• امروز : پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024
2
سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کرمانشاه:

حجم کاوش در قواخ تپه کرمانشاه بی‌سابقه است/ ۱۰ مورد کاوش و گمانه‌زنی در سطح استان در دست اقدام است

  • کد خبر : 36428
  • 06 تیر 1402 - 12:15
حجم کاوش در قواخ تپه کرمانشاه بی‌سابقه است/ ۱۰ مورد کاوش و گمانه‌زنی در سطح استان در دست اقدام است

سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کرمانشاه در بازدید از روند کاوش تپه تاریخی قواخ تپه کوزران، گفت: در روند حفاری و کاوش این تپه تاریخی شاهد حفاری و کاوش کم سابقه‌ای از لحاظ حجم حفاری و خاکبرداری هستم که این حجم حفاری و تعیین در طول یک فصل کاوش در استان کرمانشاه بی‌سابقه و […]

سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کرمانشاه در بازدید از روند کاوش تپه تاریخی قواخ تپه کوزران، گفت: در روند حفاری و کاوش این تپه تاریخی شاهد حفاری و کاوش کم سابقه‌ای از لحاظ حجم حفاری و خاکبرداری هستم که این حجم حفاری و تعیین در طول یک فصل کاوش در استان کرمانشاه بی‌سابقه و چشمگیر است.

به‌گزارش میلکان، داریوش فرمانی ضمن بازدید از روند کاوش در قواخ تپه کوزران، اظهار کرد: نتایج این کاوش بازگو کننده بسیاری از شبهات تاریخی این منطقه کهن است که در این کاوش لایه‌هایی مربوط دوران ساسانی، اشکانی و هزاره اول قبل از میلاد یافت شده است.

او افزود: یافته‌ها و داده‌های تاریخی بدست آمده اطلاعات قابل تاملی مربوط به تمدن آشوری در این منطقه را نمایان کرده است.

فرمانی با اشاره به رویکرد جدید اداره‌کل در خصوص معرفی و پژوهش آثار و محوطه‌های تاریخی، گفت: امسال ۱۰ برنامه باستان‌شناسی شامل کاوش و گمانه‌زنی انجام گرفته که این حجم عملیات که برخی انجام شده و تعدادی نیز در حال انجام است کم سابقه و شایان توجه است.

او ادامه داد:استان کرمانشاه با توجه به غنای تاریخی و فرهنگی بی‌بدیل و درخشانی که دارد، باید به نحو احسنت و در خور نام استان معرفی شود تا بتوان در کنار این آثار و تلاش برای معرفی و حفظ آن‌ها شاهد رونق صنعت گردشگری استان که اصلی‌ترین راه برون رفت از تنگناهای اقتصادی است،باشیم.

سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کرمانشاه، افزود: سعی ما بر این است تا با برنامه‌ریزی دقیق ضمن شناسایی آثار و محوطه‌های ارزشمند، اعتبارات لازم برای بررسی، شناسایی و تعیین حرایم این آثار اخذ شود.

او گفت: در صورت تامین اعتبار برای معرفی این محوطه‌های ارزشمند آن‌ها را به سایت موزه تبدیل می‌کنیم که قطعا دارای تبعات بسیار خوب و ماندگاری برای استان و مردم با اصالت آن خواهد بود.

فصل دوم کاوش‌های قواخ تپه ( قباق تپه ) کوزران با همکاری اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمانشاه و دانشگاه رازی از محل اعتبارات این اداره‌کل و با مجوز پژوهشکده باستان‌شناسی و پژوهشگاه وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی از اردیبهشت‌ماه شروع و در تیرماه خاتمه یافته است.

لینک کوتاه : https://www.milkanonline.ir/?p=36428
  • نویسنده : فرنگیس صفری
  • ارسال توسط :
  • منبع : روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کرمانشاه
  • 137 بازدید
  • بدون دیدگاه

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.