• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
4
گفتگوی میلکان با جوان کارآفرین حافظ محیط زیست؛؛

مرگ‌کاغذ بهانه‌ای برای رویشی جدید/ آموزش،بهترین و ساده ترین راه آگاهی از چگونگی سازش با طبیعت است

  • کد خبر : 6737
  • 01 خرداد 1398 - 6:19
مرگ‌کاغذ بهانه‌ای برای رویشی جدید/ آموزش،بهترین و ساده ترین راه آگاهی از چگونگی سازش با طبیعت است

نسیم جهانی – گروه اجتماعی امروزه با فراگیر شدن مبحث تغییراقلیم، محیط زیست و توجه ویژه به آن یکی از دغدغه های دولت ها و مردم و انجمن های حامی محیط زیست از جمله NGO ها و سمن ها می­باشد. با پیشرفت و فعالیت بیشتر رسانه ها و شبکه های مجازی در راستای فعالیت انجمن […]

نسیم جهانی – گروه اجتماعی
امروزه با فراگیر شدن مبحث تغییراقلیم، محیط زیست و توجه ویژه به آن یکی از دغدغه های دولت ها و مردم و انجمن های حامی محیط زیست از جمله NGO ها و سمن ها می­باشد. با پیشرفت و فعالیت بیشتر رسانه ها و شبکه های مجازی در راستای فعالیت انجمن های محیط زیستی، آگاهی مردم از نحوه برخورد با طبیعت و همزیستی مسالمت آمیز با آن و پایش اخبار زیست محیطی پیشرفت قابل توجهی داشته است. یکی از عوامل موثر در این افزایش آگاهی مثبت، فعالیت فعالان و دوستداران محیط زیست می باشد. اغلب جوانان و دانشجویان دوستدار و حافظ طبیعت در سالهای اخیر ، استان و شهر کرمانشاه را یکی از پرچم داران و پیشگامان طرح‌های زیست محیطی ایجاد و اثرات مثبت بر چهره طبیعت استان کردهاند. این تحرکات معلول فعالیت انجمن های حامی محیط زیست و جوانان کوشای استان بوده است.
در این راستا میلکان مصاحبه ای کوتاه با مجید مجنونی جوان ۲۴ ساله کرمانشاهی دانشجوی رشته کارآفرینی و از فعالان زیست محیطی داشته است که با ایده تبادل کاغذهای باطله با گل کاکتوس کاری درخور توجه انجام داده است.
از زمان تاسیس و نحوه برپایی این گلخانه زیبا و کارتان برای ما بگویید.
همیشه علاقه مند به گل و طبیعت بودم. همین اشتیاق من را در راه حفظ محیط زیست قوی تر و مشتاق تر کرد. این گلخانه مزایده ای است و به صورت اشتراکی با یکی از دوستانم از سازمان فنی و حرفه ای استان کرایه کردهایم و ماهانه مبلغی را به این سازمان به عنوان کرایه پرداخت می‌کنیم. در کنار کار در گلخانه و تولید گل ها در مدارس و خیریه ها نیز فعالیت زیست محیطی دارم که همین طرح تبادل کاغذ و گل جزیی این اقدامات است .
با مدارس و آموزش و پرورش هم همکاری می کنید؟
بله مدارسی در شهر کرمانشاه هستندکه با ما فعالیت مستمر با استقبال عالی دارند به طوریکه مدارس و کلاس های آنها پر از گل های تولیدی ما می باشد که سهم بیشتر این فعالیت از استقبال گرم دانش آموزان شکل گرفته است، حتی در بعضی از مدارس خود دانش آموزان سطل های زباله را از هم جدا کرده اند و برای کاغذهای باطله سطل های زباله جدا قرار داده اند.
آقای مجنونی ایده تبادل کاغذ باطله با گل های تولید خود را از چه زمانی اجرایی کرده اید؟
زمان طولانی نیست اما بازخورد عالی بوده و در بین مردم و دانش آموزان در سطح شهر کرمانشاه استقبال خوبی شده است که ما را به ادامه کار و فعالیت مستمرتر وادار می کند.
کاغذهای باطله را چکار می کنید؟
کاغذها را بعد از دریافت وقتی به حجم ۱ تن می‌رسند برای بازیافت به فروش می رسانیم.
تولید گل ها با خودتان است؟چه پیشنهاد، راهکاری برای کسانی که دارای گلخانه هستند یا در این زمینه فعال اند دارید؟
