• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
3
رییس حوزه هنری با شروع اکران "هیچ کس منتظرت نیست":

امیدوارم این مستند باب گفتگو درباره آسیب‌‌دیدگان ناشی از اعتیاد را باز کند

  • کد خبر : 32508
  • 18 دی 1401 - 12:13
امیدوارم این مستند باب گفتگو درباره آسیب‌‌دیدگان ناشی از اعتیاد را باز کند

مستند اجتماعی «هیچ‌کس منتظرت نیست» به کارگردانی محسن اسلام‌زاده ، ۱۷ دی‌ در زندان دیزل‌آباد کرمانشاه برای بند جوانان و بند زنان و کمپ ترک اعتیاد ماده ۱۶ سراب نیلوفر به نمایش درآمد و پس از آن جلسه نمایش و نقدوبررسی آن در حوزه هنری کرمانشاه برگزار شد. به گزارش میلکان، مستند سینمایی «هیچ‌کس منتظرت […]

مستند اجتماعی «هیچ‌کس منتظرت نیست» به کارگردانی محسن اسلام‌زاده ، ۱۷ دی‌ در زندان دیزل‌آباد کرمانشاه برای بند جوانان و بند زنان و کمپ ترک اعتیاد ماده ۱۶ سراب نیلوفر به نمایش درآمد و پس از آن جلسه نمایش و نقدوبررسی آن در حوزه هنری کرمانشاه برگزار شد.
به گزارش میلکان، مستند سینمایی «هیچ‌کس منتظرت نیست»، محصول مرکز مستند سوره، ساخته محسن اسلام‌زاده که اکران‌های رویدادمحور برای‌آن در نظر گرفته شده است، در زندان دیزل‌آباد کرمانشاه برای بند جوانان، کانون اصلاح و تربیت (بند زنان) و کمپ ترک اعتیاد ماده ۱۶ سراب نیلوفر به نمایش درآمد که با استقبال حاضران در این اماکن مواجه شد.
پس از آن جلسه نمایش و نقدوبررسی این مستند اجتماعی با حضور دکتر افشین آزادی رییس حوزه هنری کرمانشاه، استادان دانشگاه، هنرمندان و اصحاب سینما، محسن اسلام‌زاده کارگردان و… در سالن اجتماعات حوزه هنری کرمانشاه برگزار شد.
افشین آزادی رییس حوزه هنری کرمانشاه در ابتدا بیان کرد: جمعیت شهر کرمانشاه یک میلیون نفر است اما متاسفانه ۴۰۰ هزار نفر از آن‌ها حاشیه‌نشین هستند. ما راحت از کنار این افراد رد می‌شویم و به این عزیزان توجه نمی‌کنیم در حالی که آن‌ها دزد و قاتل نیستند و جرم سنگینی مرتکب نشدند بلکه تنها آلوده به مواد مخدر شدند و دیگر‌ کسی از آن‌ها حمایت نمی‌کند.
وی ادامه داد: من از محسن‌ اسلام‌زاده کارگردان «هیچ‌کس منتظرت نیست» تشکر می‌کنم که با ساخت این مستند فضا را برای طرح مسایلی درباره زنان آسیب‌دیده باز کرد و اساسا ایشان به وظیفه خود به عنوان هنرمند یعنی واکنش به مسایل اجتماعی عمل کرده است.
رییس حوزه هنری کرمانشاه در پایان خاطرنشان کرد: «هیچ‌کس منتظرت نیست» پیش از این ۲۸ آذر تا ۸ دی در شهر مشهد اکران و استقبال خوبی از آن شد. همچنین این مستند امروز در زندان مرکزی کرمانشاه به نمایش درآمد و جالب است بدانید که پس از اکران دوستان از ما درخواست کردند باز هم اکرانی در بند‌های دیگر داشته باشیم. امیدوارم این مستند باب گفتگو درباره پذیرش آسیب‌‌دیدگان ناشی از اعتیاد را باز کند و ما این افراد را کنار خود جای دهیم.
