• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
7
مجری مدل QCT در گفتگو با خبرنگار میلکان؛

QCT مهارت آموزی کودکان را متحول خواهد کرد

  • کد خبر : 6241
  • 28 فروردین 1398 - 5:02
QCT مهارت آموزی کودکان را متحول خواهد کرد

کیفیت آموزش گروهیQuality Circle Time(QCT) مدل آموزش جدیدی است که به عنوان جدیدترین مدل آموزشی، مهارت های اجتماعی ، هوش هیجانی، ایجاد انگیزه و مشارکت‌های گروهی و… را آموزش می دهد. این مدل آموزشی برای اولین بار درایران زیرنظر دکتر نبی بستان متخصص روانشناسی و استادیار دانشگاه به عنوان مجری و مدرس با همکاری کانون […]

کیفیت آموزش گروهیQuality Circle Time(QCT) مدل آموزش جدیدی است که به عنوان جدیدترین مدل آموزشی، مهارت های اجتماعی ، هوش هیجانی، ایجاد انگیزه و مشارکت‌های گروهی و… را آموزش می دهد.
این مدل آموزشی برای اولین بار درایران زیرنظر دکتر نبی بستان متخصص روانشناسی و استادیار دانشگاه به عنوان مجری و مدرس با همکاری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمانشاه برگزار می شود.
دکتر نبی بستان درگفتگو با خبرنگار میلکان از بازخوردهای مثبت و مناسب این مدل آموزشی طی ۴ ماه اجرای آن از سوی والدین کودکان و نوجوانان خبرداد و گفت:با توجه به استقبال خوبی که از این کلاس ها شد ۶مرکز درکرمانشاه و ۷نمایندگی درشهرستان های استان کرمانشاه فعال شده است.
وی افزود:تا کنون بالغ بر ۲۰۰ نفر درکلاس های QCT شرکت کرده اند که کاربرگ ها تغییررفتاری نشان دهنده تغییرات مثبت رفتاری است و شاهد رشد درمهارت های اجتماعی ، اخلاقی ،آموزشی و شخصی هستیم.
مهم ترین نکته ای که درآموزش QCT وجود دارد تاکید برآموزش مهارت های اجتماعی، هوش هیجانی، ایجاد انگیزه و مشارکت های گروهی، ارتقاء عزت نفس و افزایش اعتماد به نفس، ایجاد تغییرات مثبت رفتاری و مسئولیت پذیری است که کودکان و دانش آموزان به طور سیستماتیک درمهد کودک و مدرسه یاد نمی گیرند.
مجری مدل QCT با بیان اینکه دراین مدل آموزشی هیچگونه تکلیف و مشقی داده نمی شود تصریح کرد:شرکت کنندگان درکنار فعالیت های روزمره مدرسه و خانواده می توانند به صورت غیرمستقیم فعالیت های آموخته شده را تمرین کنند. هر گروه بین۶ الی ۱۵ نفر می باشند و برای هرگروه یک ناظر و یک تسهیل گر طبق کاربرگ فعالیت آموزشی و بازی روزانه جلسه را با مشارکت و همکاری شرکت کنندگان برگزار می‌کنند. دراین مدل کاربرگ‌های ویژه والدین به منظور ارزیابی و بررسی تغییرات رفتاری فرزندانشان، کاربرگ ناظر و تسهیل‌گر به منظور ثبت رفتارهای مثبت و منفی شرکت کنندگان و تلاش برای تغییر و ارتقاء آنها، کاربرگ ویژه شرکت کنندگان به منظور ارزیابی و بازخورد آنها از آموزش و مشارکت خود و سایر اعضاء می باشد. که درهرجلسه و هرسطح کاربرگ‌ها مطالعه و براساس نیاز برنامه طراحی می‌شود. جذابیتی که وجود دارد موجب ماندگاری و پایداری رفتار می شود.براساس مدل های روانشناسی رفتارهایی که پایدار بماند و به عملکرد تبدیل شود به یادگیری تعریف می شود.
مدل آموزشی QCT همزمان با ایران در ۵۰ تا ۶۰ کشور دیگر درحال اجراست و دربرخی از کشورهای توسعه یافته اجباری است.
