• امروز : چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
4

کوهورت روانسر؛ بزرگترین و اولین مطالعه کوهورت در مناطق کرد نشین

  • کد خبر : 25682
  • 02 خرداد 1401 - 11:15
کوهورت روانسر؛ بزرگترین و اولین مطالعه کوهورت در مناطق کرد نشین

اپیدمیولوژیست و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: در کشور سالهاست که یک بحث مهم در بین سیاستگذاران و محققین در خصوص ترجمان دانش و وظایف هر یک در کاربرد نتایج تحقیقات کشور در جریان است که جدای از این موضوع که کدام طرف (سیاستگذار و یا محقق) بیش از دیگری در انجام […]

اپیدمیولوژیست و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: در کشور سالهاست که یک بحث مهم در بین سیاستگذاران و محققین در خصوص ترجمان دانش و وظایف هر یک در کاربرد نتایج تحقیقات کشور در جریان است که جدای از این موضوع که کدام طرف (سیاستگذار و یا محقق) بیش از دیگری در انجام و تکمیل پروسه ترجمان و کاربرد نتایج تحقیق مقصر است، موضوع مهم شروع این فرآیند در کشور و در مراکز تحقیقاتی کشور است.

به گزارش  میلکان ؛دکترنجفی در نشست بررسی نتایج کوهورت روانسر افزود: این در حالیست که در کشور ما از مدتها پیش بر موضوع فناوری تاکید شده است و فناوری یکی از آخرین حلقه های ترجمان دانش می باشد.

وی گفت: جلسات نشست سیاستی برای ارایه نتایج طرحهای تحقیقاتی به سیاستگذاران کشوری و استانی یکی از راهکارهای مهم برای استفاده عملی از تحقیقات کاربردی کشور است که بر این نکته تاکید دارد که علیرغم اهمیت فراوان چاپ مقالات علمی، چنین بروندادهایی پایان کار نیست و محققین باید تلاش کنند پیام تحقیق خود را به گوش مردم و سیاستگذاران برسانند.

وی افزود: به طور حتم یکی از اقداماتی که در قدم اول باید انجام شود برگزاری جلسات و نشستهای بحث و بررسی در رابطه با کوهورت می باشد.

به گفته او پژوهشکده سلامت دانشگاه با میزبانی از مطالعه کوهورت روانسر که بزرگترین و اولین مطالعه کوهورت در مناطق کرد نشین میباشد، چنین جلساتی را در چند ماه اخیر با دعوت از معاونت بهداشتی و دیگر سیاستگذاران محلی و با حضور محققین این مطالعه شروع کرده است.

دکتر نجفی با بیان اینکه در این مطالعه که درشهرستان روانسر استان کرمانشاه و بر روی ده هزار نفر از مردم شهری و روستایی این شهرستان در حال انجام است گفت: عوامل خطر بیماریهای غیر واگیر و مزمن مورد بررسی قرار میگیرد که تا کنون با مشارکت مردم خوب و فهیم این شهرستان به مدت ۶ سال ادامه داشته است.

وی افزود: علاوه بر عوامل تغذیه ای، فعالیتهای فیزیکی و عوامل اجتماعی و اقتصادی مهم، سیگار یکی از عوامل خطری بوده که در این مطالعه بطور گسترده مورد بررسی قرار گرفته است.

لینک کوتاه : https://www.milkanonline.ir/?p=25682

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.