• امروز : پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024
3
با حضور رئیس شورای فرهنگ عمومی کشور، شورای فرهنگ عمومی شهرستان صحنه برگزار شد

نجات خانواده ایرانی از اولویت های فرهنگ ایران است

  • کد خبر : 26404
  • 24 خرداد 1401 - 10:35
نجات خانواده ایرانی از اولویت های فرهنگ ایران است

به گزارش میلکان، جلسه شورای فرهنگ عمومی شهرستان صحنه با حضور دکتر امامی دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، امام جمعه و فرماندار شهرستان صحنه برگزار گردید. مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با اشاره به نگاه مردمی دولت و ضرورت نقش آفرینی مردم در عرصه های فرهنگی گفت: جایگاه […]

به گزارش میلکان، جلسه شورای فرهنگ عمومی شهرستان صحنه با حضور دکتر امامی دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، امام جمعه و فرماندار شهرستان صحنه برگزار گردید.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با اشاره به نگاه مردمی دولت و ضرورت نقش آفرینی مردم در عرصه های فرهنگی گفت: جایگاه شورای فرهنگ عمومی جایگاه ویژه ای است که متاسفانه طی سال های گذشته به آن توجه نشده است اما در این دولت توجه به استان ها و حوزه فرهنگی مورد تاکید جدی است. گاها به این شورا در دولت ها نگاه متفاوتی می شده است اما شورای فرهنگ عمومی دارای قابلیت هایی است که به دلیل وحدت رویه و نظام هماهنگی که در سطح کشور می تواند ایجاد کند دارای ظرفیت بسیار بالایی است.

مجید امامی دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور پس از استماع سخنان حاضرین گفت:فلسفه وجودی دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی تشکیل همین جلسات هم افزایی و برنامه ریزی است و اینکه ما خدمت شما رسیده ایم اتفاق ویژه ای نیست. متاسفانه طی سالیان گذشته این ظرفیت عظیم با بی مهری هایی مواجه بوده اما اراده ما بر این است که با تمام وجود در خدمت شهرستان ها و مناطق محروم باشیم.

امامی با اشاره به اهداف انقلاب اسلامی جهت رسیدن به عدالت فرهنگی افزود: احیای حقوق فرهنگی از وظایف ما است. هرچند عدالت فرهنگی حتما این نیست که همه در شاخص های فرهنگی به نرخ سرانه برسند. اما ما میگوییم بسیاری از مناطق ما حتی به نرخ میانه هم نمی رسند. مراکزی مثل پارک، سینما، ساختمان های فرهنگی، مساجد و…. با رویکرد دولت جدید حتما باید در مناطق کمتر برخوردار حداقل به نرخ میانه کشور برسد.

وی افزود: با برنامه ریزی و اولویت بندی در شورای فرهنگ عمومی شهرستان ها نیاز های خود را اعلام کنید تا با منابع جدیدی که در دولت آزاد می شود برای رساندن شاخص های فرهنگی شهرستان به نرخ میانه کشور اقدام شود. حقیقتا نیاز های نظام فرهنگی کشور آنقدری نبوده که طی سالیان گذشته این چنین محروم و مظلوم و مغضوب شده است.

امامی ادامه داد: چرا باید در یک زیست بوم مثل شهرستان صحنه با همه توانمندی ها و استعداد هایش ماجرا هایی مثل مهاجرت، عدم اعتماد به نفس و هویت و سایر مسائل رخ بدهد؟ این زیست بوم باید بدرخشد و با الگو های مناسب نمادی برای جوامع دیگر هم باشد. عدالت فرهنگی دولت یک نگاه عمیق تری دارد و می گوید ظرفیت های فرهنگی شهرستان باید مبنای توسعه آنجا قرار گیرد و الهام بخش باشد. هنوز بخاطر برخی مفاهیم مثل خانواده میانگین سرمایه اجتماعی در شهر های سنتی بیشتر از شهر های مدرن است. عمق دیگری از مفاهیم عدالت فرهنگی این است که حقوق حقه ی فرهنگی احیا شود. حق فرهنگی یک خانواده چه چیزی است؟ حق فرهنگی یک نوجوان این است که بتواند در دوران نوجوانی با نماز و مسجد انس پیدا کند و نیایش کند؛ خب برنامه آموزش و پرورش ما چیست؟ این حقوق فرهنگی بسیار اصیل تر و عمیق تر از حقوق ما نسبت به اماکن فرهنگی است. نگاه عدالت فرهنگی آورده جدی دولت در دوره جدید است.

وی افزود: ما مرتبا در سفر هستیم و تمام مناطق کشور را هم شخص وزیر و هم بنده می رویم و می بینیم. ما با تمام وجود به دنبال آشتی با ایران و فرهنگ ایران هستیم. ایران فقط تهران نیست و ما موظف هستیم که جلسات شورای فرهنگ عمومی را در شهرستان های مختلف برگزار کنیم. البته شورا یک دفتر فرهنگی نیست. هویت شورا به اعضای آن است. در جلسات شهرستان ها قرار نیست سیاست گذاری کلان فرهنگی بکنید. سیاست های فرهنگی کشور مشخص هستند. اینجا باید اولویت ها را بیاوریم و در راستای مشترک و واحدی قرار دهیم. همه می دانند خانواده و نجات خانواده ایرانی از اولویت های فرهنگی ایران است. یک نمونه آن سیاست های جمعیت است و نمونه دیگر سیاست های زیست عفیفانه.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور گفت: در جلسات شورای فرهنگ عمومی شهرستان ها با توجه به ارتباطات نزدیک می شود بسیاری از مسائل را بهتر حل کرد. وجود این جلسات برای هم افزایی بیشتر و تسهیل امور است. حتما اگر یک شورای فرهنگ عمومی دستور جلسه نداشته باشد صرفا یک دورهمی می شود. ظرفیت این شورا بسیار ویژه است برای بالا بردن معدل فرهنگی شهر. از همین ظرفیت در مسیر کربلا بودن می توانید برای بازتولید نظام ارزشی خود استفاده کنید.

وی در پایان گفت: برنامه دولت در دو سال اول این است که نرخ شاخص های فرهنگی در شهرستان ها حداقل به نرخ میانه کشور برسد و با شناسایی منابع برای رسیدن به این نرخ تلاش کنید.

 

لینک کوتاه : https://www.milkanonline.ir/?p=26404
  • نویسنده : فرنگیس صفری
  • ارسال توسط :
  • منبع : روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه
  • 75 بازدید
  • بدون دیدگاه

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.