• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
5
اصرار به بازگشایی مدارس علی‌رغم شیوع سویه های جدید

آذر در مدرسه

  • کد خبر : 21530
  • 09 آذر 1400 - 9:24
آذر در مدرسه

میلکان – گروه گزارش از ابتدای آذر ماه تمامی مقاطع تحصیلی در مدرسه حضور پیدا کردند. هرچند این حضور اختیاری است و اجباری برای حضور دانش آموزان نیست اما همین حضور محدود نیز با توجه به اینکه از دستورالعمل مشخص و نظام‌‌مندی برخوردار نیست می تواند آتشی باشد برای گرم کردن کوره کرونا. با توجه […]

میلکان – گروه گزارش
از ابتدای آذر ماه تمامی مقاطع تحصیلی در مدرسه حضور پیدا کردند. هرچند این حضور اختیاری است و اجباری برای حضور دانش آموزان نیست اما همین حضور محدود نیز با توجه به اینکه از دستورالعمل مشخص و نظام‌‌مندی برخوردار نیست می تواند آتشی باشد برای گرم کردن کوره کرونا. با توجه به شیوع سویه‌های جدید و ابتلای علی‌رغم تزریق واکسن بهتر بود برای بازگشایی مدارس عجله نمی شد .
هر چند مدیران آموزش و پرورش قول رعایت پروتکل ها را داده اند اما ساده انگاری و کم اهمیت شدن مردم نسبت به رعایت پروتکلها می تواند کاتالیزوری برای شیوع بیشتر کرونا با ابزار مدرسه باشد.
نکات الزامی در بازگشایی ایمن مدارس
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: بوفه مدارس باید تعطیل باشد و توزیع هرگونه خوراکی در مدرسه ممنوع است.
دکتر ابراهیم شکیبا با اشاره به بازگشایی مدارس، اظهار کرد: با توجه به ضرورت حفظ سلامت دانش آموزان و کارکنان، رعایت پروتکل های بهداشتی در سطح مدارس بایستی مدنظر قرار گیرد تا محیطی مطلوب و ایمن جهت حضور این عزیزان فراهم گردد.
وی با بیان اینکه رعایت نکاتی در زمان حضور در مدرسه توسط کارکنان، دانش آموزان و والدین الزامی است، گفت: با توجه به انجام واکسیناسیون اکثریت کادر آموزشی، اداری و خدماتی و دانش آموزان، لازم است افرادی که واکسیناسیون انجام نداده اند، هفته ای دو بار(هر ۳ روز یکبار)، آزمایش PCR با نتیجه منفی به همراه داشته باشند.
شکیبا عنوان کرد: برای افرادی که یک نوبت واکسن دریافت کرده باشند، تا زمان تکمیل واکسیناسیون( ۱۴ روز بعد از دریافت دو دوز واکسن) لازم است که هفته ای یکبار آزمایش PCR با نتیجه منفی به همراه داشته باشند.
وی گفت: مسئولان مدرسه لازم است در صورت مشاهده علائم (تب، لرز، سرفه، آبریزش و …) مشکوک به بیماری یا دانستن سابقه تماس در بین دانش آموزان و کارکنان نسبت به معرفی فرد به مرکز خدمات جامع سلامت اقدام کنند.
شکیبا عنوان کرد: در صورت پیدا شدن فرد PCR مثبت در افراد کلاس، طی فرایند بررسی افراد در معرض تماس(پیدا شدن نفر دوم با تست مثبت)، کلاس درس باید به مدت ۱۴ روز تعطیل شود.
وی با بیان اینکه استفاده از ماسک در تمام مدت زمان حضور در مدرسه توسط دانش آموزان وکارکنان الزامی است، گفت: شستشوی مرتب و مکرر دست ها با صابون مایع و استفاده از محلول ضدعفونی کننده دست نیز ضروری است.
وی گفت: دانش آموزان باید از لوازم التحریر شخصی استفاده کنند و از جابجایی آن با دانش آموزان دیگر خودداری کنند.
به گفته شکیبا تعداد افراد در کلاس ها با رعایت فاصله‌ مناسب(دو متر از هر طرف) ضروری است و حداکثر در هر کلاس باید ۱۵ نفرحضور داشته باشند.
وی با بیان اینکه از تجمع در محیط‌ مدرسه توسط دانش آموزان، والدین و کارکنان باید خودداری شود، گفت: استراحت بین کلاس‌های دانش آموزان در حداقل زمان(زنگ تفریح کوتاه ) و در زمان‌های مختلف بین کلاس‌ها انجام شود.
وی گفت: ساعت شروع و پایان مدرسه نیز باید بگونه‌ای تعیین شود که از هم‌زمانی رفت و آمد دانش آموزان و ازدحام جلوگیری شود.
معاون دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با بیان اینکه بوفه مدارس باید تعطیل باشد و توزیع هرگونه خوراکی در مدرسه ممنوع است، گفت: دانش آموزان باید از میان وعده تغذیه ای تهیه شده در منزل و بطری آب شخصی استفاده کنند.
