• امروز : دوشنبه - ۱۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 6 May - 2024
2

علائم بروز اختلالات کلیوی در کودکان و نوزادان

  • کد خبر : 34828
  • 28 فروردین 1402 - 11:01
علائم بروز اختلالات کلیوی در کودکان و نوزادان

یک متخصص اورولوژی (جراحی کلیه و مجاری ادراری) با بیان اینکه امکان بروز مشکلات کلیوی در کودکان و حتی نوزادان مانند بزرگسالان وجود دارد گفت: دسته ای از نوزادان هستند که مشکلات کلیوی آنها از زمان جنینی آغاز شده در همین زمان دچار مشکلات ساختاری کلیه می شوند. به گزارش میلکان؛ دکتر عبدالله سعادت فر […]

یک متخصص اورولوژی (جراحی کلیه و مجاری ادراری) با بیان اینکه امکان بروز مشکلات کلیوی در کودکان و حتی نوزادان مانند بزرگسالان وجود دارد گفت: دسته ای از نوزادان هستند که مشکلات کلیوی آنها از زمان جنینی آغاز شده در همین زمان دچار مشکلات ساختاری کلیه می شوند.

به گزارش میلکان؛ دکتر عبدالله سعادت فر اظهار داشت: برخی از نوزادان پس از تولد به دلیل برخی عوامل از جمله کمبود اکسیژن، عفونت، تولد پیش از موعد و… دچار مشکلات کلیوی و حتی نارسایی کلیوی می شوند.

عضو هیئت علمی دانشگاه با اشاره به دو دسته حاد و مزمن نارسایی کلیوی گفت: در نارسایی حاد کلیوی، علائم نارسایی کلیه ظرف چند روز با انجام برخی درمان ها و دیالیز حاد برطرف شده و کلیه ها به وضعیت عادی برمی گردد، اما در موارد نارسایی مزمن متاسفانه کاری نمی توان انجام داد و در نهایت باید دیالیز و پیوند کلیه برای کودکان و نوزادان صورت گیرد.

دکتر سعادت فر با بیان اینکه یکی از نشانه های بارز در این زمینه ادرار قطره قطره و منقطع است و والدین باید در این زمینه هوشیار باشند گفت: همچنین بوی بد ادرار یک نشانه مهم در تشخیص مشکلات کلیوی در نوزادان و کودکان است.

وی همچنین گفت: علامت دیگر این است که نوزاد خوب وزن نمی گیرد و در این زمان باید به وجود مشکلات کلیوی شک کرد. همچنین تب های بدون دلیل می تواند نشانه عفونت ادراری و اختلالات کلیوی باشد.

به گفته او یک راه برای شناسایی بیماری کلیوی در نوزادان انجام سونوگرافی است که پس از مشاهده علائم و مراجعه به پزشک در تشخیص بیماری و درمان بیمار موثر خواهد بود.

این پزشک متخصص افزود: برخی ناهنجاری ها در سنین بالاتر تشخیص داده می شود مثل کیست های کلیوی و ناهنجاری های کلیوی که یک سری از این بیماری ها نیاز به مراقبت و درمان دارویی دارند و برخی از این ناهنجاری ها اختلال ساختاری است که نیاز به جراحی دارد مانند نقایص مجاری ادراری و تنگی های لوله ای که از کلیه خارج می شود (لوله حالب).

وی با بیان اینکه سنگ کلیه ممکن است در کودکان نیز تشکیل شود گفت: علت ایجاد آن نسبت به بزرگسالان متفاوت است و باید با مراجعه به پزشک و تشخیص علت آن ،داروها و رژیم غذایی لازم تجویز و درمان می شود.

لینک کوتاه : https://www.milkanonline.ir/?p=34828

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.