• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
2

حذف ترجیهی؛ بیم‌ها و امیدها

  • کد خبر : 25334
  • 28 اردیبهشت 1401 - 7:34
حذف ترجیهی؛ بیم‌ها و امیدها

یادداشت: عبداله مرادی دولت سیزدهم در سال اول فعالیت خود دست به حذف ارز ترجیهی زد که بیشتر از آنکه برای ملت منفعت داشته باشد برای عده ای قلیل رانت و فساد داشت. شاید کسی انتظار این را نداشت دولتی که هنوز به صورت کامل تیم خود را نچیده است دست به چنین اقدامی بزند. […]

یادداشت: عبداله مرادی
دولت سیزدهم در سال اول فعالیت خود دست به حذف ارز ترجیهی زد که بیشتر از آنکه برای ملت منفعت داشته باشد برای عده ای قلیل رانت و فساد داشت.

شاید کسی انتظار این را نداشت دولتی که هنوز به صورت کامل تیم خود را نچیده است دست به چنین اقدامی بزند.

عدم شفاف سازی و نبود قدرت اقناع در حوزه اطلاع رسانی و رسانه‌ای دولت بیم‌های فراوانی را در جامعه به دنبال داشته است.

مردم با توجه به سوابقی که از اقدامات دولت های قبلی دارند حق دارند که دل نگران آینده ای باشند که برای آنها رقم می خورد.

شاید در نگاه اول تنها چند کالای وارداتی است که ارز ترجیهی آنها حذف شده است گران خواهد شد. اما در واقعیت می بینیم چنین نیست و کالاها و اقلام زیادی  به این کالاها وابسته هستند و طبیعتا گرانی را در این اقلام نیز شاهد خواهیم بود. گام سوم گرانی به واسطه فشارهای روانی و اقتصادی به اقشار جامعه است که رخ خواهد داد.

طی این سالها به مردم ثابت شده است که دولت تسلطی بر بازار و فسادهای اقتصادی که رخ می دهد و گرانی لجام گسیخته و رام نشدنی را ندارد.

اگر دولت‌ها قدرت کنترل فساد ریشه زده در اقتصاد را داشتند مطمئنا مجبور به حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی نمی‌شدند و به صورت عادلانه اقدام به توزیع این ارز برای کالاهای مختلف می‌کردند.

گاهی اوقات آفت آنچنان یک گیاه یا درخت  را در بر می گیرد که باید اقدام به قطع شاخه ای از آن یا حتی بریدن آن درخ کرد تا کل باغ را در برنگیرد.

دولت سیزدهم اگر می خواهد این طرح به مانند طرح های اقتصادی دیگر دولت‌ها با شکست روبرو نشود باید به نظارت‌ها به ویژه در حوزه مردمی توجه بیشتری داشته باشد و جرائم تخلفات اقتصادی ، تعزیراتی گرانفروشی و کم فروشی را آنچنان بالا بگیرد که کسی جرات این کار را نداشته باشد.

حالا باید ببینیم در این حذف ترجیهی چه کسانی یا چه چیزی حذف خواهند شد. مفسدین و رانت خواران حذف خواهند شد و دستشان از کیسه بیت المال کوتاه می شود یا با پیدا کردن راه‌های جدید و روش‌های نوین رانت خواری روبرو خواهیم شد.

ذکر این نکته در نهایت لازم است که گرانی و وضعیت معیشتی بخش قابل توجهی از جامعه نه امروز بلکه بالغ بر یک دهه است که مردم را مجبور به حذف بسیاری از تفریحات، مواد خوراکی و اقلام ضروری کرده است. عواقب این یخچول‌ها(یخچال‌‌‌های خالی) در فردایی که ما با جمعیتی دارای بیماریهای زمینه‌ای، پوکی استخوان و مشکلات عدیده روبرو باشیم خود را نشان خواهد داد.

لینک کوتاه : https://www.milkanonline.ir/?p=25334

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.