزان را به گوش مسئولین رساندیم و امروز خوشحالیم که این بخش از کشاورزان استان احساس می‌کنند زحمات یکساله شان برای تولید چغندر هدر نرفته است.
وی اظهارداشت: کارخانه‌ قند درخواست عدم خروج چغندر از استان را داده بود. ما نیز جلسه ای با مسئولین دادگستری و جهادکشاورزی برگزار کردیم. مقرر شد یا پول چغندر قند کشاورزان کرمانشاهی نقد پرداخت شود یا هیچ کس حق ندارد جلوی خروج چغندرقند از استان را بگیرد.
این کارآفرین بخش کشاورزی خاطرنشان ساخت: چغندرکاران کرمانشاهی امسال بهترین درآمد را داشتند و به مبلغ قابل توجهی دست پیدا کردند. سال گذشته این هماهنگی ایجاد نشد و چغندرها در زمین به تفاله تبدیل شد و از بین رفت.
رییس کانون کارآفرینی کشور با بیان اینکه وقتی هماهنگی باشد هم برای اقتصاد مملکت هم برای اقتصاد کارآفرین و هم برای اشتغالزایی موفقیت آمیز است اظهارداشت: متاسفانه در ستاد تنظیم بازار که عمده تصمیمات آن در مورد محصولات و تولیدات کشاورزی است نماینده ای از بخش کشاورزی حضور ندارد.
وی تصریح کرد: در مورد گوجه دیدیم که هر وقت کارخانه دار دلش بخواهد فشار می آورد که گوجه از کرمانشاه خارج نشود و همین امر موجب می شود که کشاورزان با این انحصار و فشار ها متضرر بشوند. دولت باید برای تمام بخشهای خصوصی و تشکل ها احترام قائل شودباید از نمایندگان بخش کشاورزی در شورای گفتگو حضور داشته باشند و مشکلات این بخش را نیز به گوش مسئولان برسانند.
تاكنون ۵۶۳ هزارتن چغندرقند در استان برداشت و تحویل كارخانه های قند شده است
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه از برداشت ۵۶۳ هزار تن چغندرقند در استان خبر داد که تحویل کارخانه های قند شده است.مهندس نوربخش حاتمی با اشاره به اینکه ۹ هزار هکتار از مزارع چغندرقند برداشت گردیده و برداشت محصول ادامه دارد ،افزود: کل سطح زیر کشت چغندرقند بهاره استان ۱۰ هزار و ۲۰۰ هکتار می باشد.
وی سپس با بیان اینکه سال گذشته ۴۳۰هزار تن چغندرقند در استان تولید و تحویل کارخانه های قند شد ،گفت: پیش‌بینی می شود امسال بیش از ۶۰۰هزار تن چغندرقند در استان تولید و تحویل کارخانه‌های قند شود.
وی افزود: برداشت چغندرقند از ۲۰شهریورماه در استان آغاز شده و پیش بینی می شود تا ۱۰ آذرماه به پایان برسد.حاتمی سپس به سطح زیر کشت چغندرقند پاییزه پرداخت و تصریح کرد: در مناطق گرمسیری استان ۱۱۵۰هکتار چغندرقند کشت گردیده است.حاتمی به ضرورت کشت پاییزه چغندرقند اشاره و گفت: این کشت در راستای اشتغال پایدار و افزایش ضریب خوداتکایی تولید شکر،افزایش حاصلخیزی و مواد آلی خاک و استفاده از آبیاری سبز و بهره وری از منابع آبی انجام می گیرد .
رشد ۲ برابری کشت «چغندرقند پاییزه» در کرمانشاه
مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه از افزایش بیش از دوبرابری کشت چغندرقند پاییزه در استان خبر داد.
محمدسعید هوشیار در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به رشد بیش از دو برابری کشت چغندرقند پاییزه در استان، گفت: در حالی که سال گذشته ۴۵۲ هکتار چغندر پاییزه در مزارع استان کرمانشاه کشت شده بود، این میزان در سال زراعی جاری به ۱۱۵۰ هکتار رسیده است.
هوشیار اضافه کرد: هم اکنون تنها در دو شهرستان قصرشیرین و سرپل‌ذهاب که جزو شهرستان های مناطق گرمسیری استان هستند، کشت پاییزه چغندرقند انجام می شود.
مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه ادامه داد: توسعه کشت پاییزه چغندر قند در استان به منظور استفاده از آب بارش پاییزه و زمستانه و نیز تامین خوراک کارخانه های قند در فصول مختلف سال در برنامه قرار گرفته است.
هوشیار با اشاره به در برنامه بودن توسعه کشت پاییزه چغندر قند در شهرستانهای گیلانغرب و ثلاث باباجانی، ابراز امیدواری کرد: با بهره برداری از سامانه گرمسیری شاهد توسعه کشت چغندرقند پاییزه در استان باشیم.
وی با بیان اینکه کشت چغندرقند پاییزه در مناطق گرمسیر استان از اوایل پاییز شروع و تاکنون ادامه داشته، گفت: برداشت محصول این مناطق اواخر اردیبهشت سال آینده انجام خواهد شد.

لینک کوتاه : https://www.milkanonline.ir/?p=15045

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.