• امروز : پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024
3
گزارش میلکان از موانع صادرات گیوه ؛

بریدن پای گیوه از بازارهای جهانی

  • کد خبر : 12211
  • 04 مرداد 1399 - 12:54
بریدن پای گیوه از بازارهای جهانی

میلکان – گروه گزارش: گیوه یک کالای استراتژیک و تاثیر گذار در معیشت بخشی از مردمان منطقه اورامانات است. کالایی که در سالهای اخیر با توجه به استقبال منطقه اقلیم کردستان عراق و حتی کورد های ساکن کشورهای اروپایی نقش و سهم پررنگی در افزایش صادارت کالاهای صنایع دستی استان کرمانشاه داشته است. اتفاقی که […]

میلکان – گروه گزارش:
گیوه یک کالای استراتژیک و تاثیر گذار در معیشت بخشی از مردمان منطقه اورامانات است. کالایی که در سالهای اخیر با توجه به استقبال منطقه اقلیم کردستان عراق و حتی کورد های ساکن کشورهای اروپایی نقش و سهم پررنگی در افزایش صادارت کالاهای صنایع دستی استان کرمانشاه داشته است.
اتفاقی که در سالهای اخیر منجر به شکل گیری تعاونی های متعدد تولید گیوه در سطح منطقه شده است. اهمیت گیوه تا آنجاست که ما یک شهر جهانی و ملی در غرب کشور به نام شهر گیوه داریم.
حال متاسفانه سیاست های ارزی بانک مرکزی و الزام تجار و بازرگانان به عرضه ارز صادراتی از طریق سامانه نیما بر وضعیت صادرات صنایع دستی منطقه اورامانات تاثیرات بسیار منفی داشته است. صادرات گیوه از روزانه ۲ هزار جفت به ماهانه ۲۰ جفت رسیده است.
بهروز فرجی مدیر بازارچه مرزی شوشمی پاوه در گفتگویی پیرامون این موضوع اظهار داشت: تا قبل از الزام تجار به عرضه ارز حاصل از صادرات کالا از طریق سامانه نیما، صادرات صنایع دستی منطقه اورامانات از رونق مناسبی برخوردار بود و روزانه ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ جفت صادرات گیوه داشته ایم.
وی به کاهش شدید صادرات گیوه پس از اعلام این سیاست های ارزی اشاره کرد و افزود: خیلی وقت است صادرات گیوه روندی به شدت کاهشی داشته و به کمتر از ۲۰ جفت در ماه رسیده است.
فرجی افزود: چهارماه از سال گذشته و طی این مدت، پنجاه جفت گیوه هم صادرات نداشته ایم. وی در ادامه به تشریح دلایل عدم استقبال تجار از صادرات صنایع دستی پرداخت و گفت: با توجه به فاصله قیمت چند هزار تومانی نرخ ارز در بازار با ارز نیمایی، تجار این حوزه عنوان می کنند که صادرات صنایع دستی دیگر صرفه اقتصادی ندارد و این فعالیت را کنار گذاشته اند.
فرجی تاکید کرد: بانک مرکزی باید برای تجاری که در کار صادرات صنایع دستی هستند معافیت هایی قایل شود تا صادرات صنایع دستی اورامانات متوقف نشود.
دلیل کاهش صادرات گیوه، افزایش عوارض گمرکی توسط عراق است اما مدیرکل گمرکات استان کرمانشاه دلیل اصلی کاهش صادرات گیوه در دو سال اخیر را افزایش عوارض گمرکی توسط طرف عراقی عنوان می کند.
خلیل حیدری با اعلام این خبر اظهار داشت: تا پیش از سال ۹۸ عوارض گمرکی گیوه در مرز شوشمی بسیار ناچیز بوده ولی از سال ۹۸ و با افزایش عوارض گمرکی توسط طرف عراقی تقریبا صادرات گیوه به سطح بسیار پایینی رسیده است و طی این دو سال عملا صادراتی نداشته‌ایم.
