• امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024
4

رشد ۱۴ درصدی صادرات از مرزهای کرمانشاه

  • کد خبر : 21345
  • 11 مهر 1400 - 9:19
رشد ۱۴ درصدی صادرات از مرزهای کرمانشاه

رئیس اتاق بازرگانی کرمانشاه از رشد ۱۴ درصدی صادرات از مرزهای کرمانشاه در نیمه اول امسال خبر داد و گفت: زمان آن رسیده که مرز سومار گمرک مرزی مستقل داشته باشد به گزارش میلکان ، کیوان کاشفی با بیان اینکه بر اساس آمارها در نیمه اول امسال یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار کالا از […]

رئیس اتاق بازرگانی کرمانشاه از رشد ۱۴ درصدی صادرات از مرزهای کرمانشاه در نیمه اول امسال خبر داد و گفت: زمان آن رسیده که مرز سومار گمرک مرزی مستقل داشته باشد

به گزارش میلکان ، کیوان کاشفی با بیان اینکه بر اساس آمارها در نیمه اول امسال یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار کالا از مرزهای استان کرمانشاه صادر شده، افزود: این میزان از نظر ارزشی یازده درصد و از نظر وزنی ۱۴ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل بیشتر شده است.

کاشفی سهم استان کرمانشاه از کل صادرات ایران به عراق در نیمه اول سال را هم بیش از ۴۰ درصد برآورد کرد.

به گفته وی، نزدیک به ۶۰ تا ۷۰ درصد صادرات صورت گرفته از کالاهای تولید داخل استان بوده است.

رئیس اتاق بازرگانی کرمانشاه محصولات پتروشیمی، لبنیات، فولاد، کاشی و سرامیک، لوله و اتصال الات، رب گوجه، کنسرو و مواد غذایی را از مهمترین کالاهای صادر شده از مرزهای کرمانشاه در شش ماهه امسال اعلام کرد.

کاشفی با بیان اینکه در این مدت تقریبا در اکثر مرزهای استان افزایش صادرات را داشتیم، عنوان کرد: این امر نشان می‌دهد تمام مرزهای کرمانشاه فعال هستند و اگر زیرساخت‌های لازم فراهم باشد می‌توان میزان صادرات از این مرزها را بیشتر کرد.

کاشفی یادآور شد: تنها در مرز پرویزخان تا حدودی نسبت به سال گذشته روند کاهشی داشتیم و علت هم آن بود که در سال گذشته و به دلیل محدودیت‌هایی که بواسطه بیماری کرونا در برخی مرزها از سوی طرف عراقی اعمال شد، عمده بار صادراتی استان بر دوش پرویزخان بود و اکنون بار صادراتی بین همه مرزها تقسیم شده است.

وی با بیان اینکه از مجموع صادرات ۱.۲ میلیارد دلاری امسال استان حدود ۵۰۰ میلیون دلار آن از طریق دو مرز مرتبط با بخش عرب‌نشین عراق یعنی خسروی و سومار انجام شده که رقم قابل توجهی است، افزود: مابقی از طریق مرزهای مرتبط با اقلیم شامل پرویزخان، شوشمی و شیخ صله صورت گرفته است.

به گفته رئیس اتاق بازرگانی کرمانشاه، صادرات از مرز سومار نزدیک به ۳۰۰ درصد و مرز خسروی نزدیک به ۱۵۰ درصد رشد داشته داشتیم.

کاشفی افزایش صادرات از مرزهای عربی را بیانگر ظرفیت‌های صادراتی این مرزها دانست که اگرچه هنوز از بخش اقلیم کمتر است اما پتانسیل رشد بسیار بیشتر را هم دارد.

وی مهمترین مشکلی که باعث عدم استفاده کامل از ظرفیت مرزهای عربی می‌شود را فراهم نبودن زیرساخت‌ها خصوصا در مرز سومار دانست و تاکید کرد: هنوز و با گذشت چند سال از آغاز فعالیت مرز سومار، جاده دسترسی ۶۰ کیلومتری این مرز آسفالت نشده است که این امر باعث کندی تردد کامیون ها می‌شود.

رئیس اتاق بازرگانی کرمانشاه مشکل دیگر مرز سومار را عدم استقرار گمرک در این مرز اعلام و خاطرنشان کرد: با توجه به پتانسیل‌های صادراتی سومار، زمان آن رسیده که این مرز گمرک مستقل داشته باشد.

کاشفی در پایان از واردات ۳۴ میلیون دلار کالا از مرزهای استان در شش ماهه امسال هم خبر داد که نسبت به سال گذشته تغییر چندانی نداشته و یادآور شد: عمده کالاهای وارد شده مواد اولیه مورد نیاز صنایع بوده است.

لینک کوتاه : https://www.milkanonline.ir/?p=21345

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.