• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
1

توسعه هورامان فرهنگی، نیازمند نگاه جهانی

  • کد خبر : 20822
  • 07 مرداد 1400 - 5:54
توسعه هورامان فرهنگی، نیازمند نگاه جهانی

یادداشت: عبدالله مرادی مدیرمسئول گروه رسانه ای میلکان پس از چند سال تلاش با پشتوانه هزاران سال فرهنگ “منظر فرهنگی هورامان” به ثبت جهانی رسید. این کار نه تنها حاصل تلاش سیستم اداری و مدیریتی بلکه نشان از اصالت و فرهنگ یک قوم است. طی یک دهه اخیر جوانان فعال و خوش فکر منطقه اورامانات […]

یادداشت: عبدالله مرادی
مدیرمسئول گروه رسانه ای میلکان

پس از چند سال تلاش با پشتوانه هزاران سال فرهنگ “منظر فرهنگی هورامان” به ثبت جهانی رسید.

این کار نه تنها حاصل تلاش سیستم اداری و مدیریتی بلکه نشان از اصالت و فرهنگ یک قوم است. طی یک دهه اخیر جوانان فعال و خوش فکر منطقه اورامانات با اجرای رویدادهای مختلف گردشگری زمینه چنین اتفاقی را فراهم کردند.

اورامانات منطقه‌ای فرای جغرافیای سیاسی است و یک منطقه‌فرهنگی اجتماعی محسوب می شود.
به همین واسطه از کوتاهی مدیران استان کرمانشاه و ذکاوت و هوشیاری مدیران کردستانی در تقسیم سهم عرصه و حریم این ثبت تاریخی چشم پوشی می کنیم.

این سالها با رونق گرفتن رویدادها و مراسمات در هورامان، شاهد رفتارهای متفاوتی از سوی مدیران استانهای کرمانشاه و کردستان بوده ایم.
این رویدادها برای معرفی و رونق گرفتن نیازمند کارهای رسانه‌ای، تبلیغاتی و صرف زمان بود اما به محض به ثمر نشستن این زحمات شاهد برخوردهای فراقانونی بودیم که یا مراسمات را به تعطیلی کشاند یا موجب کوچ آنها به تهران شد.

متاسفانه دیدگاه های تنگ نظرانه و بسته نمی تواند موجبات توسعه گردشگری را فراهم کند.
در استانی که چهره‌های فرهنگی اش جایی در شبکه استانی اش ندارند و پخش صداهای ماندگاری مانند حسن زیرک، مظهرخالقی ، حسین صفامنش و … در آن ممنوع می شود و استانهای دیگری همچون کردستان ، تهران و حتی اصفهان با آغوش باز پذیرای هنرمندان است چه انتظاری می توان از آن داشت.

نگاه جنسیتی به مراسمات و حذف زنان حتی با پوشش کاملا اسلامی ایرانی در مراسمات و کنسرت‌های موسیقی نمی تواند راه را برای گرامی داشتن عنوان ثبت جهانی باز نگه دارد.
این ثبت، ثبت یک منظر فرهنگی است شامل: خوراک، پوشش، ساز، آواز، معماری، سبک زندگی و حتی طبیعت منطقه. چطور می شود بخشی را حذف کرد و بخشی دیگر را گرامی داشت؟

استان کردستان به واسطه برخورد مناسب مدیران و مردمانش -با توجه به سوابق مراسمات- با این برنامه مشکلی نخواهد داشت. اما کرمانشاه برای جذب گردشگر و تثبیت این ثبت به تغییر نگاهی اساسی نیاز دارد.

استاندار کرمانشاه که در پیامی به مناسبت “ثبت جهانی منظر هورامان” آن را راهی برای هرچه ثروتمند تر شدن مردم این منطقه و استان کرمانشاه دانسته بیان کنند که چگونه بسترهای درآمدزایی و جذب توریسم همراه با برنامه های اجرایی مراسمات و آئین ها و جشن های بومی قابل اجرا می باشد.

برخی مدیران کرمانشاه هنوز برای برگزاری پایتخت نوروزی به واسطه دف نوازی بانوان کرد مورد سوال قرار می گیرند.
آیا استاندار و مسئولین محلی خود یکبار به طورکامل آیین و مراسمات این مردمان را به نظاره نشسته اند؟ آیا و آیاهای بیشماری که قبل از ثبت بی پاسخ مانده و بعد از ثبت هم منتظرش خواهیم ماند.

ای کاش به اندازه شوق تبریک گفتن، شهامت ارائه برنامه های اجرایی برای هورامان تشنه نگاه جهانیان می گذاشتید. مردم استان کرمانشاه منتظر عقلانیت در بکار گیری این شوق و شهامتند.

با میلکان همراه باشید
#رسانه_پویا #مخاطب_آگاه #توسعه_پایدار
#خانه_امن‌ترین_میلکان_است
#کرونا_شکستنی_نیست #کنار_آمدنی_است
@milkanweekly

لینک کوتاه : https://www.milkanonline.ir/?p=20822

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.