• امروز : چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
5
رویاهای بازوند برای ثبت کاری ماندگار در کرمانشاه

از مجسمه شیرین و فرهاد تا کتیبه‌ای به سبک داریوش/ نقشِ هوشنگ

  • کد خبر : 21176
  • 10 شهریور 1400 - 3:08
از مجسمه شیرین و فرهاد تا کتیبه‌ای به سبک داریوش/ نقشِ هوشنگ

عبدالله مرادی – میلکان هوشنگ بازوند برای ثبت عکس و اخبارش در رسانه‌ها از هیچ تلاشی فروگذار نبود. ثبت جلسات، سفرها، کلنگ زنی و افتتاح های فاز بندی شده پروژه ها را در قالب‌های مختلف کتاب، بولتن، ویژه نامه چند صد میلیونی به چند روزنامه خاص و رسانه های تلگرامی می سپارد تا شاید نقشی […]

عبدالله مرادی – میلکان
هوشنگ بازوند برای ثبت عکس و اخبارش در رسانه‌ها از هیچ تلاشی فروگذار نبود. ثبت جلسات، سفرها، کلنگ زنی و افتتاح های فاز بندی شده پروژه ها را در قالب‌های مختلف کتاب، بولتن، ویژه نامه چند صد میلیونی به چند روزنامه خاص و رسانه های تلگرامی می سپارد تا شاید نقشی از خود در تاریخ کرمانشاه به جای بگذارد.
استاندار کرمانشاه یکی از مدیرانی است که در چند دولت اخیر ایران پست‌های مدیریتی و کلیدی استانهای زاگرس نشین را تجربه کرده است.
زلزله سرپل ذهاب از سال ۹۶ یکی از برنامه های تبلیغی بازوند برای نشان دادن کار و تلاش اش بوده است. ایدهی مجسمه و تندیس‌های عظیم‌الجثه شیرین و فرهاد و بابک خرمدین گرفته تا آرامگاه یارمحمدخان کرمانشاهی و… نیز از رویاهای استاندار کرمانشاه بود که برای ثبت اثر ماندگار از خود در کرمانشاه مطرح کرد، اما تنها تیترهای آنها از جلسات خارج شد و هیچ اتفاق دیگری رخ نداد.
شکست پروژه های تله کابین، قطار شهری، خط آهن کرمانشاه – اسلام آبادغرب و … که قرار بود تا سال ۱۴۰۰ به بهره برداری برسند، در کنار عدم اجرای پالایشگاه آناهیتا، کریدور گردشگری بیستون- طاق بستان، پتروپالایش خلیج فارس سنقر ، دهکده المپیک، بندر خشک و … بازوند را به این فکر انداخت تا شاید با حجاری کتیبه‌ای بر کوه های سرپل ذهاب نامی از خود در این دیار به جای بگذارد.
هر چند که استاندار كرمانشاه بهمن ماه ۱۳۹۹ در جلسه ای با اشاره به همدلي و همراهي بي نظير مردم و مسئولين در زلزله كرمانشاه گفت: يادماني حاوي اطلاعات اين زلزله، آمارهاي مصدومين و فوتي ها، اقدامات انجام شده و مشاركت مردم، خيرين و مسئولين در بازسازي مناطق زلزله زده در شهرستان سرپل ذهاب احداث خواهد شد اما بحثی از حجاری و کتیبه ای با این حجم نبود.
او ضرورت ایجاد این کار را بی سابقه بودن زلزله سرپل‌ذهاب در ۱۰۰سال اخیر در منطقه غرب می داند و اعتقاد دارد كه خسارات اين زلزله و اقداماتي كه براي بازسازي آن صورت گرفته در قالب طرحي به شكل يك يادمان براي آيندگان به يادگار باقي بماند.
یادمان برای انتقال تجربه است
بازوند ذکر بعضي نكات مانند عدم استحكام لازم بعضي از ساختمان ها در برابر زلزله را در این یادمان ضروری می داند و می افزاید: براي احداث اين يادمان نياز به مشاور و طراح ساخت مي باشد كه اين يادمان دربرگيرنده موضوعاتي مانند: تعداد فوتي ها و در برگيرنده بعضي نكات مانند همراهي مردم در روند بازسازي و اقدامات انجام شده براي بازسازي مناطق زلزله زده باشد.
با بستن داربست و آغاز حجاری نگاه ها متوجه کاری شد که در دوران باستان برای اینکه نگهداری اسناد کاغذی مشکل بود و یا وجود نداشت صورت می گرفت؛ با بالا گرفتن انتقادات نسبت به کتیبه «نقش هوشنگ» روابط عمومی استانداری بیانیه ای داد؛ اما در کنار حمله به منتقدین هیچ طرح روشنی از این ایده و هیچگونه شفاف سازی و روشنگری در خصوص مشاور، طراح هزینه و محل اعتبار این هزینه ارائه نداد.
