• امروز : دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 29 April - 2024
2
پیش‌نشست همایش بین‌المللی «هویت ایرانیان» برگزار شد

«کرمانشاهان و هویت ایرانیان»

  • کد خبر : 35184
  • 16 اردیبهشت 1402 - 12:49
«کرمانشاهان و هویت ایرانیان»

پیش‌نشست همایش بین‌المللی «هویت ایرانیان» با موضوع «کرمانشاهان و هویت ایرانیان» در دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه رازی برگزار شد. به گزارش میلکان؛ پیش‌نشست همایش بین‌المللی «هویت ایرانیان» با موضوع «کرمانشاهان و هویت ایرانیان»با حضور استاد محمدعلی سلطانی مورخ کرمانشاه پژوه، دکتر قدرت احمدیان عضو هیأت علمی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه رازی، دکتر روح‌الله […]

پیش‌نشست همایش بین‌المللی «هویت ایرانیان» با موضوع «کرمانشاهان و هویت ایرانیان» در دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه رازی برگزار شد.

به گزارش میلکان؛ پیش‌نشست همایش بین‌المللی «هویت ایرانیان» با موضوع «کرمانشاهان و هویت ایرانیان»با حضور استاد محمدعلی سلطانی مورخ کرمانشاه پژوه، دکتر قدرت احمدیان عضو هیأت علمی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه رازی، دکتر روح‌الله بهرامی عضو هیأت علمی گروه تاریخ دانشکده علوم انسانی و رئیس انجمن ایرانی تاریخ استان کرمانشاه  توسط پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه رازی با همکاری دانشگاه شیراز و انجمن ایرانی برگزار شد.

 

استاد سلطانی کرمانشاهان را بستر خلق هنرمندی‌های کردان و زبان کردی با عنوان پشتیبان ادب فارسی دانست که نقش بسیار عظیمی در حفاظت و حراست از فرهنگ ایرانی و ادبیات فارسی ایفا کرده است.

وی زبان کردی و زبان فارسی را عناصری جدایی ناپذیر از یکدیگر قلمداد کرد و گفت: زبان کردی و کردان ایران زمین علاوه بر اینکه کردی را با عنوان زبان مادری مردم کرمانشاهان حفظ کرده‌اند، کردان حافظان بزرگ و گسترش‌دهندگان زبان فارسی در منطقه میانرودان و تا کرانه های مدیترانه هستند و کرمانشاهان میراث‌دار هنر، موسیقی و حماسه سرایی و حفاظ میراث عظیم ایرانیان‌اند.

استاد سلطانی همچنین اظهار داشت: در هیچ جای ایران مثل کرمانشاهان و کرد زبانان این دیار، داستان‌های حماسه‌های ملی ایرانیان به زبان مادری و محلی مورد توجه قرار نگرفته است، تنها در این خطه از ایران است که حماسه ملی ایرانیان به زبان بومی و محلی در آمده‌اند و قهرمانان ملی ایران بطور شگفت انگیزی ستایش شده‌اند و شعرای بزرگ مانند سنایی، نظامی، سعدی و حافظ در فرهنگ و زبان کردی همچون قدیسان مورد احترام قرار گرفته‌اند. بدین صورت کرمانشاهان پایگاه فرهنگ و هنر ایرانیان بوده است.

سخنران دیگر که در این پیش نشست شرکت داشت، دکتر قدرت احمدیان استاد گروه علوم سیاسی دانشگاه رازی بود و در باب «کرمانشاهان و جنبش‌های ملی ایرانیان» سخن گفت.

وی از نقش کرمانشاهان در پیوستگی هویت ملی یاد کرد و ضمن بر شمردن جایگاه کرمانشاهان در حرکت‌های ملی، به نقش کرمانشاهان در ایجاد پیوند های ملی و مستحکم با هویت ایرانیان اشاره داشت.

دکتر احمدیان همچنین اظهار داشت: کرمانشاه هیچگاه در هیچ جای تاریخ خود با عناصر ملی نگاه واگرایانه و ستیز آمیز نداشته است، بلکه رجال و بزرگان و مفاخر کرمانشاهان از طریق نمادسازی و نماد پرور ی ملی، فکری، ادبی، فرهنگی در عرصه های مختلف نقش، مهمی در تولید و باز تولید نماد های ملی داشته‌اند.

وی بیان کرد: تاریخ کرمانشاه نشان می دهد که بر خلاف برخی مناطق دیگر نه تنها جنبش‌های واگرایانه در این منطقه شکل نگرفته بلکه نمادسازی متفکران، شعرا، ادبا، رجال بزرگ و نقش مهمی در نمادسازی ملی و هویتی داشته‌اند.

در ادامه برنامه پیش نشست همایش بین‌المللی هویت ایرانیان، دکتر روح الله بهرامی به ارائه مبحث خود تحت عنوان «کرمانشاهان و مولفه های اندیشه ایرانشهری» پرداخت.

دکتر روح الله بهرامی طی سخنانی به مهم‌ترین مولفه‌های اندیشه ایرانشهری در هویت منطقه‌ای و ملی کرمانشاه اشاره کرد.

وی ابتدا به تبیین دیدگاه‌های رایج و چگونگی شکل‌گیری ایده ایرانشهری پرداخت و سپس درباره ایده ایرانشهر و جایگاه کرمانشاه در فرهنگ و تمدن ایرانشهری سخن گفت.

دکتر بهرامی مولفه های برجسته پیوستگی و در هم تنیدگی اجزاء هویت ایرانیان در هویت کرمانشاهان را مورد بحث و بررسی قرار داد و به پیوستاری مداوم تاریخ ملی با تاریخ بومی، آثار فرهنگی مبتنی بر فرهنگ بومی، هنرها و دست آفریده بومی بر اساس نمادها و نشانه‌های ملی، آثار تاریخی و باستانی کهن و برجسته، قرار گرفتن در شاه راه‌ها و گذرگاه‌های ملی، جغرافیایی پیوسته در پیوند با سرزمین ایرانشهر، باز آفرینی حماسه‌های بزرگ ملی در دنیای بومی، وجود تنوع دینی و اعتقادی، ساز گاری‌های بومی با عناصر ملی، دفاع از کلیت سرزمینی، مرزبانی‌های کردان از کلیت هویت ملی و برخی دیگر از عناصر اساسی هویت کرمانشاهان به عنوان قطب فرهنگی و مدنی ایرانیان اشاره کرد و نقش مهم فرهنگ و تاریخ و تمدن کردی با عنوان یک سطر برجسته در تقویت و تحکیم فرهنگ و تمدن ایرانی و ملی را یاد کرد.

در پایان برخی اساتید و دانشجویان به طرح دیدگاه‌های خویش در این محفل پرداختند و پرسش‌هایی در این زمینه مطرح ساختند.

لینک کوتاه : https://www.milkanonline.ir/?p=35184

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.