• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
1
بازگشایی خسروی در نشست ستاد اربعین حسینی(ع) استان کرمانشاه مورد تاکید قرار گرفت

بخت بسته خسروی باز خواهد شد؟

  • کد خبر : 25732
  • 04 خرداد 1401 - 7:43
بخت بسته خسروی باز خواهد شد؟

عبدالله مرادی – میلکان کرمانشاه به عنوان بهترین و سهل‌ترین مسیر عتبات عالیات در طول تاریخ مورد توجه زائران امام حسین(ع) و ائمه بوده است. مرز خسروی نیز از دیرباز به عنوان بهترین مرز زمین برای سفر به کربلا بوده است اما در دهه اخیر با اتفاقاتی که نمی شود آن را کاملا اتفاقی دانست […]

عبدالله مرادی – میلکان
کرمانشاه به عنوان بهترین و سهل‌ترین مسیر عتبات عالیات در طول تاریخ مورد توجه زائران امام حسین(ع) و ائمه بوده است. مرز خسروی نیز از دیرباز به عنوان بهترین مرز زمین برای سفر به کربلا بوده است اما در دهه اخیر با اتفاقاتی که نمی شود آن را کاملا اتفاقی دانست این محور مورد بی مهری های فروان قرار گرفت و مرز مهران جایگزین خسروی برای سفربه کربلا و نجف شد.
توجه دولت به مهران و نقش پر رنگ ایلامی ها در منزوی کردن خسروی را نباید نادیده گرفت. مدیران غیر بومی استان که اغلب از استان ایلام بوده اند منافع زادگاه خود را بر منافع استان مظلوم کرمانشاه ارجح دانستند تا با اعتبارات استان کرمانشاه راه آهن و آزاد راه برای ایلام بکشند تا بزرگراه کربلا را از دور خارج کنند.
حالا باید دید نمایندگان و استاندار بومی می‌توانند این محور از دست رفته و نقش از دست رفته کرمانشاه در میزبانی عتبات را باز گردانند یا خیر؟
در راستای بازگشت خسروی و کرمانشاه به عنوان یک مسیر اصلی عتبات نشست ستاد اربعین حسینی(ع) استان کرمانشاه که با حضور میراحمدی، معاون امنیتی و انتظامی و رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی و جمالی نژاد معاون عمرانی وزیر و رئیس کمیته زیرساخت ستاد مرکزی اربعین در استانداری کرمانشاه برگزار شد.
مسیر اربعین حسینی یک مسیر ملی است و تکمیل آن باید یک تعهد ملی باشد
استاندار کرمانشاه با بیان اینکه مسیر اربعین یک مسیر ملی است و همه کشور باید برای تکمیل و ارتقای آن سرمایه گذاری کنند، گفت: هدف از بازگشایی مسیر عتبات و تکمیل زیرساختهای آن در استان، صرفا برای یکسال نیست بلکه این خدمت و عمران باید تا سالها باقی بماند و برکت و طعم شیرین آن به زائران حسینی و مردم استان کرمانشاه به عنوان خادمان اباعبدالله(ع) برسد.
بهمن امیری مقدم گفت: برای باز شدن مسیر کربلا بهترین فرزندان انقلاب تقدیم شده است و دور از انصاف است که در مسیر این زیارت یاد و جایگاه شان نادیده گرفته شود و خدای نکرده در خدمت به مردم راه و نیت شهدا را فراموش کنیم.
وی افزود: رهبر انقلاب فرموده اند:«مسیر زیارت عتبات عالیات یک مسیر ملی است» و نیز فرموده‌اند:«توفیق خدمت به زائران امام حسین(ع) از بزرگترین افتخارات مردم کرمانشاه است» و این توصیف خادم الزوار بودن مردم این استان و دلبستگی آنان به سیدالشهدا را به خوبی نشان می دهد. امیری مقدم اظهار کرد: متاسفانه در دو سال گذشته موضوع اربعین در استان کرمانشاه تعطیل بوده و نه جذب اعتبارات دنبال شده و نه طرحی برای اجرا و تکمیل زیرساختها پیگیری شده است.
وی افزود: این در حالی است که نمایندگان استان‌های معین کرمانشاه(کردستان، همدان، گیلان، اردبیل و قزوین) روز گذشته پس از بازدید از مرز استان، بهترین مسیر با زیرساخت های مناسب برای تردد زائران به عتبات عالیات را مرز کرمانشاه دانستند.
استاندار کرمانشاه گفت: ما باید آمادگی لازم برای رفت و برگشت و پذیرایی از ۲.۵ میلیون زائر را داشته باشیم و استان های معین هم باید این آمادگی را در خود ایجاد کنند.به گفته امیری مقدم، مسیر ملی اربعین از ورودی همدان به کرمانشاه تا مرز خسروی باید به صورت کامل پوشش داده شود زیرا اگر با تلاش ما مشکلات تردد زائران سیدالشهدا(ع) از مسیر کرمانشاه کمتر شود، یک توفیق بزرگ و ارزشمند است.
