• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
4

«کارگاه آموزشی آشنایی با متاورس» برگزار شد

  • کد خبر : 23102
  • 09 اسفند 1400 - 12:01
«کارگاه آموزشی آشنایی با متاورس» برگزار شد

«کارگاه آموزشی آشنایی با متاورس» ویژه کارکنان کتابخانه های عمومی استان کرمانشاه با ارائه گواهی از واحد آموزش نهاد کتابخانه های عمومی کشور در راستای ارتقای سطح آموزشی فضای مجازی به مناسبت روز مهندس برگزار شد. به گزارش  میلکان  «کارگاه آموزشی آشنایی با متاورس» ویژه کارکنان کتابخانه های عمومی استان کرمانشاه با ارائه گواهی از […]

«کارگاه آموزشی آشنایی با متاورس» ویژه کارکنان کتابخانه های عمومی استان کرمانشاه با ارائه گواهی از واحد آموزش نهاد کتابخانه های عمومی کشور در راستای ارتقای سطح آموزشی فضای مجازی به مناسبت روز مهندس برگزار شد.

به گزارش  میلکان  «کارگاه آموزشی آشنایی با متاورس» ویژه کارکنان کتابخانه های عمومی استان کرمانشاه با ارائه گواهی از واحد آموزش نهاد کتابخانه های عمومی کشور در راستای ارتقای سطح آموزشی فضای مجازی به مناسبت روز مهندس با تدریس یزدان بهرامی نیا و موضوع؛ تعریف متاورس به زبان ساده، فناوری‌های به کار گرفته شده در متاورس، مشاغل در دنیای متاورس چگونه اند و NFT چیست؟ و با تدریس رضا کریمی با موضوع دیدگاه اسلام پژوهان درباره متاورس روز پنجشنبه ۵ اسفند ماه ۱۴۰۰ ساعت ۹ صبح در فضای اسکای روم برگزار شد.

یزدان بهرامی نیا در گارگاه آموزش آشنایی با دنیای متاورس در ابتدا به تعریف واژه متاورس پرداخت و بیان نمود متاورس از دو واژه متا (Meta) و ورس (Verse) تشکیل شده است. کلمه متا به معنی «برتر» متاورس که از کلمه «Universe» گرفته شده به معنی «جهانی» است.

بهرامی با اشاره به تاریخچه متاورس گفت: در حقیقت واژه متاورس و خلق آن به دهه ۹۰ میلادی زمانی که نیل استفنسون (Neal Stephenson) کتابی با نام اِسنو کرَش (Snow Crash) منتشر کرد باز می‌گردد.این نویسنده در این کتاب برای اولین بار مفاهیمی مثل متاورس و آواتار (Avatar)  را در قالب داستان پیش‌بینی کرد.

او همچنین از متاورس به عنوان یک شبکه‌ مجازی که در آن کاربران قادر خواهند بود با یکدیگر و با دیگر اجزای محیط اطراف خود تعامل کنند یاد کرد، در ادامه ایشان به فناوری های که در این شبکه به کار می رود از جمله واقعیت مجازی (VR) ، واقعیت افزوده (AR)، اینترنت اشیا و هوش مصنوعی و در نهایت بلاک‌چین اشاره کرد.

وی افزود: متاورس را می‌توان به دنیایی که توسط واقعیت‌های مجازی و واقعیت‌های افزوده ساخته می‌شود هم نسبت داد و ویژگی های این دنیا را حضور، همکاری،استانداردسازی؛ دنیای بی انتها، همزمانی، سرعت، پایداری و صرفه جوی در هزینه بیان کرد، و نهایتا محدودیت‌های متاورس را که شامل : عدم انطباق و سازگاری برخی افراد و حذف لذت‌های فیزیکی در دنیای واقعی از آفات دنیای متاورس برشمرد.

رضاکریمی درباره دیدگاه اسلام پژوهان در باب متاورس گفت: بعضی از علما اصولا طرفدار استقبال از امور مستحدثه یا همان پدیده های نوین هستند و مخالفان را به خاطر مخالفت با تجدد سرزنش می کنند اما نباید از ترس افراط به دام تفریط افتاد و پرسش و تأمل درباره ماهیت پدیده های جدید را نفی کنیم. کریمی افزود: بعضی  نگران تسلط غرب هستند و بیشتر نگرش سیاسی امنیتی دارند. بعضی دیگر بحث خود را بیشتر بر جواز فقهی معامله در متاورس متمرکز کرده اند. اما قبل از آن باید ماهیت دنیای مجازی را شناخت و آثار آن را بر روان انسان و جامعه تحلیل کرد.

در ادامه این استاد دانشگاه پیشنهاد داد تا در جهت تأمل قرانی در باب فضای مجازی به موضوع سحر در قران پرداخته شود و گفت: سحر در چشمان مردم تصرف می کند و ایجاد تخیل می کند. شباهت سحر و مجاز هر دو این است که واقعی نیستند ولی در واقعیت تأثیر می گذارند.

کریمی افزود: یکی دیگر از نگرانی های اسلام پژوهان حکمرانی مجازی غرب است. هر چند حکمرانی فقط در کنترل و مدیریت اینترنت جهانی نیست بلکه اصولا ماهیت فضای مجازی در عین حال که زمینه قدرت انسان را افزایش می دهد تا در دنیای خیالی تصرف کند، به دلیل حذف واقعیت سلطه پذیری را هم افزایش می دهد. قدرت انسان در دنیای مجازی بیشتر می شود و در دنیای واقعی کم می شود.

 کریمی در پایان گفت: یک پرسش مهم این است که چقدر جایز است که از فضای مجازی و غیرواقعی در جهت پیشبرد امور واقعی استفاده کنیم؟ مثلاً استفاده از تخیل در جنگ توصیه شده است و خداوند خود هم واقعیت را در دید مخاطب تغییر می دهد تا اراده او محقق شود. اما پرسشی که کارشناسان باید به آن بپردازند این است که در غیر جنگ و در تدبیر امور عادی زندگی تا چه حد می توانیم از واقعیت فراتر برویم؟

رضوان شاه ابادی

لینک کوتاه : https://www.milkanonline.ir/?p=23102

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.