• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
3
چالش‌های دوره ششم شورای شهر و مدیریت شهر کرمانشاه از زبان رییس اسبق شورای شهر کرمانشاه:

ناکارآمدی شورا را با پوست و گوشتم لمس کردم/قدیمی‌های شورا احساس می کردند رای‌شان رنگین‌تر است/اگر طلوعی نبود شورای شهر کارآمدتری داشتیم

  • کد خبر : 20891
  • 17 مرداد 1400 - 6:59
ناکارآمدی شورا را با پوست و گوشتم لمس کردم/قدیمی‌های شورا احساس می کردند رای‌شان رنگین‌تر است/اگر طلوعی نبود شورای شهر کارآمدتری داشتیم

پایگاه خبری میلکان آنلاین- طیب حیدری کارشناس ارشد مدیریت اجرایی و دانش آموخته مهندسی عمران نقشه برداری از دانشگاه تهران  از اعضای کم حاشیه پنجمین دوره شورای اسلامی شهر کرمانشاه بود اما نتوانست در انتخابات دوره ششم جزو ۱۱ منتخب شورا قرار بگیرد. این مدرس هنرستان و دانشگاه در کش و قوس‌های فراوان شورای پنجم […]

پایگاه خبری میلکان آنلاین- طیب حیدری کارشناس ارشد مدیریت اجرایی و دانش آموخته مهندسی عمران نقشه برداری از دانشگاه تهران  از اعضای کم حاشیه پنجمین دوره شورای اسلامی شهر کرمانشاه بود اما نتوانست در انتخابات دوره ششم جزو ۱۱ منتخب شورا قرار بگیرد.

این مدرس هنرستان و دانشگاه در کش و قوس‌های فراوان شورای پنجم همواره برای حفظ وضع موجود و آرام کردن اوضاع تلاش می کرد.

او توانست یک سال پایانی عمر شورای پنجم را به عنوان اولین اهل سنت در شهر کرمانشاه سکان ریاست شورای شهر را به دست بگیرد. سکان کشتی مانده در طوفانی که پر از چالش و تنش بود.

مهندس طیب حیدری در گفتگویی اختصاصی با میلکان به چالش‌های دوره ششم شورای شهر و مدیریت شهردر این دوران پرداخت:

ناکارآمدی شورا را با پوست و گوشتم لمس کردم

میلکان: به نظر شما چرا شوراها ناکارآمد هستند و نمی توانندبه اهدافی که برایشان تعریف شده دست پیدا کنند؟

حیدری: در خصوص برخی موضوعات دیگران خارج از گود می‌ایستند و در خصوص مشکلات موجود اغراق می‌کند اما من با پوست و گوشتم این ناکارآمدی را لمس کردم. شورای شهر کرمانشاه فارغ از اینکه چه کسی در آن حضور داشته باشد ناکارآمد است. افراد توانمندی نیز در ادوار گذشته بودند که تنها یک بار در شورا حضور پیدا کردند و عطایش را به لقایش بخشیدند. کرمانشاه نه آنچنان بزرگ است که مانند شهرهایی با جمعیت سه – چهار میلیونی مردم به دنبال بزرگان صاحب رای، فرهیختگان، انجمن‌ها، احزاب و رسانه‌ها رای بدهند ونه  آنچنان کوچک است که همه همدیگر را بشناسند و بر اساس جایگاه خانوادگی، صلاحیت، دانش و تخصص رای بدهند.بی سر و سامانی شورای اسلامی شهر کرمانشاه ریشه در قدیم دارد. اگر کسی بخواهد به تنهایی این روند را عوض کند در پی کاری بیهوده است. تغییر در شورا کرمانشاه انجام پذیر نیست، مگر این که بر فرض محال ۱۱ نفر فرهیخته، توانمند، با تخصص و سواد کافی همزمان رای بیاورند. مهمترین عامل نوع نگاه و اراده مردم در انتخاب است و هیچ راهکار دیگری وجود ندارد که بخواهیم اصلاحات انجام دهیم.

میلکان:هنگام ورود به شورا آیا تصور می کردید با چنین فضایی روبرو شوید؟

حیدری: با آنچه تصور می‌کردم خیلی فاصله نداشت.من از بستر نظام مهندسی آمده بودم که تفاوت زیادی با این شورا نداشت. نظام مهندسی نیز با تمام ادعای سلامت و تخصص بستری به شدت متلاطم و آلوده است.

