• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
2

جاذبه‌های فرهنگی، کرمانشاه را قطب گردشگری می‌کند

  • کد خبر : 34531
  • 04 فروردین 1402 - 16:59
جاذبه‌های فرهنگی، کرمانشاه را قطب گردشگری می‌کند

مهدی خالوندی – سردبیر میلکان استان کرمانشاه با توجه به تنوع اقوام، مذهبی، گویش، موسیقی، مراسمات کهن آئینی ایرانی و اسلامی و مواریث ناملموس بسیاری که بخش قابل توجهی از آن ثبت ملی شده است، از ظرفیت ویژه‌ای برای جذب مخاطبان و گردشگران به این استان برخوردار است. این تنوع فرهنگی با جذابیت‌های بی نظیرش […]

مهدی خالوندی – سردبیر میلکان

استان کرمانشاه با توجه به تنوع اقوام، مذهبی، گویش، موسیقی، مراسمات کهن آئینی ایرانی و اسلامی و مواریث ناملموس بسیاری که بخش قابل توجهی از آن ثبت ملی شده است، از ظرفیت ویژه‌ای برای جذب مخاطبان و گردشگران به این استان برخوردار است.

این تنوع فرهنگی با جذابیت‌های بی نظیرش فرصتیست که از گذشتگان برای ما به جای مانده تا بتواند امروز به نمادی از شکوه و عظمت این دیار تبدیل شوند و به یک برگ برنده برای تحول گردشگری و توسعه استان فرهنگ پرور و مهمان نواز کرمانشاه تبدیل شود.

اجرای برنامه آئینی«هلال نوروز» که به مناسبت حلول ماه مبارک رمضان در مجموعه تاریخی فرهنگی طاق‌بستان برگزار شد، نشان داد جذابیت‌های فرهنگی این دیار تا چه میزان می‌تواند مورد توجه و استقبال گردشگران قرار گیرد. حضور بیش از ۱۲ هزار نفر گردشگر در این مجموعه در روز پنجشنبه سوم فروردین‌ماه نه تنها یک روز تاریخی برای طاق‌بستان رقم زد، بلکه نشان داد با اجرای مراسماتی که ریشه در اصالت و فرهنگ این دیار دارد، تا چه میزان می‌توان موجبات جذب گردشگران را فراهم کرد.

این اقدام مجموعه مدیریتی استان در برگزاری این رویداد، نشان از اعتقاد جدی و نگاه ویژه به مقوله فرهنگی و برنامه‌ریزی برای توسعه گردشگری دارد. اتفاقی که می‌توان با یک تقویم فرهنگی منظم در طول سال در مناسبت‌های ملی و استانی در جای جای استان کرمانشاه تکرار و موجبات رونق گردشگری استان و حفظ اصالت فرهنگی و توسعه هویت ایرانی اسلامی در میان نسل جوان که تشنه دیدن زیبایی‌های فرهنگی جامعه هستند، شود.

استاندار کرمانشاه از زمان حضور در راس مدیریت ارشد استان، بارها در جلسات مختلف مکررا بر لزوم توجه به گردشگری به عنوان محور اصلی و اساسی برای توسعه استان کرمانشاه تاکید داشته و لزوم برنامه‌ریزی و ورود جدی به این مقوله را در دستور کار خود و مجموعه‌های مرتبط با این حوزه قرار داده است.

استاندار کرمانشاه باید بداند و یا بهتر است بگوییم به درستی دریافته است که استان کرمانشاه با همه قابلیت‌های تاریخی و طبیعی خود به لحاظ جاذبه‌های گردشگری نتوانسته است، آنگونه که شایسته آن است به مقصد گردشگری تبدیل شود. از دلایل عمده که با وجود همه این ظرفیت‌ها کرمانشاه هنوز به مقصدی با ماندگاری بالا برای گردشگران تبدیل نشده است، اگر بخواهیم به دو مورد اشاره کرد می‌توان به عدم وجود جاذبه‌های تفریحی و سرگرمی مناسب و کم توجهی به مقوله‌های فرهنگی اشاره کرد.

آنچه که مسلم است سرمایه‌گذاری در حوزه پروژه‌های پیشران و تحول آفرین در حوزه تفریحی و گردشگری علاوه بر نیاز به سرمایه‌گذاران توانمند، در فرایند صدور مجوز تا بهره‌برداری بازه زمانی طولانی مدتی را طی می‌کنند و گاها به خاطر شرایط اقتصادی و حتی سنگ‌اندازی‌ها در مسیر پروژه خلل‌های چند ساله ایجاد می‌شود.

اما ظرفیت‌های فرهنگی استان با توجه به اینکه در حال حاضر با معضلی به نام عدم ماندگاری گردشگر مواجه هستیم، بهترین و بی‌نظیرترین فرصت را پیش روی ما قرار داده که بتوان با یک تقویم مناسب و با اجرای برنامه‌های بزرگ در سطح ملی و بین‌المللی شاهد تحول چشمگیر گردشگری استان و سیل سرمایه‌گذاران به این حوزه بود.

نکته‌ای که باید به آن توجه کرد این است که بعید به نظر می‌رسد حتی بزرگترین پروژه‌های گردشگری نیز بتوانند روزانه بیش از ۱۰ هزار مخاطب را جذب خود کنند، اتفاقی که در سال‌های اخیر هرگاه برنامه‌ای شاخص از جنس فرهنگ اصیل منطقه در مجموعه‌ای همچون طاق‌بستان برگزار شده است، بارها تکرار شده و مخاطبین چند‌ هزار نفری را به خود جذب کرده است.

همچنین با توجه به تورم موجود و مشکلات اقتصادی مردم، فراهم کردن سفرهای ارزان و جذاب برای مردم تنها با عرضه جشنواره‌ها و رویدادهای اصیل از جنس فرهنگ و آداب مردم منطقه، اتفاق می‌افتد وگرنه در این زمانه کمتر کسی توان مالی پرداخت هزینه‌های آنچنانی تفریحات گران قیمت را دارد.

مجموعه مدیریت ارشد استان کرمانشاه اگر گردشگری را به عنوان محور توسعه استان قلمداد کرده و برای آن برنامه دارند باید بدانند جذابیت‌های فرهنگی می‌توانند کرمانشاه را به قطب گردشگری کشور تبدیل کند، گواه و سند این سخن برنامه‌ایست که سوم فروردین ماه در طاق‌بستان برگزار شد و حضور هزاران گردشگر شکوه این مجموعه را دو چندان کرده بود. اتفاقی که سال‌هاست شاهد آن هستیم، اما در عمل توجهی به آن آنگونه که شایسته و بایسته نام کرمانشاه است، نشده است.

گزارش تصویری

برنامه فرهنگی، هنری آیین هلال نوروزی را در لینک زیر ببينيد

برنامه فرهنگی، هنری آیین هلال نوروز

لینک کوتاه : https://www.milkanonline.ir/?p=34531

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.