• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
1

استخراج سالانه حدود هفت تا هشت میلیون تن ماده معدنی از معادن کرمانشاه

  • کد خبر : 35667
  • 06 خرداد 1402 - 10:38
استخراج سالانه حدود هفت تا هشت میلیون تن ماده معدنی از معادن کرمانشاه

دبیر خانه معدن استان کرمانشاه با اشاره به استخراج سالانه حدود هفت تا هشت میلیون تن ماده معدنی از معادن کرمانشاه، گفت : تنها حدود ۳۰ درصد این مواد معدنی فرآوری می‌شود. به گزارش میلکان؛ عزت الله حاصلی دبیر خانه معدن استان کرمانشاه به مناسبت هفته معدن (اول تا هفتم خرداد) با اشاره به وضعیت […]

دبیر خانه معدن استان کرمانشاه با اشاره به استخراج سالانه حدود هفت تا هشت میلیون تن ماده معدنی از معادن کرمانشاه، گفت : تنها حدود ۳۰ درصد این مواد معدنی فرآوری می‌شود.

به گزارش میلکان؛ عزت الله حاصلی دبیر خانه معدن استان کرمانشاه به مناسبت هفته معدن (اول تا هفتم خرداد) با اشاره به وضعیت کنونی معادن استان، گفت : تعداد پروانه‌های بهره‌برداری معدن صادره در استان کرمانشاه در مجموع ۲۲۸ فقره است که از این تعداد معادن حوزه مصالح ساختمانی از جمله سنگ گچ، سنگ لاشه، سنگ تزئینی، شن و ماسه و … با ۱۷۰ فقره بیشترین سهم را دارند.

وی سایر معادن موجود در استان را شامل انواع کانی‌های فلزی و غیرفلزی از جمله بیتومین، آهن، فلدسپات، سیلیس و… اعلام کرد.

دبیر خانه معدن استان کرمانشاه با بیان اینکه ظرفیت اسمی استخراج سالیانه معادن کرمانشاه حدود ۱۴ میلیون تن است، تاکید کرد: اما آنچه که در عمل برداشت می‌شود، هفت تا هشت میلیون تن در سال است.

حاصلی تعداد افرادی که به طور مستقیم در معادن کرمانشاه مشغول به کار هستند را نیز ۲۷۰۰ نفر اعلام کرد و ادامه داد: اشتغالزایی غیرمستقیم معادن کرمانشاه به حدود چهار هزار نفر می‌رسد.

وی درباره وضعیت رکود معادن استان خاطرنشان کرد: از ۲۲۸ فقره پروانه بهره‌برداری معدنی که در کرمانشاه صادر شده حدود ۱۸۰ معدن فعال است و حدود ۲۱ درصد معادن استان درگیر رکود هستند.

معاون پیشین معادن سازمان صمت استان کرمانشاه اشاره‌ای هم به مهمترین مشکلاتی که بخش معدن کرمانشاه با آن مواجه است داشت که مهمترین آن‌ها خام فروشی مواد معدنی بود و افزود: در حال حاضر تنها نزدیک به ۳۰ درصد مواد معدنی استخراج شده در داخل استان فرآوری شده و مابقی به صورت خام به فروش می‌رسد.

حاصلی مهمترین دلیل این امر را عدم حمایت مالی از سرمایه گذاران خصوصا در زمینه پرداخت تسهیلات دانست و عنوان کرد: به علاوه مستهلک بودن ماشین آلات و تجهیزات معدنی بر خام فروشی بی تاثیر نیست.

وی یکی دیگر از چالش‌های مهم پیش روی بخش معدن را ناتوانی فعالین معدن در به روز کردن تجهیزات اعلام کرد و یادآور شد: قدمت برخی ماشین آلات و تجهیزات معدنی کرمانشاه به ۲۰ سال قبل برمی گردد.

دبیر خانه معدن استان کرمانشاه تاگید کرد: به لحاظ سوخت مورد نیاز ماشین آلات معدنی خصوصا سهمیه بنزین و گازوئیل بسیار در مضیقه هستیم و چون عمر ماشین آلات بالا است، میزان مصرف آن‌ها زیاد می‌شود.

حاصلی طولانی بودن بروکراسی اداری صدور مجوز برای معادن را از دیگر چالش‌های پیش روی حوزه معدن در استان برشمرد.

وی خواستار افزایش اختیارات شورای معادن استان شد تا بتوان تصمیم گیری بهتری برای بخش معدن کرد و یادآور شد: اگرچه اختیاراتی به این شورا داده شده، اما کافی نیست .

لینک کوتاه : https://www.milkanonline.ir/?p=35667

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.