• امروز : دوشنبه - ۱۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 6 May - 2024
5

زاگرس زادگاه اصلی زعفران است

  • کد خبر : 5086
  • 01 آذر 1397 - 10:23

عضو هییت رییسه شورا ملی زعفران کشور با بیان اینکه زادگاه اصلی  زعفران منطقه زاگرس بوده است گفت: به سبب خشکسالی‌ها وشرایط محیطی شرق کشور و بخشی از افغانستان کنونی به کاشت زعفران مشغول شده اند. به گزارش خبرنگار میلکان آنلاین علی حسینی  در همایش آموزشی زعفران کاران استان کرمانشاه در اتاق بازرگانی  تصریح کرد: […]

عضو هییت رییسه شورا ملی زعفران کشور با بیان اینکه زادگاه اصلی  زعفران منطقه زاگرس بوده است گفت: به سبب خشکسالی‌ها وشرایط محیطی شرق کشور و بخشی از افغانستان کنونی به کاشت زعفران مشغول شده اند.

به گزارش خبرنگار میلکان آنلاین علی حسینی  در همایش آموزشی زعفران کاران استان کرمانشاه در اتاق بازرگانی  تصریح کرد: کشت حدودا سه هزار سال قدمت دارد. یونان ، هند و اسپانیا از مدعیان اصلی کشت زعفران در دنیا بوده اند اما با شرایطی که در ایران به وجود آمد در حال حاضر ۹۰درصد زعفران دنیا در ایران تولید می شود.

وی افزود: در گذشته اسپانیا بازار زغفران دنیا را در دست داشت و ما زعفران مرغوبی نداشتیم .اما با تحقیق کردن روش صحیح کاشت زعفران را به دست آوریم وحالا زعفران مانند فرش و پسته ایران به یکی از برند های ایران تبدیل شده است.

این تاجر زعفران  تصریح کرد :در حال حاظر ۵۰ کشور بازار هدف ما هستند که چین و امارات هفتاد تن واسپانیا با پنچاه تن از مهمترین خریداران ما هستند. چین بیشترین مصرف  زعفران را دارد چرا که معتقدند زعفران خاصیت های درمانی بسیاری دارد.

وی با بیان اینکه معتقدیم که باید  تعداد کشور های خریدار بیشتری در لیست کشورهای صادراتی ما باشد تاکید کرد: این امر به همت و همکاری بخش خصوصی و دولتی گره خورده است .

عضو هییت رییسه شورا ملی زعفران بیان کرد: کرمانشاه با میانگین حدودی سالی چهارصد میلی متر باران نسبت به خراسان که سالی صد میلی لیتر باران دارد اوضاع خوبی د ارد. اگر زعفران نبود خراسان جنوبی هم نبود. مردم خراسان با این گیاه زندگی خود را گذارنده اند. پدیده کم آبی و خشکسالی باعث شده که کاشت زعفران پیشرفت کند و کشاورزان محصولاتی تولید کنند که به آب کمتری نیاز دارد

حسینی اذعان داشت: مصرف جهانی زعفران چهارصد وپنچاه تن است که چهارصد تن  درایران کشت می‌کنیم و نود درصد مصرف بازار جهانی را تامین می‌کنیم .می‌توانیم با همین سطح کشت مقدار محصول را به هزار تن برسانیم . امیدواریم این دغدغه را نداشته باشیم که به کدام کشورها صادر کنیم.

وی در پایان گفت: امیدواریم که تنها به کشت و خام صادر کردن زعفران فکر نکنیم بلکه به دانش و صنعتی شدن محصولات جانبی از زعفران بپردازیم  وفرآوده های دیگری از زعفران تولید کنیم این امر نیازمد همت کشاورزان و صنعتگران است.

 

 

 

لینک کوتاه : https://www.milkanonline.ir/?p=5086

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.