میلکان: با توجه به شناختی که داشتی پس چرا به شورا ورود پیدا کردی؟

حیدری:  معتقدم هر کس به اندازه‌ای که می تواند حتی اگر شده یک کار کوچک باید انجام بدهد. هر چند توانایی ام از کارهایی که طی این چهار سال انجام دادم خیلی بیشتر است. اگر در بستری آرام فعالیت می‌کردم کارهای بهتر و بیشتری می‌شد انجام داد. شورای شهر کرمانشاه در این دوره خیلی پرتنش بود. به ویژه در سال آخری که ریاست شورا با من بود. برخی از اخلاق و رفتار های من در دوران ریاست منفی جلوه پیدا کرد در حالی که در پشت آن یک رفتار پسندیده اخلاقی بود. نگاه من حفظ حرمت اعضایی بود که سن و سالی از آن گذشته و سابقه بیشتری نسبت به ما داشتند. پرداختن به مسائل حاشیه‌ای راحت‌ترین کار بود اما من توانستم که از آن دوری کنم.

قدیمی‌های شورا احساس می کردند رای‌شان رنگین‌تر است

میلکان: دروه پنجم افراد جدید و جوانی وارد شورا شدند؛ انتظار می‌رفت که شاهد تغییر رویکرد و عملکرد شورا باشیم آیا چنین شد؟

حیدری: با ورود افراد جدید هیچ تغییری در بهبود اوضاع نشد که هیچ وضع بدتر هم شد. علت ورود افراد جدید به دوره پنجم شورا رد صلاحیت اعضای ادوار قبول بود اگر آنها تایید می‌شدند شاهد چنین تغییراتی نبودیم.

میلکان: رفتار دموکراتیک کدام گروه عقلایی‌تر بود ؟

حیدری: قدیمی ها بنا به سابقه‌ای که داشتند یک حس برتری در آنها به وجود آمده بود. احساس می‌کردند رای آنها را رنگین‌تر و ارزشمندتر از دیگران است. از طرق غیر دموکراتیک کارها را پیش ببرند. برای اینکه موضوع خلاف نظر آنها به نتیجه نرسد به ویژه در انتخابات شهردار هیئت رئیسه و کمیسیون‌ها جلسات را به تعطیلی می‌کشاند. حضور متوالی آنها یک حس پدرسالارانه در آنها به وجود آورده بود.آبستراکسیون توسط همین قدیمی‌ها بنا نهاده شد.

دوستی و دشمنی شورائیان با شهردار برای منافع وتضاد منافع است

میلکان: انتخاب شهرداران و عمرکوتاه مدیریتی آنهایکی ازچالش های شهرکرمانشاه است.چرااین اتفاق می افتد؟

حیدری:دوستی و دشمنی درشورای شهرکرمانشاه پایدارنیست.چون براساس منافع و تضاد آن اتفاق می افتد.برخی ازاعضا درمقاطعی آن چنان باهم وشهردار دشمنی می کنند که گویی هیچگاه باهم روبرو نخواهندشد.اماهمان افراد درکوتاه ترین زمان به خاطر منافع مشترک آن چنان ازهم پشتیبانی می کنند که گویی یک روح دردوجسمند.اوایل دوره پنجم دنبال شخص بهتری ازآقای رضایی بودم،اما هیچ کس قبول نمی کرد به کرمانشاه بیاید.تعدادی ازاعضا می گفتند باید رضایی شهرداربماند اما همان ها کمترازچند ماه باآرش رضایی دشمن شدند.درظاهر مسائل وکاستی های مدیریت شهری رامطرح کردند امادراصل به خاطر عزل و نصب مدیران شهرداری بود.

کار آنچنان برای مهندس رضایی سخت شد که مجبور به استعفا شد. درمورد دکتر طلوعی نیز همین جریان تکرار شد.پس از استعفای آرش رضایی شش نفرمتفق القول شدیم و به قناعت رسیدیم که مرحوم حاج علی حیدر کرمی را به عنوان شهردار انتخاب کنیم. برخی از اعضا با وجود دوستی که با او داشتند اما چون از کانال آنها ورود نکرده بود مخالف بودند. با آبستراکسیون حتی اجازه نمی‌ دادند جلسات انتخاب شهردار انجام شود. غلامرضا امیری به عنوان رئیس شورای شهر وقت ،با توجه به تجاربی که داشت خطر انحلال را احساس کرده بود و به خاطر اینکه شورا به چالش انحلال کشیده نشود از تعهد خود پا پس کشید و با حضور در جلسات گروه مقابل، به گزینه دکتر طلوعی رسیدند.

من شناختی نسبت به دکتر طلوعی نداشتم به همین خاطر با دو عضو دیگر در جلسه انتخاب شهردارشرکت نکردیم. حالا هم خوشحالم که در مجلس حضور پیدا نکردم. طلوعی را هم با سلام و صلوات آوردند اما در کمتر از۶ ماه دشمنی با وی نیز شروع شد.

