• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
0
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری:

مهارت محور و نیاز محور کردن آموزش نیاز به عزم فرابخشی دارد

  • کد خبر : 35007
  • 10 اردیبهشت 1402 - 9:57
مهارت محور و نیاز محور کردن آموزش نیاز به عزم فرابخشی دارد

  وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه مهارت محوری و نیاز محور کردن آموزش نیاز به عزم فرابخشی دارد، از افزایش پژوهانه استادیاران خبر داد. به گزارش میلکان؛ محمد علی زلفی گل در همایش ملی آموزش عالی غرب کشور که به مناسبت پنجاهمین سالروز تأسیس دانشگاه رازی با حضور سرپرست وزارت آموزش و […]

 

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه مهارت محوری و نیاز محور کردن آموزش نیاز به عزم فرابخشی دارد، از افزایش پژوهانه استادیاران خبر داد.

به گزارش میلکان؛ محمد علی زلفی گل در همایش ملی آموزش عالی غرب کشور که به مناسبت پنجاهمین سالروز تأسیس دانشگاه رازی با حضور سرپرست وزارت آموزش و پرورش، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، رؤسای سابق دانشگاه و مقامات کشوری و استانی، در تالار اجتماعات دانشکده ادبیات و علوم انسانی برگزار شد، اظهار کرد: برگزاری اینگونه همایش‌ها نشان دهنده پیشرفت و اهمیت علم و تاریخ به ما است.

وی افزود: ملتی که تاریخ خود را بداند قدردان بزرگان و افراد تأثیرگذار در تاریخ جامعه خود خواهد بود و برای یک اشتباه چند بار هزینه نمی‌کند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به اینکه دانشگاه رازی در برهه‌هایی پرچمدار مباحث علمی در کشور بوده، تصریح کرد: برگزاری همایش‌های مانند همایش ملی آموزش عالی در غرب کشور به ما نشان می‌دهد که بسیاری از فرزندان این سرزمین با وجود روبه رویی با موقعیت‌های خوب اما برای آبادانی و رقم زدن افتخارات این مرز و بوم در شهر خود ماندگار شده‌اند.

زلفی گل به اختصاص پژوهانه برای رشته‌های نظری و تجربی در نظر گرفته شده اشاره و عنوان کرد: در سال جاری بر اساس آنچه که برنامه‌ریزی شده بود مبلغ ۵۰ میلیون تومان به رشته‌های تجربی و ۲۵ میلیون تومان به رشته‌های نظری به عنوان پژوهانه به استادیاران جوان قرار خواهد گرفت که دانشگاه‌ها باید نسبت بر پرداخت آن اقدام کنند.

وی ادامه داد: سال گذشته با همکاری سازمان برنامه و بودجه تعداد زیادی از دانشگاه‌ها مطالبات گذشته خود را تسویه کرده و برای ۶ هزار نفر دیگر نیز در اقدام بعدی پژوهانه اختصاص خواهیم داد.

زلفی گل همچنین به تأمین تجهیزات مورد نیاز دانشگاه‌ها، خاطرنشان کرد: امکانات حداقلی و تجهیزات قدیمی در اختیار اساتید بوده و بیش از ۹۰ درصد اعتبارات دانشگاه‌ها برای هزینه‌های اجتناب‌ناپذیر صرف می‌شود که این روند مورد قبول ما نخواهد بود و باید با رشد و توجه بیشتری پیگیری لازم صورت گیرد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به افزایش چند برابری پژوهانه اعضای هیئت علمی اشاره و تاکید کرد: علاوه بر افزایش پژوهانه اعضای هیئت علمی پرداخت ۱.۵ برابری حق التحریر رساله‌ها در دانشگاه رازی را نیز شاهد بوده که اقدام خوبی برای نخبگان بوده است.

زلفی‌گل تاکید کرد: وزارت بهداشت و دانشگاه‌های فرهنگیان با توجه به فراهم کردن بستری مهارت محوری و در اختیار قرار دادن فضای کار متناسب بعد از اتمام تحصیل در مهارت محوری و آموزش‌های مربوطه موفق عمل کرده اما امکانات وزارت صمت، شهرداری‌ها و جهاد کشاورزی در اختیار وزارت علوم قرار ندارد.

وی با تاکید بر عزم فرابخشی در امر مهارت محوری آمورش دانشگاه‌ها ، اضافه کرد: طی برنامه توسعه هفتم باید به این مسئله پرداخته شود و با تنظیم لایحه‌ای در مجلس شورای اسلامی پذیرش کارآموزی دانشجویان در تمام سازمان‌ها و نهادها به تصویب برسد و در مقابل نیز به سازمان‌های پذیرنده تشویقی تعلق گیرد.

وی ادامه داد: در صورتی که تحقق منویات مقام معظم رهبری را می‌خواهیم باید قانونی اتخاذ شود که شرایط را برای کارورزی دانشجویان ایجاد کرده و تحصیل دانشجویان در دانشگاه و در جامعه و صنعت به طور مشترک صورت گیرد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به نیاز محور بودن بخش دولتی، افزود: با توجه به اینکه تمامی رشته‌های ما برای کسب شغل نبوده بلکه برخی برای گسترش مرزهای دانش هستند، یادآور شد: به همین منظور بین بخش‌های دولتی و خصوصی تفاوت‌هایی وجود داشته و باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که برای دانش‌آموختگان طرح‌هایی تعریف شود و سازمان‌ها و نهادهای خصوصی با اشتیاق دانشجویان را بپذیرند.

زلفی گل تاکید کرد: طراحی سامانه ثبت ایده‌ها و طرح‌ها راه‌اندازی و در شورای عالی انقلاب فرهنگی صورت گرفته که تمام صنایع خصوصی و دولتی مکلف به تأمین نیازهای نیروی انسانی خود از طریق این سامانه هستند.

وی گفت: همچنین راه‌اندازی سامانه دانا در اجلاس آینده دانشگاه‌ها را خواهیم داشت که در این برنامه هر پژوهشگر و محقق به چهار زبان معرفی شده و این اقدام در راستای مرجعیت‌سازی علمی نیز انجام شده است.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در ادامه از دانایی به عنوان بزرگترین آرمان جامعه یاد کرد و ادامه داد: علم به معنای هنر حل کردن بحران بوده و کسی که علم و عقل را با هم داشته باشد انسان دانایی خواهد بود.

زلفی گل با اشاره به اینکه اعتماد به دانشگاه می‌تواند بسیاری از مشکلات را رفع کند، تصریح کرد: علم به انسان قدرت فرازمینی و فرامکانی می‌دهد و علم تعیین کننده نظم نوین جهانی است همانطور که امروز کشورگشایی‌ها از طریق علم و فناوری در حال انجام است.

وی ادامه داد: امروزه در جهان می‌بینیم که کشورهای پیشرفته به دنبال جنگ سخت نبوده بلکه به دنبال قدرت نرم و جنگ و صلح کم هزینه هستند و کشورها برای فتح جوامع از قدرت نرم و علم خود استفاده می‌کنند و تکنولوژی را صادر می‌کنند و با نفوذ به خانواده‌ها کشورها را فتح می‌کنند.

وی در پایان به تأسیس معاونت فناوری اشاره و افزود: مرجعیت و دیپلماسی علمی و فناوری، آموزش، پژوهش و برون‌داد هدفمند، فرهنگ نوآوری و نوآوری فرهنگی، شاگرد، فناوری و نوآوری پروری و تولید خدمت، ثروت و سرمایه پنج اولویتی هستند که بر همین اساس این معاونت راه اندازی شد.

لینک کوتاه : https://www.milkanonline.ir/?p=35007

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.