• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
2

رونمایی از قرآن خطی روستای “قوری قلعه”

  • کد خبر : 22292
  • 19 بهمن 1400 - 11:51
رونمایی از قرآن خطی روستای “قوری قلعه”

ای معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه از رونمایی از قرآن خطی و تاریخی روستای قوری قلعه روانسر پس از مرمت آن خبر داد. به گزارش میلکان آنلاین به نقل از ایسنا ؛ کیومرث اعظمی قدمت این قرآن تاریخی را مربوط به دوره قاجار دانست و اظهارکرد: هرچند که […]

ای معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه از رونمایی از قرآن خطی و تاریخی روستای قوری قلعه روانسر پس از مرمت آن خبر داد.

به گزارش میلکان آنلاین به نقل از ایسنا ؛ کیومرث اعظمی قدمت این قرآن تاریخی را مربوط به دوره قاجار دانست و اظهارکرد: هرچند که تاریخ نگارش دقیق این کتاب نفیس مشخص نیست، اما باتوجه به نوع کاغذ و نحوه نگارش آن به نظر می رسد مربوط به دوره قاجار باشد.

وی با بیان اینکه این کتاب تزیینات خاصی ندارد، اما خط بکار رفته در کتاب دارای ظرافت و زیبایی خاصی است، ادامه داد: در دهه ۵۰ به دلیل وقوع یک جنگ عشایری و قومی و قبیله ای در روستا آتش سوزی صورت می گیرد که آسیب هایی را هم به این قرآن خطی وارد می کند.

معاون میراث فرهنگی کرمانشاه بااشاره به اینکه دود حاصل از آتش سوزی باعث سیاه شدن صفحاتی از کتاب شده بود، عنوان کرد: آسیب هایی که به این کتاب تاریخی وارد شده بود، باعث شد تا برنامه مرمت آن را در دستورکار قرار دهیم که در روزهای اخیر هم به اتمام رسید.

اعظمی پاکسازی با هدف کند کردن روند تخریب طبیعی اثر، آفت زدایی، شستشو و از بین بردن لکه، برداشتن رسوبات سطحی و گرد و غبار، اسیدزدایی، تثبیت و استحکام بخشی را از جمله اقدامات مرمتی انجام شده برای این قرآن خطی عنوان کرد.

وی با بیان اینکه این قرآن اولین قرآن خطی مرمت شده در شهرستان روانسر است، عنوان کرد: پس از مرمت این کتاب به مناسبت دهه مبارکه فجر آن را در اختیار هیات امنای مسجد این روستا قرار دادیم و با نصب تجهیزات مورد نیاز امکان نمایش عمومی آن هم فراهم شد.

به گفته این مسئول، طی سال جاری تعدادی از قرآن های خطی مساجد منطقه اورامانات کرمانشاه مرمت شده اند.

لینک کوتاه : https://www.milkanonline.ir/?p=22292

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.