معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش استان گفت: ارتقا معدل دانشآموزان پایه دوازدهمی مهمترین اولویت برنامه آموزشی استان است.
به گزارش میلکان، ماشاءالله پروین با بیان اینکه برای ارتقای معدل امتحانات نهایی دانشآموزان استان برنامهریزی کردهایم، اظهارکرد: در تلاشیم با تجزیه و تحلیل امتحانات نهایی سالهای گذشته، دلایل پایین بودن معدل دانشآموزان پایه دوازدهمی در امتحانات نهایی را پیدا کرده تا نتایج این اقدامات منجر به افزایش نمرات امتحانات نهایی دانشآموزان استان شود.
وی افزود: با توجه به سهم ۴۰ درصدی نمرات امتحانات نهایی در پذیرش نهایی داوطلبان آزمون سراسری، رشد نمرات امتحانات نهایی دانشآموزان پایه دوازدهمی زمینهساز قبولی آنها در رشتهها و دانشگاههای بهتر خواهدشد.
معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش استان یادآور شد: میانگین نمرات امتحانات نهایی دانشآموزان پایه دوازدهمی کرمانشاه در تمامی رشتهها در سال تحصیلی گذشته ۱۰.۸۱ بوده که این عدد در مورد دانشآموزان رشته انسانی زیر ۱۰ و نمره ۹ است.
پروین در ادامه یکی از دلایل پایین بودن نمرات امتحانات نهایی دانشآموزان پایه دوازدهمی استان را انتخاب رشته نادرست در پایه دهم دانست و گفت: هم اکنون در مجموعه آموزش و پرورش استان در حوزه توازن رشتهای مشکلات زیادی داریم و اکثریت دانشآموزان استان بر اساس استعدادها و علایق خود انتخاب رشته نمیکنند.
وی تصریح کرد: بسیاری از دانشآموزان استان تحت فشار خانواده و نه از روی علاقه و استعداد و توانایی خود انتخاب رشته میکنند که انتخاب نادرست رشته تحصیلی مانع از رشد آنها میشود.
معاون آموزش متوسطه استان با بیان اینکه از پایه نهم روی فرآیند انتخاب رشته دانشآموزان کار می کنیم، عنوان کرد: سعی میکنیم شرایطی فراهم کنیم که دانشآموزان انتخاب رشته درستی داشته باشند، چون ممکن است دانشآموزی به عنوان مثال تحصیل در رشته گرافیک را انتخاب کرده و بتواند در این رشته پیشرفت خوبی داشته باشد، اما همان فرد با اجبار خانوادهاش مثلا به رشته علوم تجربی رفته و فرصت رسیدن به بازار کار را هم به دلیل ماندن پشت سد کنکور پیدا نکند.
پروین یادآورشد: حدود ۹۰ درصد دانشآموزان متوسطه دوم استان رشتههای نظری را برای ادامه تحصیل انتخاب میکنند که ۴۹ درصد آنها رشته انسانی و ۴۱ درصد در رشته تجربی مشغول به تحصیل میشوند.