• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
2

تحلیل مرز میان نمایش و قصه‌گویی در انجمن مجازی قصه‌گویی کانون کرمانشاه

  • کد خبر : 12036
  • 29 تیر 1399 - 6:22
تحلیل مرز میان نمایش و قصه‌گویی در انجمن مجازی قصه‌گویی کانون کرمانشاه

انجمن مجازی قصه‌گویی کانون استان کرمانشاه با حضور «مریم شفیع‌زاده»، مدرس قصه‌گویی و برگزیده جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی برگزار شد. به گزارش میلکان آنلاین، هفتمین جلسه انجمن مجازی قصه‌گویی «قاف مثل قصه» ساعت هشت و سی دقیقه صبح روز شنبه ۲۸ تیرماه ۱۳۹۹، با موضوع «مرز بین قصه‌گویی و نمایش» و با حضور «مریم شفیع‌زاده»، مدرس […]

انجمن مجازی قصه‌گویی کانون استان کرمانشاه با حضور «مریم شفیع‌زاده»، مدرس قصه‌گویی و برگزیده جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی برگزار شد.

به گزارش میلکان آنلاین، هفتمین جلسه انجمن مجازی قصه‌گویی «قاف مثل قصه» ساعت هشت و سی دقیقه صبح روز شنبه ۲۸ تیرماه ۱۳۹۹، با موضوع «مرز بین قصه‌گویی و نمایش» و با حضور «مریم شفیع‌زاده»، مدرس قصه‌گویی و برگزیده جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی برگزار شد.

بر همین اساس، در این جلسه، مربیان مراکز کانون پرورش فکری استان و همچنین، علاقه‌مندان به هنر قصه‌گویی به بحث و گفت‌وگو در خصوص تفاوت‌ها و شباهت‌های بین قصه‌گویی و نمایش پرداختند.
شفیع‌زاده ضمن اشاره به اهمیت و جایگاه قصه‌گویی در ایجاد جریان فکری در مخاطب، یکی از تفاوت‌های میان قصه‌گویی و نمایش را در تصویرسازی ذهنی عنوان کرد و افزود: در یک نمایش با استفاده از افراد مختلف و دکور مشخص، موقعیت و شخصیت‌ها به تصویر کشیده می‌شوند و یک تصویر واحد در اختیار مخاطب قرار می‌گیرد. حال اینکه در قصه‌گویی، یک قصه‌گو به‌عنوان راوی با استفاده از قابلیت‌های فردی، بیانی و زبان بدن موقعیت‌ها و شخصیت‌ها را در ذهن مخاطب ایحاد می‌کند.

همچنین، مریم شفیع‌زاده، میهمان جلسه، یک قصه‌گوی موفق را، قصه‌گویی دانست که در ایجاد تصویر ذهنی در مخاطب موفق باشد.

شفیع زاده همچنین گفت: در قصه‌گویی، به تعداد مخاطبان و تجربه‌های شخصی آنها، تصویر ذهنی در مخاطب ایجاد می‌شود و این تصاویر نسبت به نمایش از ماندگاری بیشتری در ذهن مخاطب برخوردارند.

او در بخشی دیگر از صحبت‌هایش با اشاره به نقش مهم مخاطب‌شناسی در اجرای یک قصه‌گویی موفق، به اهمیت خودشناسی و شناخت توانایی‌های فردی قصه‌گو اشاره کرد و تسلط بر توانمندی‌های فردی را در یک اجرای تاثیرگذار بسیار حیاتی دانست.

این مدرس قصه‌گویی همچنین گفت: در قصه‌گویی هیچ محدودیتی در خلاقیت برای ایجاد ارتباط موثر با مخاطب وجود ندارد به شرط آن‌که اصل روایتگری رعایت شود و قصه‌گو نباید به حدی در نقش شخصیت‌ها غرق شود که از روایتگری فاصله گرفته و مخاطب را فراموش کند.

در پایان این انجمن مجازی، میهمان جلسه به پرسش‌های مختلف شرکت‌کنندگان پاسخ داد.

لینک کوتاه : https://www.milkanonline.ir/?p=12036

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.