• امروز : سه شنبه - ۱۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 30 April - 2024
1

بیستون و یک پروژه رویایی

  • کد خبر : 30541
  • 12 مهر 1401 - 8:54
بیستون و یک پروژه رویایی

یادداشت : مهدی خالوندی – سردبیر میلکان سال‌هاست که از ثبت جهانی کتیبه بیستون به عنوان اولین اثر جهانی استان در یونسکو می‌گذرد، اتفاقی که انتظار می‌رفت در این ۱۶ سال باعث تحول گردشگری منطقه شود. اما در عمل به غیر از چند اتفاق ریز و چند پروژه کوچک عملا اتفاق خاصی برای این محوطه […]

یادداشت : مهدی خالوندی – سردبیر میلکان
سال‌هاست که از ثبت جهانی کتیبه بیستون به عنوان اولین اثر جهانی استان در یونسکو می‌گذرد، اتفاقی که انتظار می‌رفت در این ۱۶ سال باعث تحول گردشگری منطقه شود. اما در عمل به غیر از چند اتفاق ریز و چند پروژه کوچک عملا اتفاق خاصی برای این محوطه جهانی که موزه‌ای از آثار ادوار تاریخی ایران را در دل خود جای داده است، رخ نداده و بیستون آنگونه که شایسته آن است دستاوردی برای گردشگری کرمانشاه نداشته است.
محوطه جهانی بیستون با همه عظمت تاریخی آن در دامنه صخره‌های سر به فلک کشیده و قرار گرفتن در اصلی‌ترین کوریدور عبوری استان کرمانشاه از چنان ظرفیتی برخوردار است که در صورت سامان‌دهی، برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری مناسب می‌تواند نه تنها گردشگری کرمانشاه را متحول کند، بلکه پایلوت حضور گردشگران خارجی در غرب کشور باشد.
این روزها خبرهایی از حضور سرمایه‌گذاری با یک ایده و پروژه‌ رویایی برای تحول گردشگری در بیستون به گوش می‌رسد که در صورت تحقق، جایگاه بیستون را جهانی‌تر از قبل می‌کند. پروژه‌ای بلند پروازانه و رویایی که قرار است با رعایت ضوابط یونسکو ضمن سامان‌دهی عرصه داخلی محوطه جهانی بیستون در فاز نخست، شرایط را برای یک سرمایه‌گذاری شگفت‌انگیز در فازهای بعدی بر روی صخره‌های سر به فلک کشیده بیستون فراهم کند.
سامان‌دهی مسیرهای دسترسی، محوطه‌سازی، احداث سوئیت‌های اقامتی در منطقه کاجستان مجموعه و اصلاح ورودی مجموعه بخش‌هایی از فاز اول این پروژه است. اما یکی از شگفتانه‌های فاز نخست ابر پروژه گردشگری بیستون، نورپردازی نقطه‌ای کوه بیستون است، تصور نورپردازی کامل صخره‌های بیستون که قرار است در قالب طرحی ویژه اجرایی شود هر بیننده‌ای را به وجد می‌آورد.

اما اصل کار و شگفتانه پروژه بیستون اتفاقاتی است که قرار است در فازهای بعدی بر روی صخره‌ها و در ارتفاع بالای ۱۰۰۰ متر شکل بگیرد. تصور کنید که با آسانسورهای شیشه‌ای به ارتفاع ۱۰۰۰ متری بروید و با قدم زدن در تونل‌ها و مسیرهای شیشه‌ای لحظاتی را در رستوران‌های صخره‌ای اطراق کنید و از آن هم جذاب‌تر شب را در هتل‌های صخره‌ای در میان اتاقک‌های شیشه‌ای که در ارتفاع بیش از هزار متری آویزان شده‌اند بگذرانید.
پروژه‌ای رویایی که در صورت تحقق می‌تواند سالانه هزاران گردشگر خارجی و داخلی را روانه کرمانشاه کند. به سرانجام رسیدن این ابر پروژه که در حال استارت است، با توجه به اینکه حجم سرمایه‌گذاری آن بسیار چشمگیر خواهد بود و اثرات جانبی بسیار زیادی بر روی گردشگری استان در حوزه‌های مختلف به جای خواهد گذاشت در صورت تحقق بخش مهمی از معضلات اشتغال استان را حل و یک تحول اقتصادی اساسی در منطقه ایجاد می‌کند.
تحقق این مهم نیازمند حمایت جدی مدیریت ارشد و مسئولان استان، همراهی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و همکاری دستگاه‌های مرتبط است تا بتوان بعد از سال‌ها شاهد شکل‌گیری یک ابر پروژه گردشگری در کرمانشاه بود.
آنچه که باید به آن توجه داشت استان کرمانشاه برای اینکه به قطب گردشگری منطقه تبدیل شود، نیازمند اجرای پروژه‌های پیشران و تحول آفرین در این حوزه است، اتفاقی که این روزها به کرات بر زبان مدیر جوان دستگاه متولی گردشگری استان جاری می‌شود و نویدبخش آینده‌ی روشن گردشگری کرمانشاه است.

لینک کوتاه : https://www.milkanonline.ir/?p=30541

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.