• امروز : جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024
1
چالش نادر در شورای شهر کرمانشاه

 منیت رئیس مانع رای گیری / چالش نوروزی با پایان فروردین

  • کد خبر : 37342
  • 04 اردیبهشت 1403 - 11:06
 منیت رئیس مانع رای گیری / چالش نوروزی با پایان فروردین

عبدالله مرادی – جلسه شورای اسلامی شهر کرمانشاه با حضور شهردار برای تصویب اصلاح بودجه ۱۴۰۲ با دو فوریت تشکیل شد. رئیس شورای اسلامی شهر کرمانشاه پس از یک ساعت و ۲۰ دقیقه بحث، این لایحه‌ را به کمیسیون برنامه بودجه فرستاد تا این اصلاحیه را به رای نگذارد. به گزارش خبرنگار میلکان، نادر نوروزی […]

عبدالله مرادی – جلسه شورای اسلامی شهر کرمانشاه با حضور شهردار برای تصویب اصلاح بودجه ۱۴۰۲ با دو فوریت تشکیل شد. رئیس شورای اسلامی شهر کرمانشاه پس از یک ساعت و ۲۰ دقیقه بحث، این لایحه‌ را به کمیسیون برنامه بودجه فرستاد تا این اصلاحیه را به رای نگذارد.

به گزارش خبرنگار میلکان، نادر نوروزی شهردار کرمانشاه اصلاحیه بودجه ۱۴۰۲ را دی ماه سال گذشته به شورا فرستاده بود. به رغم تشکیل جلسات متعدد معاونین و روسای سازمان‌های مختلف شهرداری با کمیسیون‌های شورا، اقدامی در راستای اصلاح این بودجه صورت نگرفت. شورای اسلامی شهر قرار دادن اصلاح بودجه ۱۴۰۲ در دستور کار را منوط به حضور شهردار در جلسه شورا دانسته بود که این مهم در این جلسه اتفاق افتاد.

شهردار کرمانشاه که با پایان فروردین با دو چالش عدم اصلاح بودجه ۱۴۰۲ و عدم تصویب کامل بودجه ۱۴۰۳ رو برو بود به همراه جمعی از معاونین و مدیران شهرداری در جلسه علنی حضور یافت.

همه اعضای شورای اسلامی شهر نیز به استثنای رسول آزادی که عدم حضورش موجه بود در این جلسه حضور داشتند.

نادر نوروزی شهردار کرمانشاه طی نامه ای در ۱۲ بند، ضرورت تصویب این اصلاحیه را به شورا گفته بود، اما رئیس شورای اسلامی شهر عدم تحقق بودجه و تبصره‌ای که در صفحه پایانی بودجه سال گذشته اضافه شده بود را دلیلی برای عدم افزایش بودجه در ردیف‌های مختلف برشمرد.

خسرو زرافشانی رئیس شورای اسلامی شهر کرمانشاه گفت: اختلاف نظری در خصوص تبصره ذکر شده است که در آن آمده باید پرداخت‌های نقدی هدایا و دیگر هزینه‌های سازمان فرهنگی به تصویب شورا برسد.

پوریا فخری به عنوان رئیس وقت تصویب بودجه ۱۴۰۲ و نایب رئیس کنونی و دیگر اعضای شورای اسلامی شهر و شهردار معتقد بودند که این تبصره بعداً به صورت دست نویس اضافه شده است و در بودجه پیشنهادی سال گذشته چنین تبصره ای نیامده است.

شهردار کرمانشاه با بیان اینکه این دست نویس در همان روزهای ابتدایی تصویب بودجه ۱۴۰۲ در گفتگو با رئیس وقت و طی نامه ای  حذف شده تلقی شده است بیان داشت: این تبصره موضوع بحث امروز نیست و اصلاحیه به خاطر موضوعات این تبصره نفی نشده است.

