• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
5

پرتو شعر کرمانشاه خاموش شد

  • کد خبر : 21959
  • 05 بهمن 1400 - 10:27
پرتو شعر کرمانشاه خاموش شد

رضوان شاه آبادی گروه فرهنگی – استاد علی اشرف نوبتی متخلص به پرتو کرمانشاهی صبح امروز  دار فانی را  وداع گفت. به گزارش خبرنگار میلکان؛ استاد علی اشرف نوبتی  امروز(پنجم بهمن) در سن ۹۰ سالگی درگذشت. پرتو  به زبان های کردی و فارسی شعر می‌سرود. مجموعه اشعار او در کتابی به نام کوچه باغی‌ها در سال ۱۳۷۷ به […]

رضوان شاه آبادی گروه فرهنگی – استاد علی اشرف نوبتی متخلص به پرتو کرمانشاهی صبح امروز  دار فانی را  وداع گفت.

به گزارش خبرنگار میلکان؛ استاد علی اشرف نوبتی  امروز(پنجم بهمن) در سن ۹۰ سالگی درگذشت.

پرتو  به زبان های کردی و فارسی شعر می‌سرود. مجموعه اشعار او در کتابی به نام کوچه باغی‌ها در سال ۱۳۷۷ به اهتمام محمدعلی سلطانی به چاپ رسید. بیشتر اشعار این دیوان به صورت شعر کلاسیک و به زبان فارسی هستند. اما چندین غزل کردی نیز در انتهای کتاب به چاپ رسیده که در زمان انتشار به عنوان نمونه‌های برجسته ای از شعر کردی کرمانشاهی مورد توجه قرار گرفتند. همچنین “ارمنی” از اشعار کردی معروف این شاعر پرآوازه است.

پرتو کرمانشاهی در ۶ مهر ۱۳۱۰ در کرمانشاه به دنیا آمد. پدربزرگ پدریش از مردم بختیاری بود که در زمان حکومت بهرام میرزا معزالدوله در سال ۱۸۳۳ میلادی به اجبار به کرمانشاه کوچانده شدند. وی زبان کردی را از پدربزرگ مادریش آموخت و او را به همراه برادر بزرگترش، از مشوقان و راهنمایان خود در ادبیات، در دوران کودکی دانسته است.

از سال ۱۳۹۳ با پیشنهاد و تلاش جمعی از فعالان کُرد کرمانشاهی، دوست‌داران ادبیات در کرمانشاه و گروه فرهنگی ده‌نگ په‌راو روز ۲۷ اردیبهشت به عنوان «روز پرتو کرمانشاهی» نامگذاری گردید که با استقبال فرهنگ‌دوستان کرمانشاهی واقع شد. انتشار فیلم مستندی از زندگی پرتو کرمانشاهی، انتشار ویژه‌نامه در نشریات کرمانشاه و انتشار یادداشت‌ها و کلیپ‌هایی از دکلمۀ اشعار این شاعر در فضای مجازی از جمله فعالیت‌هایی بوده که هر ساله در این روز صورت گرفته‌ شده است.

 

 

لینک کوتاه : https://www.milkanonline.ir/?p=21959

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.