دکتر بستان با اشاره به اینکه اهمیت استفاده از این مدل پوشش دادن به آموخته‌هایی است که درمدرسه، مهدکودک و خانواده به اجماع شکل گرفته است گفت: این آموخته ها درماهیت شخصیت فردی شرکت کنندگان رشد نیافته است.گاهی مشاهده می‌شود که کودک پرخاشگر است؛ مهارت اجتماعی لازم را کسب نکرده است، اعتماد به نفس و خود ارزشمند بینی او پایین بوده یا رشد نکرده است. درقالب قوانینQCT ومدل آموزشی که وجود دارد این کودک احیاء می شود و رفتارها تغییر می‌یابد.کودک از این تغییر لذت می برد، مدل آموزشی درقالب بازی و رعایت قوانین و پروتکل آموزشی به کودک کمک می کند که خودش را بشناسد و رفتارهای درونی شده اش بروز کند. دراین خودآگاهی کودک نقاط قوت و ضعف خود را می‌شناسد و به دنبال تغییر رفتار است، همین به رشد و تکامل همه جانبه او کمک می کند.
دکتر بستان یادآور شد: این دوره های آموزشی با صرف هزینه و زمان کم اجرا می شود به همین خاطر وقت زیادی از دانش آموز و والدین او نمی‌گیرد.
درترم بهاره‌ی پیش رو ۱۲جلسه یک ساعته تنها با یکصدهزار تومان برگزار می شود.این دوره ها در نمایندگی شهرستان‌های کرند غرب ، قصرشیرین، سرپل ذهاب، کنگاور، صحنه ، گیلانغرب و پاوه با توجه به تفاهم نامه همکاری که با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری و کمیته امداد منعقد شده است درمراکز کانون پرورش فکری ۲۲بهمن، کارمندان ، پارک معلم و فرهنگسراهای کوثر درپارک درخشان، گل نرگس درشهرک ژاندارمری و فرهنگسرای شهر درچهارراه مطهری برگزار می‌شود.
وی تأکید کرد: ما مطمئن هستیم که آموخته های QCT نسل آینده کودکان و نوجوانان را براساس الگوی نظم پذیری، رشد اعتماد به نفس و مهارت های اجتماعی و هوش هیجانی که یک انسان نیاز دارد با آن برسد پیش فرض و طراحی خواهد کرد.با آموزش خشک درمدارس که براساس تأکید برحفظیات است کودک از این حیطه خارج می شود چون درگروه های همفکر و مرتبط با خود تمام ماهیت های QCT را یاد می‌گیرد.
ایجاد خلاقیت و کارآفرینی از دیگر قدرت های مدل QCT است، درذهن یک کودک برای استفاده از داشته ها و معلومات حداقلی و حداکثری از کمترین آگاهی ها نیز استفاده می کند و آن قابلیت را بزرگ می کند و فرد می تواند از حداقل معلومات خود استفاده بهینه ببرد.
دکتر بستان درخصوص تربیت مربیان QCT بیان داشت:تمامی مربیان QCTدارای مدرک فوق لیسانس روانشناسی یا مشاوره هستند.این افراد درکارگاه های آموزشی تربیت مربی درطول سه روز به صورت تئوری و عملی آموزش می بینند، از آنها آزمون گرفته شده و پس از دریافت گواهی نامه مربیگری ،یک هفته به صورت کارورزی درخصوص چگونگی برگزاری دوره ها درکنار مربیان آموزش عملی می بینند.
ابتدا به عنوان تسهیل گر پس از آن مربی و سپس ناظر دردوره ها حضور پیدا می کنند.هرهفته با برگزاری ۲ساعت جلسات بازآموزی و هماهنگی نقاط ضعف و سوالاتی که درحین آموزش برای آنها به وجود آمده است برطرف می شود.
طرح QCT برای اولین بار درایران دوطرح برای زوجین و کنکوری ها را نیز دردست اجرا دارد. QCTمی تواند برای بزرگسالان و نیز زوجین درکاهش تعارضات و معضلات درون خانوادگی بسیارمؤثرباشد.خرداد ماه نیز برای افزایش تمرکز، توجه و اعتماد به نفس داوطلبان شرکت درکنکور ۹۸ دوره ای برگزار می شود که داوطلبان می توانند با شرکت در ۴جلسه یک ساعته تمرکز خود را افزایش داده و به کاهش استرس خود کمک کنند.

لینک کوتاه : https://www.milkanonline.ir/?p=6241

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.