• امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024
4
مدیر نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه:

اصلاح ذائقه‌ها باید از کودکی انجام بگیرد / تبلیغات مواد غذایی ناسالم باید کاملا منع شود

  • کد خبر : 4735
  • 29 مهر 1397 - 9:47
اصلاح ذائقه‌ها باید از کودکی انجام بگیرد / تبلیغات مواد غذایی ناسالم باید کاملا منع شود

مدیر نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه با اشاره به افزایش شیوء بیماری‌های غیر واگیر در کشور گفت: ۷۶ درصد بار بیماری‌ها مربوط به بیماری های غیر واگیر است. طبق آمار سازمان جهانی سالانه ۵۸میلیون مرگ داریم که از این میزان ۳۵ میلیون آن مربوط به بیماری‌های غیر واگیر […]

مدیر نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه با اشاره به افزایش شیوء بیماری‌های غیر واگیر در کشور گفت: ۷۶ درصد بار بیماری‌ها مربوط به بیماری های غیر واگیر است. طبق آمار سازمان جهانی سالانه ۵۸میلیون مرگ داریم که از این میزان ۳۵ میلیون آن مربوط به بیماری‌های غیر واگیر می باید و ۲۸ میلیون از این ۳۵ میلیون در کشورهای درحال توسعه رخ می دهد.

دکتر شهریار مستوفی در گفتگو با خبرنگار میلکان آنلاین اظهار داشت:در ایران  بیماریهای قلبی عروقی  شایعترین نوع مرگ است. که از۳۸۰ مرگ سالیانه به صورت میانگین ۹۲ هزار مورد آن بر اثر بیماری های قلبی عروقی است و در رتبه بعدی سرطان‌ها، فشارخون و دیابت‌ها هستند.

وی سر فاکتور بیماری های غیر واگیر را غذای نا سالم عنوان کرد خاطر نشان ساخت: بیماریهای دیگر مانند دیابت ، فشار خون ، چربی و.. همه به نحوی به تغذیه ناسالم بر می‌گردد. در ایران ۲٫۵ برابر جهان نمک مصرف می کنیم. سرانه مصرف این ماده در دنیا ۵ گرم است و در ایران ۱۲٫۵ گرم . اگر بتوانیم ۶ گرم مصرف نمک را کم کنیم ۱۸ درصد سکته‌های قلبی و مغزی کم می‌شود.

مدیر نظارت بر مواد غذایی دانشگاه علوم پزشکی با اشاره به اینکه استاندارد مصرف قند  احتساب قند وقند پنهان درغذاها ۲۵گرم  است گفت: میانگین مصرف قند در دنیا ۴۰ و میانگین مصرف آن ایران ۶۵ گرم در رزو است.

وی کمبود تحرک و تغذیه نامناسب را عوامل بروز چاقی عنوان کرد و تصریح کرد: حذف روغن جامد و رساندن اسیدهای چرب ترانس در روغن‌های مایع مصرف خانوار به صفر باید تا پایان برنامه ششم توسعه انجام پذیرد که خوشبختانه روغن‌های تولیدی استان به صفر رسیده است.

مستوفی بیان داشت: در بحث نمک برنامه این است که سالانه ۱۰ درصد نمک مصرفی در تولیدات استان را  کاهش بدهیم.

وی به چه باید کردهای موضوع غذا پرداخت و گفت: مهمترین گام ارتقاء سواد سلامت جامعه است. باید ارتباط را با مردم بیشتر کنیم و مردم در جریان مخاطرات غذاهای پیرامونشان قرار بگیرند.آموزش‌های اصول تغذیه را به مردم آموزش دهیم. مردم تشنه اطلاعات هستند وظیفه ما است که برنامه مدونی در ارتقاء آموزش مردم سواد سلامت جامعه داشته باشیم .

مدیر نظارت بر مواد غذایی دانشگاه علوم پزشکی راهکار بعدی را تشویق و ترقیب کارخانه جات و تولید کنند گان به تولید محصولات ایمن و استاندارد و کاهش مخاطرات عنوان و گفت: منع تبلیغات کالاهای آسیب رسان هرچند که کم شده است و مجلس نیز قوانینی را داشته اما همچنان شاهد تبلیغ چیپس ، پفک و… هستیم.

وی تاکید کرد: اصلاح  ذائقه باید از  کودکی انجام بگیرد و غذا و خوراکی کودکان کم نمک و کم شکر باشد چون ذائقه نیز در همین دوران کودکی شکل می گیرد

لینک کوتاه : https://www.milkanonline.ir/?p=4735

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.