استاندار کرمانشاه عنوان کرد: دیروز یک تفاهم نامه با استان های معین و نهادهای انقلابی مانند بنیاد مستضعفان و ستاد اجرایی برقرار شد و این تعهد خدمت به زائران عتبات عالیات در استان کرمانشاه، برای آنان ایجاد شده است.
به گفته استاندار کرمانشاه، وزارت نیرو هم تعهد کرده است که یک پست ۶۳ کیلوواتی برق در استان کرمانشاه ایجاد کند و طرح آبرسانی به مرز سومار از سد شرفشاه را به نتیجه برساند.
وی با بیان اینکه مرز خسروی باید به صورت فعال و کامل همواره آماده پذیرش زائران عتبات عالیات باشد، گفت: از مرز خسروی با کمترین هزینه و زمان دسترسی لازم به شهرهای زیارتی عراق وجود دارد.
استاندار کرمانشاه گفت: دو استان معین قزوین و اردبیل در جلسه ستاد اربعین استان کرمانشاه غایب بودند که تقاضا داریم رئیس ستاد مرکزی اربعین این موضوع را دنبال تا تعهد آنان به تکمیل مسیر ملی اربعین حسینی در استان کرمانشاه به نتیجه برسد.
امیری مقدم همچنین درخواست کرد که جلسات پیگیری مستمری برای اجرای تکالیف و تعهدات دستگاه ها و استانهای معین کرمانشاه تا حصول نتیجه از سوی ستاد مرکزی اربعین برگزار شود.
امیری مقدم گفت: علاوه بر معاونان عمرانی شهرداران پنج شهر معین کرمانشاه در بحث عتبات باید یک ارتباط مستمر و نزدیک با شهرداری کرمانشاه داشته باشند.
برای بازگشایی دائمی مرز خسروی تلاش می کنیم
رئیس ستاد مرکزی اربعین گفت: ستاد مرکزی اربعین حسینی(ع) با جدیت موضوع بازگشایی مرز خسروی در ایام اربعین امسال را دنبال می کند و تلاش می کنیم این بازگشایی دائمی باشد.
سید مجید میراحمدی نیز به حضور احتمالی چهار تا پنج میلیونی زائر در آیین راهپیمایی اربعین امسال اشاره کرد و افزود: مرز مهران و مرزهای جنوبی کشور، ظرفیت پذیریش این جمعیت چند میلیونی را ندارند و باید شرایط و امکانات مناسب تری برای عبور راحت تر زائران عزیز فراهم کنیم. میراحمدی عنوان کرد: امیدواریم در سفر آتی وزیر کشور به عراق موضوع بازگشایی مرز خسروی در تفاهم نامه دوطرف گنجانده شود.
معاون امنیتی انتظامی وزیر کشور تاکید کرد: با توجه به جمعیت زیاد و گرمی هوا در اربعین امسال باید امکانات متناسب با این شرایط برای زائران فراهم شود.رئیس ستاد مرکزی اربعین در پایان اظهار امیدواری کرد که در اربعین امسال شاهد حضور باشکوه زائران اربعین حسینی و یکی از ماندگارترین و بهترین اربعین ها باشیم.
خسروی زیرساخت‌های مناسب‌تری برای زائران اربعین حسینی دارد
معاون عمرانی و توسعه امور شهري و روستائي وزیر کشور گفت: مرز خسروی در مقایسه با دیگر مرزها، از زیرساخت های مناسب تری برخوردار است و باید زائران را تشویق کرد که برای شرکت در راهپیمایی بزرگ اربعین حسینی این مسیر را انتخاب کنند.
مهدی جمالی نژاد گفت: امسال احتمالا شاهد حضور چهار تا پنج میلیون زائر حسینی در ایام اربعین خواهیم بود که یک جمعیت قابل توجه است.وی افزود: در این شرایط مسیر خسروی می تواند به کاهش بار مراجعات و روان شدن دیگر مسیرهای تردد بسیار کمک کند.
جمالی نژاد عنوان کرد: پنج استان شامل کردستان، همدان، گیلان، اردبیل و قزوین به عنوان استان معین کرمانشاه انتخاب شده اند که باید به تکمیل زیرساخت های کرمانشاه در ایام اربعین حسینی و ارائه خدمات به زائران کمک کنند.وی در عین حال تاکید کرد: استان کرمانشاه باید برای استان های معین وظایفی را تعریف کند که در این بازه زمانی تا آغاز راهپیمایی اربعین حسینی قابل انجام باشد‌.

لینک کوتاه : https://www.milkanonline.ir/?p=25732

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.