در ادامه رضا کریمی از استادان دانشگاه و معاون نهاد کتابخانه‌ها با اشاره به اینکه «هیچ‌کس منتظرت نیست» درد جامعه و اثری ارزشمند است، بیان کرد: ظاهرا این مستند را کسانی درک می‌کنند که اعتیاد را چشیده‌اند. به همین دلیل من موضوع کمی با مخاطب عادی فاصله دارد و باید بگویم که ای کاش فکری برای مخاطب عام‌تر می‌شد. همچنین معتقدم که در محتوا خلاف عنوان عمل شد و از نظرم این اثر که موسیقی تاثیرگذاری دارد نیازمند افتتاحیه قوی‌تری بود. از سوی دیگر این اثر به جز سکانس‌های پایانی، ناامیدی را تلقین می‌کرد.
سپس کامران رضایی رییس انجمن سینمای جوان استان با بیان اینکه نزدیک شدن به سوژه‌ها و جلب اعتمادشان برای این نوع مستندها که مشاهده‌گر هستند، کار بسیار دشواری‌ست، مطرح کرد: ما در این مستند با صحنه‌هایی مواجه بودیم که سوژه‌ها برون‌ریزی می‌کردند و درونیات و ترس‌های خود را با مخاطب در میان می‌گذاشتند. همچنین لازم می‌دانم که این نکته را تاکید کنم که اثر پایان‌بندی انسانی داشت.
در ادامه نشست از تابلویی به  نام مستند «هیچ‌کس منتظرت نیست» که توسط استاد مهدی سهرابی از هنرمندان خوشنویس مطرح کشور بصورت زنده‌نویسی و در حاشیه جلسه خطاطی شده بود، رونمایی شد.
سپس کیوان ماه‌ور مدیر ادبیات پایداری حوزه هنری نیز با بیان اینکه انتظار امروز از مستند این است که زبان‌ گویای علم باشد، تصریح کرد: معتقدم برای ساخت آثاری شبیه به «هیچ‌کس منتظرت نیست» پژوهش‌های دقیق آسیب‌شناسانه لازم است. همچنین در ابتدا باید تفاوت بین کارتن‌خواب و معتاد مشخص شود چرا که ریشه‌ها و ثمرات آن فرق می‌کند. علاوه بر آن از واجبات عصر ماست که از نگاه سطحی نسبت به مسایل دور شویم. در نهایت باید بگویم که اگر بخواهم مستند بسازم، از مستند «هیچ‌کس منتظرت نیست» می‌توان بیش از ۲۰ زیر موضوع برای ساخت اثری درباره اعتیاد پیدا کرد.
رضا حیدری مدیر خبرگزاری فارس نیز در سخنانی با اشاره به اینکه «هیچ‌کس منتظرت نیست» گزارش جذابی از فعالیت‌های سپیده علیزاده بود تا مستند، عنوان ‌کرد: سوژه‌ای که برای اثر برگزیده شده، خوب و همچنین نگاه حمایتی همسر سپیده علیزاده به او قشنگ بود. همچنین‌ اگرچه ورودی مستند از نظر من گیرا نیست اما پایان مستند مخاطب را درگیر می‌کند.
در ادامه حمیدرضا ملک خطایی معاون اجتماعی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) با بیان اینکه کرمانشاه دومین شهر حاشیه‌نشین‌ پس از مشهد است، گفت: سوژه انتخابی قابل تجلیل و پرداختن به مسایل اجتماعی و نگاه ایجابی نه سلبی به این‌ مسایل لازم است. متاسفانه امروز کم‌کاری ۲۴ نهاد مرتبط با آسیب اجتماعی باعث شده است وضعیت حاشیه‌نشینی این‌ چنین باشد. همچنین لازم است بین آسیب اجتماعی و مفاسد اجتماعی تفکیک قائل شویم. لازم به ذکر است که مدیریت آسیب اجتماعی باید ۲۴ ساعته باشد و کار اداری نمی‌طلبد.
در بخش دیگری از نشست فخرالدین دوست‌محمد از فیلمسازان استان نیز عنوان کرد: لازم می‌دانم از زحمات و دوندگی‌های محسن‌ اسلام‌زاده که ما را با مرکزی آشنا کرد که زنان آسیب دیده را به جامعه بازمی‌گرداند، تشکر کنم اما از نظر من قصه اعتیاد و زشتی‌های آن‌ تکراری و کلیشه‌ای‌ست و داستان‌های غم‌انگیزی زیادی از اعتیاد شنیدیم. همچنین معتقدم اگرچه پایان تاثیرگذاری به لحاظ حسی داشت اما بینش جدیدی به مخاطب نمی‌دهد.