کامران ملکی، سالار احمدزاده و رسول آزادی سه عضوی بودند که هزینه‌های سازمان فرهنگی، مورد سوال آنها از شهردار بود که ملکی و احمدزاده از توضیحات شهردار در این خصوص قانع نشدند. رئیس شورا نیز بر همین استناد خواستار ادامه این موضوع و طرح سوال از شهردار و استیضاح او در جلسه بعدی شد که ملکی اعلام کرد بحث او استیضاح نیست و فقط  از پاسخ به این سوال قانع نشده است.

نادر نوروزی، بررسی هزینه کرد سازمان‌ها را منوط به حسابرسی توسط حسابرسانی دانست که توسط خود شورا تعیین می‌شود. این حسابرس تمامی هزینه‌ها را بررسی خواهد کرد.

او معتقد است که اگر قرار باشد شهردار برای هر هزینه کرد و هر مراسمی لایحه‌ای به شورا بدهد و مجوز دریافت کند باید در ماه صدها لایحه به شورا داده شود.

سید احسان احسانی با این استدلال که بر اساس قانون، بودجه طی یک دفترچه تایپی از طرف شهرداری پیشنهاد داده و تصویب شده است و بخش دست نوشته وجاهت قانونی ندارد، اظهار داشت: بودجه فرهنگی در دفترچه بودجه ۲۳ میلیارد تومان بوده است که سازمان فرهنگی شهرداری تنها ۱۳ میلیارد آن را هزینه کرده است و انحرافی صورت نگرفته است. نحوه عملکرد و حسابرسی آن باید انجام شود که اگر تخلف و سوء استفاده بوده باشد برابر همان تخلفات برخورد خواهد شد. بر اساس توضیحات رئیس سازمان فرهنگی و مدیریت بودجه هیچگونه انحرافی در عملکرد مالی نبوده است.

رئیس شورای اسلامی شهر با بیان اینکه تحقق هزینه کرد و تقاضای افزایش ردیف بودجه با بسیاری از مواردی که شهردار تقاضا کرده است تطابق ندارد اقدام به شمردن هزینه‌های انجام شده هر بخش، بودجه آن بخش در دفترچه بودجه و تقاضای شهردار کرد و گفت: تقریباً در تمامی این موارد؛ به جز یکی دو مورد بیشتر از درصد تحقق بودجه هزینه شده است و خیلی از این‌ها نیاز به ارتقا ندارد.

هاشم درویشی دیگر عضو شورای اسلامی شهر کرمانشاه با اشاره به مظلومیت شهرداری کرمانشاه در عدم وجود درآمدهای پایدار گفت: اعتبارات شهرداری کرمانشاه از محل عوارض تامین می‌شود که این موضوع باعث ناترازی در تامین بودجه می‌شود.

این عضو شورای شهر کرمانشاه تصریح کرد: کلیات بودجه به تصویب رسیده است و بر اساس قانون باید بودجه را به شکل جامع ببینیم. هزینه ها در طول سال دستخوش سیاست و اتفاقات مختلف می‌شود. قانون اصلاح بودجه را نیز برای همین گذاشته‌اند که برای سرفصل‌هایی که نیاز و هزینه بیشتری دارد این اصلاحات انجام شود.

درویشی با اشاره به تصویب ۲دوازدهم بودجه برای بودجه ۱۴۰۳ نیز اظهار داشت: با وجود اینکه ما کلیات بودجه ۱۴۰۳ را تصویب کردیم اما در یک اشتباه، بعداً اقدام به تصویب بودجه ۲ دوازدهم کردیم که مشکلاتی را برای شهرداری به وجود آورده است.

زرافشانی نیز با تاکید بر اینکه هر آنچه مصوب می‌شود وحی منزل نیست گفت: کمیته تطبیق، بودجه ۲دوازدهم را تایید کرده است.

پیمان موسوی  با طرح این سوال از زرافشانی که آیا ملاک عمل قانون است یا خیر؟!  بیان داشت: دغدغه مردم و مسئولین، آسفالت، جمع آوری زباله و نخاله است که با عدم تصویب بودجه ۱۴۰۳ و عدم اصلاحات بودجه ۱۴۰۲ موجبات عدم تعیین پیمانکار برای جمع آوری زباله در مناطق شهرداری و خیلی دیگر از امورات را فراهم کرده ایم.