میلکان: شما را از موافقان ماندن طلوعی می دانستند با این نظر موافقید؟

حیدری: دکتر طلوعی در کنار رفتارهای سنجیده، یکسری رفتارهای نسنجیده نیز داشت. اما چون به پایان دور نزدیک می‌شدیم اعتقاد داشتم که با ایشان کجدارو مریز پیش برویم تا دوره بعد برای مدیریت شهری فرد مورد نظر خود را انتخاب کنند. به همین خاطر من را موافق شهردار قلمداد می کردند. درصورتی که به شدت از او انتقاد داشتم. علیرغم این که مخالف استیضاح بودم اما هیچ وقت جلسه را ترک یا تعطیل نکردم. استیضاح را از دستور کار خارج نکردم و آنچه در حیطه قانون بود را انجام دادم.

اگر طلوعی نبود شورای شهر کارآمدتری داشتیم

میلکان: به چه مواردی انتقاد داشتید؟

حیدری:  وصول مطالبات از طرق فرا قانونی، واگذاری  پروژه ها بدون طی روند قانونی و از طریق رانت و رابطه.  رفتارهای غیر منطقی در شهرداران قبل از طلوعی کم بود. اما طلوعی در تهران رشد کاری داشته است،امثال این واگذاری های فراقانونی در شهرداری تهران به وفور اتفاق می‌افتد اما در کرمانشاه چنین رفتارهایی به راحتی برجسته می‌شود. اشتباه طلوعی،یکی دانستن فضای کار تهران و کرمانشاه بود. شاید این کارهای فراقانونی برای تسهیل در امور بوده باشد.

میلکان: مگر مراحل قانونی و اداری برای انجام پروژه طی نشده است؟

حیدری: در زمینه واگذاری‌ها احیانا بر روی کاغذ روال اداری به درستی طی شده است. اما معتقدم که فراخوان عمومی آن به شکلی که باید انتشار پیدا نکرده است. شخصی آمده پروژه را تعریف، برآورد هزینه و درآمد کرده است و شهرداری با او قرارداد بسته است.  این اقدامات شاید به واسطه دوستی بوده باشد اما نمی‌توانیم ادعا کنیم که تبادل مالی فراقانونی صورت گرفته است.

شهردار پروژه‌ها را برای تصویب به شورا نمی‌آورد. شورایی که به واسطه رای مردم در این جایگاه نظارتی قرار گرفته است. یکی از دلایل ناکارآمدی دکتر طلوعی همین موضوع بود که به قانون تمکین نمی کرد. او خیلی قائل به شورا نبود و نظرات شورای شهر را نمی‌گرفت این باعث به وجود آمدن چالش های زیادی بین شورا و شهرداری و خود اعضای شورا شد.

شاید اگر طلوعی نبود شورای شهر کارآمدتری داشتیم. یکی از دلایل ناکارآمدی شورادر این دوره حضور دکتر طلوعی به خاطر خودرای بودن و عدم مشورت پذیری اش در زمینه مسائل شهری بود.

خیابان غذا علاوه بر مشکلات شهری مشکلات حقوقی برای شهرداری خواهد داشت

میلکان:دکتر طلوعی پروژه های پر نقدی را انجام داد که خیلی از آنها به سرانجام نرسید، نظرتان در خصوص این پروژه ها چه بود؟

حیدری: کلیت کار پروژه هایی مانند پیاده راه غذا خوب بود اما بارها هم حضوری و هم مکتوب گفتیم که اصلاحاتی باید انجام شود اما گوش نمی داد. جانمایی نا مناسب، مشکلات ترافیکی در شهر به وجود خواهد آورد.  در حال حاضر نیز مشکلات حقوقی و دعوای قضایی به وجود آورده است.مردم معتقدند که  حقوق باغات سراب قنبر سلب شده است و اگر حکمی مبنی بر محکومیت شهرداری صادر شود شهرداری کلی متضرر می‌شود. شخص  مشارکت کننده ضرر نمی کند و شهرداری باید تمام خسارات و هزینه‌ها را پرداخت کند.

میلکان:در خصوص تله کابین چه اتفاقی افتاد؟

تله‌کابین را به یک شرکت دادند که متاسفانه توان انجام این کار بزرگ را نداشت. همواره معتقدم  که برای تله کابین و هر پروژه دیگری باید قوانین، استعلام  و نظرادارات مرتبط باید به خوبی مدنظر قرار بگیرد. اجرای درست پروژه تله کابین نه تنها برای کرمانشاه بلکه برای غرب کشور می تواند یک پروژه گردشگری ماندگار باشد اما نباید طاق بستان و آثار باستانی با ارزش را به خاطر یک پروژه در دست احداث تخریب و فدا کنیم.

