شهره امیری – میلکان
جمعیت ساکن در شهر ۹۳ میلیون متر مربعی کرمانشاه از مرز یک میلیون نفر گذشت. این آمار جمعیتی یکی از معیارهای لازم است برای تبدیل شدن شهر کرمانشاه به کلانشهر . گر چه طبق سرشماری سالهای ۹۰ و ۹۵ گمانه زنی هایی وجود داشت مبنی بر اینکه طبق آمار اولیه سرشماری این سالها، جمعیت شهر از مرز یک میلیون نفر فراتر رفته است، اما سازمان مدیریت برنامه ریزی استان کرمانشاه آمار جمعیت یک میلیون نفری را تکذیب می کرد و آن را دارای خطا دانست.
هفته گذشته، طبق برآورد جمعیتی دی ماه امسال سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان جمعیت شهر کرمانشاه را یک میلیون و هفت هزار و ۱۸ نفر اعلام کرد. این برآورد جمعیتی یک ماه پس از تخصیص بودجه سال ۹۸ صورت گرفت؛ آیا می شود گمان کرد ۷ هزارو ۱۸ نفر در طول یک ماه در این شهر افزایش یافته است! همین افزایش جمعیت سبب شد تا یکی از ملاک های لازم برای تبدیل شدن شهر کرمانشاه به کلانشهر را بدست آوریم.
۲۹ بهمن ماه سال جاری در پاسخ به نامه ۱۸ دی ماه سال جاری استاندار کرمانشاه از سوی وزارت کشور به استاندارکرمانشاه رسما اعلام شد که شهرکرمانشاه، کلانشهراست.
باید گفت: کلانشهر شدن تنها شاخصش افزایش جمعیت نیست بلکه شاخص ها و نیازهای مختلفی برایش تعریف شده است که در مجموع یک کلانشهرمی تواند با توسعه متوازن در تمام زمینه ها از جمله فرهنگی،سیاسی، اقتصادی و اجتماعی منجربه رشد و توسعه استان و مرحله بعد کشور شود. در حال حاضرکرمانشاه نهمین کلانشهرکشور است.
برای رسیدن به توسعه پایدار یک کلانشهر دیدگاههایی وجود دارد . سازمان ملل راه دستیابی به توسعه پایدار را وجود بسترهای فرهنگی مناسب می داند که با آموزش و آگاهی دادن به مردم می توان به آن دست یافت. بر این اساس توسعه پایدار شهری در تکوین مفاهیم زیر جنبه کارامدی به خود میگیرد: بسترسازی عدالت اجتماعی و شهروندی، بستر سازی مشارکت شهروندی و همبستگی اجتماعی، بسترسازی تقویت بنیان نهادهای اجتماعی و بنیان خانوادگی، رویکرد استراتژیک بر پدیداری توسعه پایدار شهری،گسترش آداب و فرهنگ شهرنشینی، مساعدت و سازماندهی ارگانهای دولتی و خصوصی، کارآمد سازی سیاستها و برنامه های سیاست گذاری در حوزه کلان شهری و گسترش حقوق شهروندی. از این رو هفته نامه میلکان برای چگونه دست یافتن به اهداف توسعه پایدار یک کلانشهر و مزایای کلانشهر شدن کرمانشاه با مسئولان و کارشناسان عرصه های مختلف گفتگوهایی ترتیب داده است