• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
1
ازسوی سازمان فرهنگی شهرداری و میراث فرهنگی استان کرمانشاه برگزار می‌شود

جشن تولد ۶۰۲ سالگی درخت رحمت کرمانشاه

  • کد خبر : 37138
  • 15 اسفند 1402 - 13:22
جشن تولد ۶۰۲ سالگی درخت رحمت کرمانشاه

درخت شیرین و فرهاد یا درخت رحمت (به کُردی: دار شیرن و فه‌راێ) نامی است که کرمانشاهیان به درخت چنار ۶۰۲ ساله‌ای می‌دهند که در کنار محوطه تاریخی طاق‌بستان در شهر کرمانشاه قرار دارد و در سال ۱۳۸۸ به ثبت آثار طبیعی ملی رسیده است. به گزارش میلکان؛ ارتفاع این درخت ۳۷.۷ متر و عرض […]

درخت شیرین و فرهاد یا درخت رحمت (به کُردی: دار شیرن و فه‌راێ) نامی است که کرمانشاهیان به درخت چنار ۶۰۲ ساله‌ای می‌دهند که در کنار محوطه تاریخی طاق‌بستان در شهر کرمانشاه قرار دارد و در سال ۱۳۸۸ به ثبت آثار طبیعی ملی رسیده است.

به گزارش میلکان؛ ارتفاع این درخت ۳۷.۷ متر و عرض آن ۸.۴۶ متر است که علاوه بر ارزش طبیعی، دارای ارزش فرهنگی و تاریخی برای مردم کرمانشاه است.

تخمین زده شده که این درخت در سال ۱۴۲۳ میلادی کاشته شده‌ باشد و در فرهنگ عامه مردم کرد شهر کرمانشاه، درخت شیرین و فرهاد نامیده می‌شود. با این حال از آنجا که پیرمردی کفاش به نام رحمت سالیان طولانی در حفره میان درخت به کفاشی مشغول بود، برخی آن را با نام درخت رحمت می‌شناسند. همچنین گاه از آن با عنوان «درخت چنار قدیمی طاق‌بستان»‌ یاد می‌شود.

درخت چنار طاق‌بستان در فرهنگ مردم شهر کرمانشاه به استعاره‌ای از قدمت و کهن سالی و نیز بزرگی و عظمت تبدیل شده‌ و یکی از نمادهای این شهر نیز به شمار می‌آید.

اکنون بمناسبت تولد این درخت کهنسال و روز درختکاری، سازمان فرهنگی شهرداری کرمانشاه با همکاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه، مراسم جشنی را تدارک دیده است.

این جشن که همراه با برنامه های شاد و متنوع است، امروز سه شنبه ساعت ۱۵ در محوطه تاریخی تاق بستان برگزار می‌شود و شهروندان می‌توانند حضور داشته باشند.

لینک کوتاه : https://www.milkanonline.ir/?p=37138

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.