شکیبا گفت: توصیه می شود ترجیحا از وسیله نقلیه شخصی جهت ایاب و ذهاب دانش آموز استفاده شود و در صورت استفاده از سرویس، تمام رانندگان سرویسپ ایاب و ذهاب دانش آموزان و کارکنان بایستی دو دوز واکسن را دریافت کرده باشند.
وی افزود: تأمین و دپوی حداقل دو هفته‌ای مواد ضدعفونی‌کننده، صابون مایع، دستکش، ماسک، دستمال‌کاغذی و… از دیگر الزامات جهت بازگشایی مدارس است.
استفاده از هواکش و باز گذاشتن درها و پنجره های سالنها به منظور تهویه مناسب و مستمر، گندزدایی همه سطوح دارای امکان تماس زیاد در مدارس در هر شیفت، گندزدایی دستشویی‌ها و توالت‌ها، روزانه حداقل دو بار در طول ساعات کار مدرسه و یک‌بار در انتهای کار مدرسه و دفع پسماندها به شیوه بهداشتی در سطل های درب دار پدالی از دیگر نکاتی بود که شکیبا به آن اشاره کرد.
عمل جدی گرفتن یادگیری دانش‌آموزان هدف اصلی مدرسه است
معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان کرمانشاه گفت: عمل جدی گرفتن یادگیری دانش‌آموزان هدف اصلی مدرسه و هسته اصلی تمام نظام‌های آموزشی است.
به گزارش اداره اطلاع‌رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش استان کرمانشاه، ناهید فضلی در دیدار با مدیران مدارس ناحیه دو گفت: فعالیت اصلی مدرسه یادگیری است و اولویت اصلی و مهم ما، حفظ سلامت و ایمنی دانش‌آموزان است و همه مدیران باید شرایط کامل بهداشتی جهت بازگشایی مدارس را رعایت کنند.
فضلی از مدیران مدارس خواست با تشکیل جلسات و استفاده از توان همه نیروها از جمله انجمن اولیاء و مربیان، شرایط بازگشایی مطلوب مدارس را با رعایت پروتکل‌های بهداشتی فراهم کنند.
وی افزود: در بحران کرونا یادگیری دانش‌آموزان دچار چالش شده و از عمق کمی برخوردار است. یکی از مهم‌ترین وظایف مدیران مدارس این است که با تشکیل شورای مدرسه برای اهمیت یادگیری دانش آموزان بحث و گفت‌وگو کنند و با همراهی اولیا و معلمان و ایجاد شرایط ویژه در مدرسه برنامه‌ریزی لازم را جهت حضور دانش‌آموزان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به عمل آورند.
فضلی خاطرنشان ساخت: در دوره‌ی ابتدایی تعامل دانش‌آموز با معلم در یادگیری بسیار اثرگذار است و یادمان باشد دانش‌آموزان سبک‌های یادگیری مختلفی دارند و خیلی از آن‌ها نیازمند حضور در مدرسه هستند که این یکی از مطالبات جدی والدین است بنابراین شورای مدرسه موظف است با نظرسنجی و نشست با اولیا برنامه‌ی آموزش به صورت حضوری، آنلاین و ترکیبی مدارس را ارائه دهد و دانش‌آموزان به شیوه‌های مختلف آموزش ببینند.
معاون آموزش ابتدایی استان گفت: یکی از عوامل تاثیرگذار در روند یادگیری فعالیت‌های متنوع پژوهشی است که در این شرایط مدیران مدارس با تشکیل شورای معلمان می‌توانند فعالیت‌های یاددهی-یادگیری را متنوع نمایند و دانش‌آموزان از طریق پژوهش به یادگیری عمیق دست یابند.
وی افزود: برنامه شاد با حضوری شدن مدارس به هیچ عنوان کمرنگ یا تعطیل نمی‌شود بلکه شورای مدرسه با برنامه‌ریزی حدود فعالیت‌های ارائه شده را برای هر دانش‌آموز به شکل‌های مختلف معین می‌کند.
فضلی همچنین تصریح کرد: مدیران و معلمان، دانش‌آموزانی که نیاز به حمایت‌های آموزشی بیشتری دارند را دریابند، در صورتی که دانش‌آموزان مطالب آموزشی را یاد نگیرند بی‌انگیزه می‌شوند و موجبات بازماندگی از تحصیل فراهم می‌آید هرچقدر به این دانش‌آموزان توجه کنیم زمینه ساخت عدالت آموزشی را فراهم آورده‌ایم.
معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان در پایان تاکید کرد: عدالت آموزشی میسر نخواهد شد مگر همه برای یادگیری دانش‌آموزان تلاش کنیم.

 

خبرنگار:فرنگیس صفری

لینک کوتاه : https://www.milkanonline.ir/?p=21530

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.