برای تبلیغ در حق رهبری اجحاف نکنید
طی روزهای اخیر نیز مجمع منادیان عدالت کرمانشاه در نامه ای سرگشاده این اقدام را طاغوتی و تجملی دانسته و خواستار توقف سریع این اقدام شده است.
در این نامه آمده است : «کلوا و اشربوا و لاتسرفو انه لایحب المسرفین» الاعراف – ۳۱ . مدتی است که کار اجرایی حجاری کتیبه‌ای با موضوع ثبت تاریخی آثار مخرب و گسترده زلزله آبان ماه سال ۱۳۹۶ در دستور کار استانداری کرمانشاه قرار گرفته و ساخت این کتیبه با هزینه‌های آن چنانی از دیدگاه‌های مختلف قابل بررسی و تأمل است، که در این یادداشت به ۲ نکته مهم آن پرداخته می‌شود.
۱. لزوم و چرایی این یادمان
آنچه که در تأمل اولیه به ذهن متبادر می‌شود لزوم انتقال تجربه مدیریت بحران به وجود آمده برای استفاده دیگران است ولی متأسفانه مسیر این انتقال تجربه بسیار بد و ناشیانه انتخاب شده است، چه اینکه این تجربه اگر قائل به قابل استفاده بودن آن برای دیگران باشیم باید در اختیار مسئولین فعلی و آینده کشور قرار بگیرد نه اینکه بر دل کوه نقش ببندد و در کوتاه مدت یادآور کتیبه‌های سلسله‌های پادشاهی باشد و در دراز مدت فرسوده شده و عبث و بی فایده رها شود؟
از سوی دیگر هوشنگ بازوند هزینه هنگفتی صرف چاپ کتابی با کاغذ گلاسه از عکس‌های خود در این بحران کرده که در مقدمه کتاب هدف از هزینه و چاپ آن کتاب کذایی را یادگار ماندن تجربیات گرانقدر مجموعه مدیریتی استان برای مدیران و آیندگان دانسته‌اند!
۲. هزینه از رهبری برای کاری عبث
ظاهراً بعد از اعتراض افرادی به هزینه‌ها و چرایی هزینه کرد برای ساخت این کتیبه، هوشنگ بازوند استاندار کرمانشاه موضوع اساسی این کتیبه را انعکاس نقش پر خیر و برکت سفر رهبری به سرپل ذهاب در حل مشکلات این بحران دانستند که نه تنها مشکل اصلی را برطرف نکرده بلکه مشکلات بزرگ‌تری را ایجاد کرده و در این نامه لازم است گوشه‌ای از بیانات مقام معظم رهبری در سفر سال ۱۳۹۰ به استان کرمانشاه را بازخوانی کنیم: ۶ مهر ۱۳۹۰، سفر کرمانشاه: «چند روز است منتظر فرصتی بودم که این گلایه را هم عرض بکنم. من وقتی توی خیابان‌های کرمانشاه رفتم، دیدم به شکل غیر متعارفی عکس‌های بزرگی از چهره این حقیر در مسیر نصب شده این کار چند تا اشکال دارد: یکی اینکه کاری است کاملاً غیر لازم و با هزینه سنگین، این توجیهی ندارد، ثانیاً این تبلیغ‌های این‌جوری، مناسب وضع ما و شأن نظام جمهوری اسلامی و شأن طلبگی ما نیست، کار ما بایستی با بساطت و سادگی پیش برود.»
همانگونه که اشاره شد، حجاری بر سنگ یادآور سلسله‌های پادشاهی است و بنا بر نص صریح رهبر معظم انقلاب مناسب ایشان و شأن جمهوری اسلامی نیست، در ثانی وی که از چاپ و نصب بنر در خیابان‌ها گله می‌کنند آیا راضی به حجاری کتیبه بر دل سنگ با هزینه‌های چند صد میلیون تومانی هستند.
البته از رفتارهای استاندار کرمانشاه در این چند ساله شائبه ساخت نمادی از خود ایشان در لوای پرداختن به سفر پر خیر و برکت رهبری بیشتر به ذهن متبادر می‌شود که مطمئنیم اینگونه نیست. در غیر این صورت علاوه بر پایمال شدن بیت‌المال و اجحاف در حق رهبری، سو استفاده شخصی از اموال عمومی نیز افزوده خواهد شد.
در پایان از استاندار کرمانشاه درخواست می‌شود در این اوضاع سخت معیشتی و مالی مردم رنج دیده و خزانه خالی دولت هر چه سریع‌تر انجام این اقدام عبث و بیهوده را متوقف کند، در غیر این صورت بر مراجع نظارتی ذیربط لازم است علاوه بر برخورد با این حرکت تجملاتی و طاغوتی با مسرفین و هدر دهندگان بیت‌المال مسلمین قاطعانه برخورد کنند.

لینک کوتاه : https://www.milkanonline.ir/?p=21176

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.