• امروز : چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
1

فشارخون و اضافه وزن، دو معضل برای سلامتی مردم کرمانشاه

  • کد خبر : 35712
  • 07 خرداد 1402 - 16:14
فشارخون و اضافه وزن، دو معضل برای سلامتی مردم کرمانشاه

رئیس مرکز بهداشت شهرستان کرمانشاه فشارخون و اضافه‌وزن را مهم‌ترین معظل سلامتی مردم دانست و گفت: همه‌ی اقشار مردم و تمامی دستگاه‌های مرتبط و غیرمرتبط باید. به موضوع سلامت توجه داشته باشند. به گزارش خبرنگار میلکان، دکتر محمدرضا نادری در نشست خبری که در مرکز بهداشت شهرستان کرمانشاه برگزار شد بیان داشت: سلامت صرفا به […]

رئیس مرکز بهداشت شهرستان کرمانشاه فشارخون و اضافه‌وزن را مهم‌ترین معظل سلامتی مردم دانست و گفت: همه‌ی اقشار مردم و تمامی دستگاه‌های مرتبط و غیرمرتبط باید. به موضوع سلامت توجه داشته باشند.
به گزارش خبرنگار میلکان، دکتر محمدرضا نادری در نشست خبری که در مرکز بهداشت شهرستان کرمانشاه برگزار شد بیان داشت: سلامت صرفا به یک ارگان برنمی‌گردد و فرهنگسازی‌ از مهم‌ترین اصول برای تغییر روند مخرب سلامت جسم و روان است.
وی در ادامه‌ی صحبت‌های خود به پنج مشکل اصلی شهرستان شهرستان شامل فشار خون، اضافه وزن و چاقی، پایین بودن نرخ باروری، کشتار غیرمجاز دام و مرگ کودکان زیر ۵ سال بر اثر سوانح اشاره کرد و تصریح کرد: اولین بیماری شایع در بین مردم این شهرستان فشار خون است که تنها ۴۰ درصد این افراد از بیماری خود اطلاع دارند.
رئیس مرکز بهداشت شهرستان کرمانشاه اظهار داشت: در راستای کنترل یا پیشگیری از این بیماری در سطح استان اطلاع رساني هایی انجام گرفته است که شامل بسته‌های آموزشی و آموزش در سطح استان، مدارس و دانش آموزان پایه‌ی هفتم و اولیای آن‌ها بود.
دومین نگرانی وی حاکی از اضافه وزن و چاقی مردم این شهرستان بود که طبق آمارهای به دست آمده ۵۴ درصد مردم دچار چاقی و اضافه وزن هستند که به ترتیب ۱۹ درصد از چاقی و ۳۵ درصد از اضافه وزن رنج می‌برند.
نادری خاطرنشان ساخت: خوراکی های ناسالم، پرخوری و غذای اضافه که توسط مردم مصرف می‌شود یکی از عوامل اصلی مبتلا به چاقی است.
وی تصریح کرد: از هر ده نفر ۶ نفر به چاقی مبتلا هستند که در سال ۱۴۰۵ این عدد به ۸نفر می‌رسد.
نادری در ادامه به نرخ پایین باروری در این شهرستان اشاره کرد و تصریح کرد: موضوع جوانی جمعیت دغدغه‌ی اصلی این مرکز بوده است. طبق برآوردهای به‌دست آمده در ۱۰ سال اخیر شاخص فرزندآوری از ۶.۴ دهم به ۴ فرزند رسیده است و در حال حاضر با رقم نگران کننده ی ۱.۵ مواجه هستیم.
رئیس مرکز بهداشت شهرستان کرمانشاه افزود: حداقل تلاش ما این است که جمعیت فعلی حفظ شود زیرا با ادامه‌ی روند بالا به شاخص منفی خواهیم رسید.
وی بدون هیچ اشاره ای به آمار سقط جنین و انجام غیر قانونی این عمل در سطح شهر کرمانشاه با اظهار تاسف  تصریح کرد: حدالامکان ماماها در این شهرستان موظف به پیگیری و بررسی مشکلات روحی و جسمی مادرانی هستند که در صدد چنین تصمیمی برآمده اند.
رئیس مرکز بهداشت شهرستان کرمانشاه کشتار غیرقانونی دام‌ها را یکی دیگر از تهدیدات سلامت کرمانشاه نام برد و گفت: مقبولیت اجتماعی از این تخلف به سختی مبارزه با افراد دخیل افزوده است. اگر این مشکل به طور کامل حل شود یا کاهش یابد از بسیاری از بیماری‌های عفونی جلوگیری می‌شود.

وی مرگ کودکان زیر پنج سال را روبه افزایش دانست و خاطرنشان ساخت: مرگ کودکان در این رده سنی روز به روز در حال افزایش است که عمده‌ترین دلایل این مرگ و میر تصادفات جاده‌ای و مسمومیت است.
نادری ضمن ابراز ناراحتی از چنین حوادثی خواستار افزایش فرهنگسازی‌ در جامعه و بخصوص در این شهرستان شد.

لینک کوتاه : https://www.milkanonline.ir/?p=35712

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.