• امروز : شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۴
  • برابر با : Saturday - 3 May - 2025
0

فرسودگی شغلی را بشناسید

  • کد خبر : 47168
  • 13 اردیبهشت 1404 - 14:18
فرسودگی شغلی را بشناسید

فرسودگی شغلی یک بیماری شغلی است که در صورت ابتلا می تواند بر سلامت جسمی – روحی و اجتماعی فرد اثر گذار باشد به گزارش میلکان؛ دکتر حسین بیگلری رئیس دبیرخانه کارگروه سلامت و امنیت غذایی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در خصوص پیشگیری وکنترل فرسودگی شغلی با بیان اینکه فرسودگی شغلی یکی از مشکلات پیچیده […]

فرسودگی شغلی یک بیماری شغلی است که در صورت ابتلا می تواند بر سلامت جسمی – روحی و اجتماعی فرد اثر گذار باشد

به گزارش میلکان؛ دکتر حسین بیگلری رئیس دبیرخانه کارگروه سلامت و امنیت غذایی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در خصوص پیشگیری وکنترل فرسودگی شغلی با بیان اینکه فرسودگی شغلی یکی از مشکلات پیچیده و پنهان است گفت خصوصا بعد از دوران کرونا این موضوع بر سلامت خیلی از شاغلین تاثیرگذارتر بوده است.
دکتر بیگلری گفت شیفت‌های متعدد کاری ، استرس‌ها و غیره …. می تواند بر سلامتی اجتماعی شاغلین تاثیر عمیقی می‌گذارد.
وی افزود: فرسودگی شغلی ریتم زندگی فردی و اجتماعی فرد را بهم می‌زند و ریسک بروز انواع مشکلات جسمی ، بی‌خوابی ، تنش و عدم تمرکز فرد و ریسک بروز بیماریهای قلبی – عروقی و بیماریهای‌ خود ایمنی در فرد را بالا می‌برد از طرف دیگر در محیط کار نیز خطر بروز اشتباهات ، سوانح و حوادث و غیره بسیار بالا می‌رود به همین دلیل یکی از موضوعاتی بسیار مهمی است که سازمان بهداشت جهانی روی آن تاکید زیادی می‌کند .
وی تاکید کرد: یکی از مصادیق فرسودگی شغلی میزان توجه مدیر ، سرپرست مجموعه یا کارفرماست که اگر به فرد نگاه تشویق و ترغیب داشته باشد بسیار تاثیرگذار است و انتظار می رود رئیس مجموعه محیط مناسبی را برای کار فرد فراهم کند.
دکتر بیگلری افزود: میزان تناسب علایق و توانایی کاری فرد ، برنامه‌هایی مثل فعالیت‌های ورزشی ، کتابخوانی ، پیاده‌روی ، نقاشی و تغذیه سالم همچنین معاشرت با دوستان خوب و افراد مثبت حائز اهمیت است و احتمال بروز فرسودگی شغلی را کاهش می‌دهد.
وی افزود: کسب مهارت‌هایی مثل گفتگو و مشاوره به کاهش استرس فرد کمک می‌کند و باعث می شود کمتر دچار فرسودگی شغلی شود.
وی خاطر نشان کرد: افرادی که کمالگرا هستند بیشتر در معرض خطر فرسودگی شغلی قرار می‌گیرد.
دکتر بیگلری گفت: مشاغل سخت و زیان آور ترجیحاً نباید به بانوان و افراد زیر ۱۸ سال سپرده شود . طبق قانون کارفرمایان بایستی معاینات دوره‌ای سالیانه تحت عنوان معاینات شغلی را برای پرسنل خود انجام دهند چرا که سلامت شغلی کارمندان و کارگران بسیار حائز اهمیت است .معمولاً وظیفه مدیران و کارفرمایان این است که شایستگی کاری فرد را ببینند و زمینه ارتقای شرایط شغلی فرد را فراهم نمایند تا باعث افزایش راندمان کاری شود.
وی تاکید کرد: بهتر است از ابتدا انتخاب شغل باید بر اساس توانایی و علایق باشد ، بین زمان کار و زندگی شخصی مرز بندی قایل شد و امکانات رفاهی ، ورزشی و تسهیلی برای کارکنان فراهم شود .
وی در خاتمه افزود :فرسودگی شغلی یک بیماری شغلی است که در صورت ابتلا می تواند بر سلامت جسمی – روحی و اجتماعی فرد اثر گذار باشد.
لینک کوتاه : https://www.milkanonline.ir/?p=47168

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.