• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
3
رئیس اداره تحقیق ، توسعه و آموزشهای مردمی دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه تاکید کرد:

از مصرف قارچ‌های خودرو به هرشکلی خود داری کنید

  • کد خبر : 24711
  • 11 اردیبهشت 1401 - 15:38
از مصرف قارچ‌های خودرو به هرشکلی خود داری کنید

رئیس اداره تحقیق ، توسعه و آموزشهای مردمی دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه بیان داشت:  با توجه به بارش های یک هفته اخیر و بروز شرایط مساعد در رشد قارچ‌های خودرو، از هم استانی های عزیز خواهشمندیم از مصرف قارچ های خودرو، خودداری کنند. دکتر وریا رحیمی در گفت و گو با خبرنگار میلکان گفت: […]

رئیس اداره تحقیق ، توسعه و آموزشهای مردمی دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه بیان داشت:  با توجه به بارش های یک هفته اخیر و بروز شرایط مساعد در رشد قارچ‌های خودرو، از هم استانی های عزیز خواهشمندیم از مصرف قارچ های خودرو، خودداری کنند.

دکتر وریا رحیمی در گفت و گو با خبرنگار میلکان گفت: با توجه به شرایط جغرافیایی استان کرمانشاه در سال هایی که شاهد بارش باران و رعد و برق های بهاری باشیم با موجی از مسمومیت های اتفاقی ناشی از مصرف خوراکی قارچ‌های خودرو سمی روبرو می‌شویم .

وی تصریح کرد: متاسفانه  در سال های ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷ که به ترتیب در کشور یک هزار و ۵۴۰ نفر و یک هزارو ۷۲۶نفر در اثر مسمومیت با قارچ های خودرو سمی به بیمارستانها مراجعه کردند؛ استان کرمانشاه در بین سایر استان‌ها بیشترین مصدومیت را داشت.

دکتر رحیمی تاکید کرد: شناسایی انواع خوراکی قارچ از انواع سمی تنها بر اساس خصوصیات ظاهری مانند شکل، رنگ، بو، قوام و مزه مشکل بوده و تنها توسط متخصصان و کارشناسان مجرب قارچ شناسی و گیاه شناسی امکان پذیر است. بنابراین به توصیه های برخی از افراد در تشخیص انواع سمی از  انواع خوراکی قارچ  توجه نکنید.

رئیس اداره تحقیق ، توسعه و آموزشهای مردمی دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه خاطرنشان ساخت: قارچ های خودروسمی سالانه تعداد زیادی از هم استانی ها را قربانی، یا دچار مسمومیت می‌ کند. مصرف خوراکی قارچ های خودرو سمی منجر به نارسایی کبد و بستری شدن بسیاری از هم استانی ها شده‌ است.

وی با اشاره به اینکه  در ۵ سال اخیر درمجموع ۵هزارو۱۷۵ مورد مسمومیت ناشی از مصرف قارچ های خودرو در هموطنانی که در مناطق غربی، کوهستانی و یا مرطوب کشور زندگی می‌کنند بروز نموده است گفت: انتظار می‌رود کرمانشاهیان گرامی با رعایت توصیه هایی که در ادامه می‌آید از بروز مسمومیت و مرگ ناشی از قارچ های سمی پیشگیری کنند.

از مصرف قارچ های خودرو مخصوصا قارچ هایی که در کنار تنه درختان (علی الخصوص درختان خشک شده) می رویند و یا قارچ های جمع آوری شده توسط افراد بومی، خودداری کنید. برای حفظ سلامت خود و خانواده تان تنها قارچ هایی را که توسط مراکز مجاز و در بسته بندی های دارای مجوز می باشند، خریداری و مصرف نمایید.

مصرف قارچ ها توسط پرندگان و سایر جانوران اهلی و وحشی، نشان دهنده غیرسمی بودن قارچ برای انسان نیست.

برخی از روش ها و معیارهای سنتی مانند تغییر رنگ قاشق نقره در اثر تماس با قارچ، یا وجود حشرات دراطراف قارچ و محل رویش قارچ  معیار  علمی و صحیحی برای تشخیص عدم سمیت قارچ در همه موارد نیست.

برخی از سموم موجود در قارچ های سمی، مقاوم به گرما بوده و فرآیندهای آماه سازی غذا مانند کباب کردن، آب پز کردن، سرخ کردن، بخار پز کردن قادر به تخریب کامل مواد سمی موجود در آن نمی شود.

در صورت بروز علایم و نشانه های گوارشی (تهوع، استفراغ و اسهال) به صورت تاخیری (۱۲-۵ ساعت پس از مصرف خوراکی قارچهای خودرو)، هر چه سریع تر بیمار را به مرکز درمانی تخصصی مسمومیت ها  منتقل کنید.

در مواردی که علائم گوارشی بصورت تاخیری (با فاصله بیش از ۶ ساعت از مصرف قارچ خودرو) رخ دهد این دسته از قارچ ها سمیت به مراتب بیشتری دارند و در سالهای گذشته منجر به نارسایی حاد کبدی و مرگ تعدادی از افراد شده است.

انتقال سریع بیمار مسموم به یک مرکز درمانی تخصصی مسمومیت ها امکان درمان موفقیت آمیز را افزایش می دهد و هرگونه تاخیر در این امر سبب افزایش احتمال شکست درمان و حتی مرگ بیمار می شود.

بنابراین با مشاهده علایم و نشانه های بالینی اولیه به ویژه از نوع تاخیری در فردی با سابقه مصرف خوراکی قارچ خودرو، از هرگونه خود درمانی و درمان علامتی پرهیز نموده و بیمار را در اسرع وقت به بیمارستان منتقل نمایید.

در صورت امکان، نمونه باقی مانده قارچ مصرف شده توسط بیمار را برای شناسایی کادر پزشکی در بیمارستان به همراه داشته باشید.

لینک کوتاه : https://www.milkanonline.ir/?p=24711

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.