او عدم تصویب این لوایح را مانع تراشی برای عمران شهر برشمرد و تاکید کرد: مانع انجام کار می شویم و دنبال شمردن کم کاری‌ها هستیم. اگر ملاک قانون است چرا سه ماه است لایحه دو فوریتی شهردار را منوط به آمدن شهردار کرده‌ایم؟ بر اساس قانون یک مخالف و یک موافق صحبت کنند بعد لایحه را به رای بگذارید. یا رای می‌آورد یا رای نمی‌آورد. شما نظر خودتان را تحمیل می‌کنید.

زرافشانی در پاسخ به ادعای پیمان موسوی که این کار را غیرقانونی دانست گفت: شما می‌توانید شکایت کنید و اعتراض خودتان را به بازرسی اعلام کنید، آنگاه من هستم که باید جوابگو باشم.

نادر نوروزی شهردار کرمانشاه نیز در دفاع پایانی خود بیان داشت: لایحه اصلاح بودجه را که ارائه کردیم در کمیسیون تلفیق و نیز برنامه بودجه همکاران ما در ۲۰ جلسه حاضر شده و توضیحات لازم را دادند.

او با تاکید بر اینکه انحراف در بودجه باید به صورت گلوبال سنجیده شود خاطرنشان ساخت: در بودجه انحرافی نیست و هر آنچه محقق شده ،به نسبت تحقق هزینه شده است. تحقق، ردیفی سنجیده نمی‌شود بلکه به صورت گلوبال در نظر می‌گیرند. بر اساس اتفاقات، مراسم،طرح‌های عمرانی و موضوعات مختلف، شهردار حق دارد ۱۰ درصد بودجه هر ردیف را از محلی به محل دیگر جابجا کند؛ مازاد بر این که نیازمند به اصلاح بودجه و تصویب شورا دارد.

شهردار کرمانشاه یادآور شد: کلیات بودجه ۱۴۰۲ نیز مصوب شد که طبق روال، جزئیات بودجه نیز بعداً بر اساس مقتضیات مصوب می‌شود؛ اما بعد از تصویب کلیات اقدام به تصویب ۲دوازدهم کردید.

او با تاکید بر اینکه امروز به دعوت شورای اسلامی شهر به این جلسات آمده‌ایم خاطرنشان ساخت: تک تک اعضای شورا حامی شهرداری و شهر هستند. اگر نقدی هم به کار می‌شود نیت خیر پشت آن است.

نوروزی با اشاره به اینکه آمادگی ارائه تمامی مدارک و مستندات به رسانه‌ها، مردم و تک تک اعضای شورا را داریم گفت: سوال حق اعضای شورا است.

درخواست ما در حال حاضر طرح دو فوریتی است که از قبل داده‌ایم و باید به رای گذاشته شود.

او افزود: در صورت عدم تصویب این اصلاح، تمام تبعات آن به شهر و شهرداری وارد می‌شود. این زیان‌ها به خاطر عدم دسترسی به اصلاحیه است.

اما در پایان رئیس شورای شهر با وتو تمام نظرات و صحبت‌هایی که طی یک ساعت و ۲۰ دقیقه رد و بدل شد، بدون رای گیری و نظرسنجی تصمیم به ارسال لایحه اصلاح بودجه به کمیسیون گرفت.

زرافشانی در پاسخ به اعتراض اعضایی که این کار را غیرقانونی می‌دانستند گفت: کمیسیون باید ۱۲ موردی که مغایرت دارد را بررسی کند و طی نامه به من ابلاغ کند بعد به رای بگذاریم.

او در پایان بدون اینکه اجازه بدهد رئیس کمیسیون بودجه حرفی بزندخاتمه جلسه را اعلام کرد.

وی با دستی برافراشته و لبخندی از رضایت بر لب به نشانه پیروزی در حالی که داشت جلسه را ترک می‌کرد تاکید کرد: انجام می‌دهم شما خلاف قانون تلقی‌اش کنید و به بازرسی شکایت کنید.کفایت مذاکرات…

لینک کوتاه : https://www.milkanonline.ir/?p=37342

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.