اگر طلوعی به همین منوال پیش برود؛ عدم حضورش برای کرمانشاه بهتر است

میلکان:فکر می کنید شورای بعدی به طلوعی قناعت می کند یا باید به دنبال گزینه ای دیگر باشد؟

حیدری:هر چند دکتر طلوعی مراسم خدا حافظی را هم برگزار کرد ولی احتمال دارد توسط شورای جدید مجدد به کار دعوت شود . اما اگر بخواهد ادامه حیات کاری در شهر کرمانشاه داشته باشد باید در رفتارهایش تجدید نظر کند. اگر قرار است به همین منوال پیش برود عدم حضورش برای کرمانشاه بهتر از حضورش است.

یک سری اتفاقات در زمان مدیریت دکتر طلوعی در شهرداری اتفاق افتاده که خدا کند روال نشود. در مجموعه شهرداری واگذاریهای بدون رعایت ضوابط و اصول مشخص در حال انجام است هرچند هم درست و سالم باشد شبهه برانگیزخواهدبود.

انتخاب یک اهل سنت به عنوان رییس شورای شهر، بهتری روز برایم بود

میلکان: بهترین روز شما در شورای شهر چه روزی بود ؟

حیدری:روزی که به عنوان رئیس شورا انتخاب شدم؛ نه اینکه چون طیب حیدری رئیس شده است بلکه به خاطر شکستن یک تابو.خوشحال بودم پس از سال‌ها یک نفر از اقلیت شهر به عنوان اهل سنت برای اولین بار رئیس شورای شهر کرمانشاه می‌شد. در دوره‌های آینده نمی توانند بگویند اهل سنت و اهل حق پست‌های کلیدی شهر را نداشته باشند.

همه ما شهروندان بدون درجه بندی هستیم. امیدوارم در انتخابات آینده مجلس این حق را به مردم اهل سنت بدهند که حداقل نامزدهایی  در بین نامزدهای مجلس داشته باشند تا شانس انتخاب شدن را پیدا کنند.

میلکان: کدام روز برایتان تلخ بود ؟

حیدری:روزهای تلخ زیادی داشتم ؛ توهین‌های اعضای شورای شهر روزهای سخت برایم به یادگار گذاشت. وقتی لایحه ای تصویب می شد و میدانستم رانتی برای برخی از اشخاص در آن است، روزهایی که میدانستم مصوبه ای  به ضرر مردم شهر است اما تصویب می شد، مصوبه ای که با یک حساب سرانگشتی می شد فهمید که به نفع شهر و مردم است اما تنها به صرف مخالفت با شهردار تصویب نمی‌شد، ناراحت‌کننده بود. نمی‌خواهم بگویم من مبرای از خطا بودم اما مطمئنم حداقل ابتلا را داشتم.

سوگند یاد می‌کنم که جز خدمت به مردم کاری نکردم هرچند توانایی‌های من بیش از این کارهایی بود که انجام دادم، بستر ناآرام شورا اجازه کار بیشتر را نمی دهد. در زمینه مسائل شهری به واسطه سابقه، تخصص و شناخت مشکلات و معضلات شهر در زمینه شهرسازی، معماری، سازه و نقشه برداری یکی از متخصص ترین افراد شورا بودم. در ۴ سال ریاست کمیسیون املاک، کارهای خوبی صورت گرفت. تسهیل در بروکراسی و رفت و آمد مردم به شهرداری، طی تصویب لوایح و طرح‌های که داشتیم به عنوان مثال: اختلاف پایان کار با صورت مجلس تفکیکی را با استناد به قانون به حداقل رساندیم. زمین های قولنامه‌ای موضوعی بود که بیشتر حواشی شهر و مردم کم برخوردار درگیر آن بودند. مجوز ساخت به آنها داده نمی شد. علی‌رغم اینکه مشکلات قانونی داشت و در نص صریح قانون آمده است که زمینی مجوز ساخت بخواهد بگیرد باید سند شش دانگ داشته باشد. اما مصوبه و لایحه‌ ای برای آن گرفتیم. هزاران نفر طی این چند سال صاحب خانه شدند. شاید چند نفری هم سوء استفاده کرده باشند اما نمی شود به خاطر این چند نفر هزاران نفر را از این خدمات محروم کرد.

خیلی از پرونده ها در شورای معماری زمین گیر و مسکوت مانده بودند، این پرونده ها به خاطر مسائل قضایی مفتوح بودند و مردم نمی‌توانستند پایان کار بگیرند، در مقطعی خیلی از این پرونده‌ها بسته شد و پایان کار گرفتند.

 

لینک کوتاه : https://www.milkanonline.ir/?p=20891

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.