• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
3

پديده گرد و غبار تأثير مستقيم بر كاهش توليد عسل دارد/ تعداد ۳۷۸۱ زنبورستان در کرمانشاه

  • کد خبر : 25638
  • 02 خرداد 1401 - 8:52
پديده گرد و غبار تأثير مستقيم بر كاهش توليد عسل دارد/ تعداد ۳۷۸۱ زنبورستان در کرمانشاه

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی کرمانشاه با اشاره به اينكه پديده گرد و غبار تأثير مستقيم بر كاهش توليد عسل داشته گفت: ذرات گرد و خاک با نشستن بر روی گل ها مانع ديده شدن شهد آنها توسط زنبورها می شود. نادر پرور اظهارداشت: گردوغبار در سالهای اخیر بسیاری از کارکردها و پتانسیل‌های کشاورزی […]

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی کرمانشاه با اشاره به اينكه پديده گرد و غبار تأثير مستقيم بر كاهش توليد عسل داشته گفت: ذرات گرد و خاک با نشستن بر روی گل ها مانع ديده شدن شهد آنها توسط زنبورها می شود.

نادر پرور اظهارداشت: گردوغبار در سالهای اخیر بسیاری از کارکردها و پتانسیل‌های کشاورزی استان را اعم از دامداری و باغداری را تحت تأثیر قرار داده است و در این میان زنبور عسل نیز از این آسیب در امان نمانده است.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی استان کرمانشاه با بيان اينكه افزايش ريزگردها سبب كاهش كلونی زنبورها می شود افزود: در سه چهار سال گذشته همزمان با شدت گرفتن ريزگردها و افزايش روزهای خاكی، شاهد کاهش جمعيت زنبورهای استان بوده ایم.

وی با بیان اینکه حدود ۹۰ درصد گرده افشانی گياهان در جهان بوسيله گونه‌های مختلف زنبور عسل انجام می‌شود، گفت: زنبور عسل از گل و گیاهان بهاری و متنوع در طبیعت تغذیه می‌کند و ورود این موج‌های گردوغبار و تحت‌ تأثیر قرار دادن گل‌هایی که منبع تغذیه زنبور عسل هستند بر اقتصاد این حرفه می‌تواند تأثیر به‌سزایی داشته باشد.

پرور با اشاره به اينكه پديده گرد و غبار تأثير مستقيم بر كاهش توليد عسل داشته، تصریح کرد: ذرات گرد و خاک با نشستن بر روی گل ها مانع ديده شدن شهد آنها توسط زنبورها شده و همچنین موجب کاهش تکثیر زنبورهای وحشی‌ که گردافشانی گیاهان را بر عهده دارند، می‌شود.

وی اظهارداشت: در حال حاضر بیش از ۳ هزارو ۷۰۰ زنبورستان با چهارصد و چهل و یک هزار و ۷۳۹ کلنی در استان وجود دارد  که قریب به ۵۶۸۸ تن عسل در سال تولید می شود.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی کرمانشاه در پایان تاکید کرد: با توجه به اینکه زنبور عسل حشره‌ای بسیار وابسته به شرایط آب‌وهوایی است ورود امواج گردوغبار به استان می‌تواند بسیار به‌ضرر این حشره و در نهایت تولید عسل و زنبورداران باشد.

لینک کوتاه : https://www.milkanonline.ir/?p=25638

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.