بیشتر کسانی که در این زمینه کار می کنند گل ها را از محلات و سایر مراکز تولید گل وارد می کنند و به فروش می رسانند اما من و یکی دیگر از دوستانم تنها کسانی هستیم که ۹۰ درصد گل ها را خودمان تولید می کنیم. ۱۰ درصد مابقی را برای جور شدن نمونه ها مجبوریم که از محلات وارد کنیم. به نظرم بهترین راه داشتن مکان مناسب و شرایط قابل قبول برای رشد گل ها است. کسانی که در این زمینه فعالیت میکنند کافیست با فراهم کردن شرایط تنها با وارد کردن یک نمونه گل مانند حسن یوسف از آن سرقلم زده و پنج نمونه از این گل زینتی را تولید کنند و خود تبدیل به تولید کننده گل شوند.
برنامه و ایده خاصی در دراز مدت برای پیشرفت کارتان دارید؟
بله، ایده های زیادی دارم که باید شرایط اجرای آنها فراهم شود. به عنوان مثال ایده ای در ذهن من است که البته در بعضی از شهرهای دیگر کشور نیز اجرا شده «نهال تولد» است. بدین صورت که سر هر ماه به کودکانی که تحت پوشش کمیته امداد یا بهزیستی هستند به مناسبت تولدشان نهال بلوط که از قبل کاشته شده است هدیه می‌دهیم. این کار جدا از اینکه فعالیتی بشر دوستانه و فرهنگی و راهی برای تبلیغ کار خودمان است به افزایش آگاهی درباره دانه بلوط و کاشت آن نیز کمک میکند.
شما عضو انجمن های حامی محیط زیست نیز می باشید، جدا از اثرات مثبت فعالیت این گروه ها یک بازخورد منفی نیز در میان گروهی از مردم شکل گرفته مبنی بر اینکه زباله های خود را در محیط رها می کنند چراکه از فعالیت داوطلبانه حامیان محیط زیست با خبرند درباره این نگاه منفی شکل گرفته در میان مردم چه نظری دارید؟
بله کاملا درست است. متاسفانه این نگاه نیز در بین گروهی از مردم هست اما انجمن ها در صورت نیاز اقدام به هر گونه پاکسازی می کنند، ضمن اینکه در سال های گذشته فعالیت این گروه ها نیز به خاطر مساِئل مالی و عدم پشتیبانی از آنها به حاشیه کشیده شدهاند. اما باید این واقعیت را پذیرفت که آگاهی مردم ابتدا و در درجه اول از آموزش درست در سطح مدارس و دانشگاه ها و رسانه نشات می گیرد که شهر و در وهله اول کشور ما نیازمند آموزش صحیح در زمینه نحوه برخورد با طبیعت است.
حرف آخر.
هر کدام از ما می توانیم به نوعی دوستدار محیط زیست یا دشمن آن باشیم. برنامه های پاکسازی کمترین ارزش محیط زیستی را دارند. بیاییم آگاهی خود را در اینباره بالا ببریم به عنوان مثال استفاده از ظروف یک بار مصرف را از سفره ها وحتی اقلام مصرفی خود قطع کنیم. در میهمانی ها از ظروف خودمان استفاده کنیم که مقرون به صرفه میباشد، شاید این سوال پیش آید که برای شستن ظروف منزل از آب زیادی استفاده می‌شود باید در جواب این سخنان گفت ما در محیط زیست واژه ای به اسم آب مجازی داریم. این واژه در باره ظروف یک بار مصرف صدق می کند بدین صورت که برای تولید یک لیتر آب معدنی سه لیتر آب و حدود نیم لیتر نفت مصرف می شود. این مصارف ازهمان ابتدا، هزینه های استخراج نفت و حمل آن به کارخانه های تولید مواد اولیه ساخت بطری های پلاستیکی و هزینه ها ی حمل و نقل در تمام این مراحل را شامل می شود .که این خود چندین برابر آبی است که برای شستن ظروف استفاده می شود. بنابراین بیاییم با بالا بردن آگاهی خود از اصول و نحوه برخورد با طبیعت، از زیبایی های آن استفاده کنیم و طبیعتی عاری از آلودگی را به نسل بعد از خودمان هدیه دهیم. طبیعت از آن ما نیست تنها زمینه ای است برای درست زیستن در آن و دادن این امانت مهم و ارزشمند به فرزندانمان.

لینک کوتاه : https://www.milkanonline.ir/?p=6737

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.