• امروز : دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 29 April - 2024
0

لوح ثبتی آیین باستانی «سوله» در روستای کلاش لولم اورامانات کرمانشاه رونمایی شد

  • کد خبر : 37233
  • 25 فروردین 1403 - 10:38
لوح ثبتی آیین باستانی «سوله» در روستای کلاش لولم اورامانات کرمانشاه رونمایی شد

رضا سامه مدیرکل امور پایگاه‌های ملی و جهانی وزارت میراث‌فرهنگی در سفر به استان کرمانشاه ضمن بازدید از منظر فرهنگی جهانی هورامان/ اورامانات با حضور در روستای کلاش لولم از لوح ثبتی آیین باستانی «سوله» رونمایی کرد. به گزارش میلکان؛ سیف الله رنجبر در این خصوص با اشاره به قدمت آیین سوله در روستای کلاشی […]

رضا سامه مدیرکل امور پایگاه‌های ملی و جهانی وزارت میراث‌فرهنگی در سفر به استان کرمانشاه ضمن بازدید از منظر فرهنگی جهانی هورامان/ اورامانات با حضور در روستای کلاش لولم از لوح ثبتی آیین باستانی «سوله» رونمایی کرد.

به گزارش میلکان؛ سیف الله رنجبر در این خصوص با اشاره به قدمت آیین سوله در روستای کلاشی لولم جوانرود، اظهار کرد: مردم این روستا طبق عادتی دیرینه گله‌های بز و گوسفند خود را به دست چوپان ها می‌سپارند تا آنها را برای چرا به مراتع ببرند و چوپانان نیز هر ۲۰ روز گله ها را با پایین دست کوه می آورند تا مردم روستا آیینی کهن را برگزار کنند.

مدیر پایگاه منظر فرهنگی جهانی هورامان/اورامانات کرمانشاه افزود: در این آیین که سوله نام دارد، مردم روستای کلاشی لولم در مکانی به نام “بانه همیر” که در مجاورت رودخانه خروشان “لیله” واقع شده، روی سنگ ها نمک می پاشند تا گله ها به محض اینکه به دامنه کوه رسیدن با این نمک ها تغذیه کنند.

او ادامه داد: آنگونه که مردم محلی می گویند این آیین هزار سال است که برگزار می شود و شاهد این مدعا هم سنگ‌هایی است که مردم روی آنها نمک‌ها را می‌پاشند که به علت لیسیدن مداومشان توسط گله بزها و گوسفندها کاملا صاف و صیقل زده شده‌اند.

رنجبر تاکید کرد: زمانی که چوپانان به همراه گله بزها و گوسفندان به بانه همیر می‌رسند، بانوان روستا مشغول پاشیدن نمک روی سنگ ها می شوند و مردها هم با هدیه هایی که به آن “سرخوی”  گفته می‌شود برای قدردانی به استقبال چوپانان می روند تا با این هدیه ها به آنها انگیزه ببخشند.

مدیر پایگاه منظر فرهنگی جهانی هورامان/اورامانات کرمانشاه افزود: پس از اینکه مردم روستا هدیه‌های خود را که معمولا شامل کلوچه، توت، گردو و … است به چوپانان هدیه دادند، چندساعتی را هم در فضایی دوستانه و صمیمی با آنان به گفت و گو می‌نشینند تا درباره برنامه های پیش رو تصمیم گیری‌هایی داشته باشند.

او در خصوص اهمیت آیین سوله هم گفت: نمک یکی از مواد معدنی مهم برای دام ها به شمار می رود که باید در تغذیه آنها گنجانده شود و در غیر اینصورت احتمال ابتلای دام ها به برخی از بیماری ها و حتی مرگ ناگهانی آنها وجود دارد.

لینک کوتاه : https://www.milkanonline.ir/?p=37233

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.