• امروز : دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 29 April - 2024
5
مدیرکل کتابخانه های عمومی استان کرمانشاه:

کتابخانه مرکزی، عمده ترین مطالبه فرهنگی مردم کرمانشاه است

  • کد خبر : 35187
  • 17 اردیبهشت 1402 - 10:07
کتابخانه مرکزی، عمده ترین مطالبه فرهنگی مردم کرمانشاه است

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان کرمانشاه با حضور در دفتر گروه رسانه‌ای میلکان و گفتگو با خبرنگار این نشریه، ساخت کتابخانه مرکزی را یکی از مطالبات فرهنگی مردم استان عنوان کرد و افزود: استان های همجوار سال ها پیش کتابخانه های مرکزی خود را افتتاح کرده اند. معصومه حسنی خوانساردر تشریح آخرین وضعیت کتابخانه مرکزی […]

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان کرمانشاه با حضور در دفتر گروه رسانه‌ای میلکان و گفتگو با خبرنگار این نشریه، ساخت کتابخانه مرکزی را یکی از مطالبات فرهنگی مردم استان عنوان کرد و افزود: استان های همجوار سال ها پیش کتابخانه های مرکزی خود را افتتاح کرده اند.
معصومه حسنی خوانساردر تشریح آخرین وضعیت کتابخانه مرکزی کرمانشاه گفت: این کتابخانه در سال ۸۶ در ۷ طبقه و با زیربنای ۱۵۰۰۰ متر کلنگ زنی شد و تا سال ۱۳۹۱ که تخصیص اعتباربه این ساختمان متوقف شد دو و نیم میلیارد تومان برای ساخت آن هزینه شد.
وی افزود: در سال ۹۷ موفق به دریافت پنج و نیم میلیارد تومان اعتبار برای آن شدیم که این اعتبار پیشرفت فیزیکی این ساختمان را به ۶۰درصد رساند، اما ازسویی مجبور به حذف دو طبقه از ساختمان شدیم که متراژ زیربنای آن را ۴۰۰۰ متر کاهش داد. در حال حاضر این ساختمان پنج طبقه و زیربنایی حدود ۱۱ هزار و ۷۰۰ متر دارد‌.
مدیرکل کتابخانه های عمومی استان تصریح کرد: سال گذشته در آخرین برآوردی که توسط راه و شهرسازی انجام شد برای ادامه این پروژه به ۸۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز داشتیم که در سفر ریاست جمهور ۳۰ میلیارد تومان برای آن در نظر گرفته شد که تاکنون ۱۰ میلیارد آن تخصیص یافته است.
وی با اشاره به غیرفعال شدن ۶ کتابخانه استان در زلزله سرپل ذهاب گفت: از این تعداد، دو باب کتابخانه نیاز به تخریب و بازسازی و ۴ کتابخانه نیاز به مقاوم سازی دارد که با توجه به اعتبارات دریافتی درهمان سال و سال بعد، هر کدام از ساختمانهایی که نیاز به بازسازی داشتند را به مرحله اسکلت رسانده ودر ساختمان هایی که احتیاج به مقاوم سازی داشتند نیز تقویت هایی انجام شده است؛ به طور کلی می توان گفت هر کدام از این ساختمان‌ها ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته اند.
حسنی خوانسار با تقدیر از دکتر نوروزی شهردار کرمانشاه مبنی بر اختصاص اعتباراتی به کتابخانه های استان گفت: در حال حاضر ۸۹باب کتابخانه تحت پوشش نهاد کتابخانه های کشور و ۲۲ باب کتابخانه مشارکتی داریم که تاکنون نیز برای دو سالن مطالعه مجوز فعالیت صادر شده است.
وی خاطرنشان کرد:از سوی نهاد کتابخانه های کشور ماهانه برای کتابخانه‌های عمومی سراسر استان سهمیه مستمری ارسال می شود ضمن اینکه در صورت تامین اعتبار در استان قصد داریم هر سال مبلغی را جهت خرید کتاب از نویسندگان بومی اختصاص دهیم.
مدیرکل کتابخانه های عمومی استان کرمانشاه افزود: در حال حاضر یک میلیون و۱۵۰ هزار جلد کتاب در کتابخانه های عمومی استان موجود میباشد یعنی برای هر دو نفر یک جلد کتاب که طبق چشم انداز ما، باید این تعداد به هر نفر ۴ جلد کتاب برسد.
وی با بیان این مطلب که کتابخانه ها با فاصله گرفتن از حالت پیشین خود اکنون به مراکز فرهنگی و پایگاه های اجتماعی تبدیل شده‌اند گفت: ما برای همه گروه‌های سنی برنامه های مختص به خودآنها در نظر گرفته ایم و تمام هدف ما این است که با این برنامه‌های فرهنگی کلیه اقشار جامعه را به سمت مطالعه و کتاب خواندن سوق دهیم. همه کتابخانه های ما دارای بخش کودک می باشند این بخش در فضای جداگانه با رنگ آمیزی مناسب و مختص کودکان انجام شده و کتابخانه هایی که فضای مستقل ندارند در قالب بخشی ویژه کنار سایر بخش ها ایجاد گردیده است.
به گفته مدیر کل کتابخانه های استان مسابقات و جشنواره هایی نیز در این راستا در سراسر استان برگزار می‌شود که آخرین جشنواره ای که در حال برگزاری است جشنواره کتابخوانی رضوی است که دوازدهمین دوره آن در حال انجام میباشد.
وی افزود: هر سال تعدادی کتاب و بخش ویژه دراین جشنواره معرفی می شود که بخش ویژه امسال در خصوص امام حسن عسکری می باشد.
خوانسار اذعان داشت:کلیه گروه های سنی می توانند به صورت فردی یا گروهی در این جشنواره شرکت کنند، دراین رابطه افراد می توانند برای دانلود کتاب به سامانه https://www.iranpl.ir/ رجوع کرده یا به کتابخانه های عمومی جهت گرفتن امانت کتاب و شرکت در جشنواره مراجعه کنند.

لینک کوتاه : https://www.milkanonline.ir/?p=35187

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.