• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
5
مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت کرمانشاه مطرح کرد:

پیش‌بینی دو برابری ابتلا به سرطان

  • کد خبر : 33098
  • 10 بهمن 1401 - 17:42
پیش‌بینی دو برابری ابتلا به سرطان

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت کرمانشاه گفت: در استان کرمانشاه نیز همزمان با سراسر کشور غربالگری سه سرطان پستان، دهانه رحم و روده بزرگ در پایگاه‌های سلامت و خانه‌های بهداشت انجام می‌شود‌. به گزارش میلکان؛ سارا شاه‌آبادی  اظهار داشت: بیماری سرطان یکی از مهمترین مشکلات سلامتی برای همه جوامع است و […]

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت کرمانشاه گفت: در استان کرمانشاه نیز همزمان با سراسر کشور غربالگری سه سرطان پستان، دهانه رحم و روده بزرگ در پایگاه‌های سلامت و خانه‌های بهداشت انجام می‌شود‌.

به گزارش میلکان؛ سارا شاه‌آبادی  اظهار داشت: بیماری سرطان یکی از مهمترین مشکلات سلامتی برای همه جوامع است و به‌عنوان دومین عامل مرگ و میر و همچنین از جمله بیماری‌های غیرواگیر دارای اولویت برای نظام سلامت کشور است.

وی افزود: در کشور ایران سالیانه بیش از ۳۰ هزار نفر جان خود را بر اثر ابتلا به سرطان از دست می‌دهند همچنین طی یک سال بیش از ۱۰۰ هزار مورد ابتلای جدید به سرطان شناسایی می‌شود.

دکتر شاه‌آبادی تصریح کرد: دو عامل کنترل قابل توجه بیماری‌های واگیر، افزایش امید به زندگی و درصد سالمندی و همچنین سبک زندگی نامناسب و صنعتی شدن جوامع سبب افزایش موارد شناسایی و ابتلا به سرطان شده است.

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت کرمانشاه، افزایش سن، کم تحرکی، مصرف دخانیات، تغذیه نامناسب، آلودگی‌های زیست‌محیطی و استرس را اصلی‌ترین عوامل افزایش دهنده موارد ابتلا به سرطان اعلام کرد.

دکتر شاه‌آبادی تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شود موارد ابتلا به سرطان در دهه‌های آینده به دلیل سالمند شدن جوامع و سبک زندگی نامناسب به دو برابر آمار فعلی برسد که ۷۰ درصد این افزایش در کشورهای درحال توسعه رخ می‌دهد.

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت کرمانشاه بر ضرورت انجام برنامه‌ریزی حوزه بهداشت برای کنترل و پیشگیری از ابتلا به سرطان اشاره کرد.

دکتر شاه‌آبادی خاطرنشان کرد: یک سوم سرطان‌ها قابل پیشگیری و یک سوم دیگر هم به شرط تشخیص زودهنگام درمان‌پذیر هستند.

وی افزود: باتوجه به اهمیت موضوع مذکور، سازمان جهانی بهداشت چهارم فوریه را به‌عنوان روز جهانی مبارزه با سرطان نامگذاری کرده که در ایران نیز هر سال از هفتم بهمن تا ۱۵ این ماه تحت عنوان هفته پویش مبارزه با سرطان درنظر گرفته شده است.

دکتر شاه‌آبادی گفت: علاوه بر اجرای برنامه‌های آموزشی، جلب مشارکت‌های ذی‌نفعان و تهیه بسته‌های آموزشی با هدف حساس‌سازی و آگاهی‌بخشی به عموم مردم برای پیشگیری و درمان سرطان انجام می‌شود.

وی افزود: هفته جاری فرصت مناسبی برای ارائه اطلاع‌رسانی‌های لازم در خصوص بیماری سرطان است همچنین انتظار می‌رود مردم برای انجام غربالگری سرطان‌های شایع به خانه‌های سلامت و پایگاه‌های بهداشت شهر و روستا مراجعه کنند.

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر معاونت امور بهداشتی استان کرمانشاه خاطرنشان کرد: در استان کرمانشاه نیز همزمان با سراسر کشور غربالگری سه سرطان پستان، دهانه رحم و روده بزرگ در پایگاه‌های سلامت و خانه‌های بهداشت انجام می‌شود‌.

شاه‌آبادی تصریح کرد: به‌منظور غربالگری سرطان پستان، زنان ۳۰ تا ۷۰ سال هردوسال یکبار توسط ماما در پایگاه‌های سلامت و خانه‌های بهداشت شهری و روستایی معاینه می‌شوند و در صورت وجود مشکل برای انجام تشخیص قطعی به سطح بالاتر ارجاع می‌شوند.

وی افزود: همچنین در غربالگری سرطان دهانه رحم از زنان ۳۰ تا ۶۰ ساله که ازدواج کرده‌اند حداقل یک بار تست پاپ اسمیر گرفته‌ می‌شود.

به‌گفته شاه‌آبادی غربالگری سرطان روده بزرگ نیز برای افراد ۵۰ تا ۷۰ سال از طریق تست فیت انجام می‌شود که اگر نتیجه مثبت باشد برای تشخیص قطعی به سطوح بالاتر ارجاع خواهند شد.

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت کرمانشاه خاطرنشان کرد: انتظار داریم مردم به‌منظور انجام غربالگری سرطان‌های شایع حتما به خانه‌های سلامت و پایگاه‌های بهداشت مراجعه کنند.

دکتر شاه‌آبادی گفت: سرطان پستان، پوست غیر ملانوما، سرطان پروستات و سرطان روده بزرگ شایع‌ترین سرطان‌هایی هستند که در استان کرمانشاه دیده شده‌اند.

وی عنوان کرد: در استان کرمانشاه ۴۷ درصد زنان از نظر سرطان پستان غربالگری شدند که در نهایت ۲۰۹ مورد ثبت شناسایی شده اما از آنجا که در مراحل اولیه تشخیص داده شدند، بسیاری از آنها درمان شدند.

دکتر شاه‌آبادی خاطرنشان کرد: همچنین ۲۳درصد زنان ۳۰ تا ۶۰ سال مورد غربالگری سرطان دهانه رحم قرار گرفتند که ۲۰ مورد مثبت شناسایی شد.

وی عنوان کرد: ۴۶ درصد افراد ۵۰ تا ۷۰ سال با انجام تست ساده فیت مشکوک به سرطان تشخیص داده شدند که در نهایت ۷۰مورد ابتلا به این نوع سرطان شناسایی شد درحالی که بدون علائم بودند.

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر معاونت امور بهداشتی استان کرمانشاه خاطرنشان کرد: بیش از ۹۰ درصد موارد ابتلا به سرطان در صورت تشخیص زودهنگام، به‌موقع درمان می‌شوند و زندگی عادی خواهند داشت.

دکتر شاه‌آبادی شعار امسال پویش مبارزه با سرطان را فاصله‌ها را کم کنیم، اعلام و عنوان کرد: منظور کم کردن فاصله بی‌خبری از عوامل سرطان تا دانستن آن،فاصله مشکوک شدن تا شناسایی و فاصله تشخیص تا درمان است.

وی افزود: باید علائم سرطان را به مردم یاد دهیم و آنها نیز با مشاهده هر علامتی برای تشخیص زودهنگام مراجعه تشخیص زودهنگام به پزشک مراجعه کنند زیرا این موضوع می‌تواند در درمان قطعی موثر باشد.

لینک کوتاه : https://www.milkanonline.ir/?p=33098

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.