وی تاکید کرد: در واقع به دلیل بالا بودن میزان این عوارض صادر کننده ایرانی استقبال چندانی از صادرات این کالا انجام نمی دهد زیرا در این شرایط گیوه تولیدی در اقلیم کردستان ارزان تر از گیوه ایران است و استقبال کم خواهد بود.
مدیرکل گمرکات کرمانشاه با تاکید بر این موضوع که الزام عرضه ارز صادراتی از طریق سامانه نیما دلیل کاهش صادرات گیوه نیست در ادامه عنوان کرد: اکنون بیش از هزار قلم کالا به عراق صادرات می شود که تنها یک قلم آن گیوه است.
حیدری افزود: در سال گذشته ۴ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار از مرزهای استان صادرات داشته ایم که ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار دلار آن را اقلام غیرنفتی تشکیل می دهد. در این حجم صادرات برگشت یک میلیون دلاری ارز ناشی از صادرات گیوه چندان مهم نیست.
مدیرکل گمرکات استان کرمانشاه عنوان کرد: البته گیوه بافی با معیشت خانوارهای کم درآمد بسیاری گره خورده است و حفظ این ظرفیت تولیدی برای ما بسیار مهم است.
حیدری تاکید کرد: اداره کل گمرکات کرمانشاه آمادگی دارد تا بالاترین سطح خدمات گمرکی را در خصوص صادرات گیوه ارایه کند.
مدیرکل گمرکات استان کرمانشاه ادامه داد: همچنین از صادرکنندگان گیوه دعوت می کنیم در قالب یک نشست مشترک مشکلات خود را با اینجانب مطرح کنند تا در جهت رفع آن ها اقدام کنیم.
مذاکره با مقامات اقلیم کردستان برای حل مشکل صادرات گیوه
دکتر امید قادری مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمانشاه با اعلام اینکه از طریق وزارت میراث فرهنگی و صنایع دستی و استانداری کرمانشاه برای حل مشکل صادرات گیوه با مقامات اقلیم کردستان مذاکره می کنیم، اظهار داشت: پس از طرح مشکلات صادرات گیوه به اقلیم کردستان، این موضوع توسط مجموعه میراث فرهنگی و از طریق وزارت خانه و مقامات استانی پیگیری شد.
وی مشکل پیش آمده در مورد صادرات گیوه را متوجه مقامات اقلیم کردستان عراق دانست و گفت: کشورها معمولا در راستای حمایت از تولیدات داخلی، تعرفه هایی برای واردات تعیین می کنند که ممکن است صادرکننده را با چالش مواجه کنند و این موضوع در مورد صادرات گیوه به اقلیم کردستان اتفاق افتاده است.
مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان کرمانشاه عنوان کرد: برای رفع این مشکل با دفتر صادرات معاونت صنایع دستی وزارتخانه صحبت کردهایم و قرار شده موضوع را به شکل کتبی اعلام کنیم تا آن ها از طریق مقامات ذی‌‎ربط اقتصادی در وزارت خارجه و اتاق بازرگانی این موضوع را در دستور کار نشست های دو طرفه با هیئت های اقلیم کردستان عراق و دولت عراق بگنجانند.
وی افزود: همچنین در همین راستا با استاندار کرمانشاه و معاونت اقتصادی مکاتباتی شده است تا آن ها در دیدارهای مشترک با طرف عراقی برای حل این موضوع مذاکره کنند.
قادری یادآور شد: البته مشکل تعرفه های سنگین بیشتر در مورد اقلیم کردستان وجود دارد و در دیگر مرزها مشکلی برای صادرات صنایع دستی وجود ندارد.
وی عنوان کرد: امیدواریم این موضوع حل شود و صادرات گیوه به اقلیم کردستان روند بهتری داشته باشد.

لینک کوتاه : https://www.milkanonline.ir/?p=12211

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.