علی حقیقی مدیر هنرهای تصویری حوزه هنری کرمانشاه نیز در سخنانی عنوان کرد: سوالی که ذهنم‌ را درگیر کرده، این است که تا کجا می‌شود به اوج فلاکت و بدبختی افتاد اما مادر بود؟ این مستند مادرانگی را حفظ ‌کرده است و من به عنوان مخاطب احساس می‌کنم داستان اپیزودیک‌وار پیش می‌رود یعنی انگار شخصیت آرزو شخصیت چند سال قبل موناست.
وی خاطرنشان کرد: تمام زنانی که در این مستند دیده می‌شوند، وجه‌های مختلف مادر بودن را دارند و یا یک مادر را در حالت‌های مختلف می‌بینیم. در حقیقت نخ تسبیح مادر بودن است. ناگفته نماند که این مستند با وجود نمایش سیاهی‌ها مستند سیاهی نبود و امید داشت.
همچنین عباس نجمی و علی براری از فیلمسازان استان در سخنانی کوتاه به بیان نقطه نظرات خود پرداختند.
سپس محسن اسلام‌زاده کارگردان مستند «هیچ‌کس منتظرت نیست» با اشاره به اینکه برای انتخاب سکانس‌ها ما سر دو راهی قرار گرفتیم که باید یکی از راه‌ها را با خوبی‌ها و ضعف‌هایش انتخاب می کردیم، بیان‌کرد: راهی که انتخاب کردیم‌ نتیجه‌اش زمان طولانی مستند، ریتم کند سکانس‌ها و… است.
وی ادامه داد: من «هیچ‌کس منتظرت نیست» را برای پرده ساختم و برای پوشش خانم‌ها، نوع مستند و موضوعاتی که در کار آمده است، قید تلویزیون را زدم. همچنین سازمان سینمایی سوره را برای همکاری انتخاب کردم چراکه پشت کارهایش می‌ایستد و زنجیره توزیع سینمایی دارد.
کارگردان «هیچ‌کس منتظرت نیست» درباره تدوین اثر نیز اظهار کرد: ما برای تدوین اثر، بچه‌هایی را که ریتمیک تدوین می‌کنند، انتخاب نکردیم بلکه فردی را انتخاب کردیم که کمتر کات می‌زد. به همین دلیل تدوین اثر ۸ ماه طول کشید.‌ البته قبول دارم که می‌شد فیلم را یکبار دیگر یکدست‌تر کرد. اما تدوینگر‌ برای من از نمره صد، ۸۰ را می‌گیرد چراکه مادرانه‌ها را ایشان کشف کرد.
اسلام‌زاده با اشاره به اینکه مستند مشاهده‌ای است و نگاه سیاسی ندارد، مطرح کرد: همه شخصیت‌های اطراف سپیده علیزاده را شخصیت‌پردازی کردیم اما به علت زمان محدود یک قصه را انتخاب کنیم. شخصیت آرزو هم در این فرمول گنجید چراکه گذشته موناست. ناگفته نماند یکی از داستان‌هایی که ما داشتیم چالش سپیده علیزادهِ مادر در مواجهه با بچه‌هایش بود‌ که در مستند از آن استفاده نشد.
وی در پایان خاطرنشان کرد: مساله کاهش‌ آسیب که سرفصلی گمشده است، بسیار جدی و مهمتر از آن چیزی است که ما بدان فکر می‌کنیم. متاسفانه انگیز‌ه‌سازی صورت نمی‌گیرد و دوستان می‌خواهند به زور معتادان را ترک بدهند. در‌حالی که مقام‌ معظم رهبری بر استفاده از گروه‌های مردمی در این مسیر تاکید دارند اما عده‌ای گروه‌های مردمی را هم زمین زده‌اند.
در پایان نشست با اهدای لوح و تابلو خط منقش به جمله (یا عالماً بحالی علیک اتکالی) از زحمات محسن اسلام زاده کارگردان این مستند تجلیل شد.
افتتاحیه مستند سینمایی «هیچ‌کس منتظرت نیست» که پخش آن برعهده دفتر پخش رویش موسسه بهمن‌سبز است، امروز ۱۸ دی‌ماه ساعت ۱۶ در سینما آزادی کرمانشاه برگزار می‌شود.

لینک کوتاه : https://www.milkanonline.ir/?p=32508

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.