• امروز : چهارشنبه - ۲۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 17 April - 2024
5

یازدهمین دوره جشنواره کتابخوانی رضوی در استان کرمانشاه آغاز به کارکرد

  • کد خبر : 20442
  • 24 خرداد 1400 - 5:18
یازدهمین دوره جشنواره کتابخوانی رضوی در استان کرمانشاه آغاز به کارکرد

معصومه حسنی خونسار، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان کرمانشاه گفت: جشنواره کتابخوانی رضوی یکی از بهترین راه های مشارکت مردمی در توسعه و ترویج کتاب و کتابخوانی می باشد و از چند بعد حائز اهمیت است اول درگیر کردن «عموم مردم» با کتابخوانی، دوم معرفی و شناساندن کتابخانه های عمومی در سطح جامعه. وی تصریح […]

معصومه حسنی خونسار، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان کرمانشاه گفت: جشنواره کتابخوانی رضوی یکی از بهترین راه های مشارکت مردمی در توسعه و ترویج کتاب و کتابخوانی می باشد و از چند بعد حائز اهمیت است اول درگیر کردن «عموم مردم» با کتابخوانی، دوم معرفی و شناساندن کتابخانه های عمومی در سطح جامعه.
وی تصریح کرد: جشنواره کتابخوانی رضوی با هدف اشاعه و ترویج فرهنگ ائمه‌ معصومین علیهم‌السلام به ویژه فرهنگ منوّر رضوی؛ گسترش فرهنگ کتاب‌خوانی و مطالعه کتاب‌های مرتبط با سیره‌ی پاک ائمه‌ معصومین علیهم‌السلام به‌ویژه حضرت امام رضا علیه‌السلام؛ شناسایی و معرفی کتاب‌های فاخر مرتبط با فرهنگ و سیره اهل‌بیت علیهم‌السلام از طریق انتشار گسترده‌ این آثار و اشاعه و ترویج فرهنگ مهدویت و انتظار فعالیت می‌کند.

وی در ادامه افزود: از ۱۰ دوره گذشته نهاد کتابخانه های عمومی کشور توفیق برگزاری ۵ دوره را داشته و این دوره ششمین دوره ای است که توسط نهاد کتابخانه های عمومی کشور برگزار می شود، و استان کرمانشاه نیز میزبان کتابخوانان و مخاطبین کتاب و کتابخوانی است، در دهمین دوره جشنواره با توجه به مشکلات به وجود آمده در خصوص شیوع بیماری کرونا و حذف بخش مکتوب این جشنواره در فضای مجازی برگزار شد قریب به ۲۸ هزار نفر در آن شرکت کردند.
امام زمان (عج) بخش جنبی یازدهمین دوره می باشد
مدیرکل کتابخانه های عمومی استان کرمانشاه در ادامه با اشاره به افزوده شدن بخش جنبی به جشنواره کتابخوانی رضوی تصریح کرد: از دو دوره گذشته بخش جنبی به این جشنواره افزوده شده است. در دوره گذشته بخش امام جواد(ع) را داشتیم. در یازدهمین دوره نیز به دلیل داشتن دو نیمه شعبان در سال ۱۴۰۰ بخش امام زمان نیز به این جشنواره اضافه شده است.
وی افزود: در این دوره علاوه بر قالب های پرتکرار گذشته همچون چهارگزینه ای، نقاشی، پویش کتابخوان و داستانک بخش شعرگویی ویژه بزرگسالان و نوجوانان و قصه گویی از منابع جشنواره و منابع آزاد مرتبط با جشنواره را هم خواهیم داشت.
وی در خصوص جشنواره کتابخوانی رضوی تصریح کرد: با توجه به اینکه در ادوار گذشته جشنواره محدودیت منابع داشتیم، در این دوره جوایزی را نیز برای ناشران جهت تولید منابع اختصاص داده شده تا ناشران هم ضمن مشارکت در این جشنواره بر غنی شدن منابع مرتبط با ائمه معصومین (ع) بیفزایند.
حسنی خونسار افزود: تلاش براین است که این جشنواره کاملا در بستر فضای مجازی برگزار شود. فایل کتاب ها در پایگاه جشنواره قابل دسترسی است و فایل صوتی و کتاب های بریل برای نابینایان نیز تولید شده و در کتابخانه های عمومی استان قابل دسترسی است. ضمن اینکه منابع مکتوب نیز در کتابخانه های سراسر استان در دسترس است.
برگزاری یازدهمین دوره در بستر فضای مجازی؛
معصومه حسنی خونسار، با اشاره به اینکه یازدهمین جشنواره کتابخوانی رضوی در دو بخش فردی و خانوادگی برگزار خواهد شد افزود: مهلت شرکت در جشنواره رضوی از ۲۲ خرداد ماه لغایت یکم آبان سال جاری می باشد که با توجه به ادامه روند شیوع بیماری همه‌گیر کرونا، یازدهمین دوره جشنواره نیز مانند سال گذشته، در بستر الکترونیک از طریق سامانه مسابقات الکترونیک کتابخوانی www.samakpl.ir و اپلیکیشن موبایلی برگزار می‌شود.
وی درباره ویژگی های این دوره از جشنواره افزود: منابع کمتر، ایجاد قالب های جدید متناسب با سلایق مختلف، گروه سنی کودک در دو بخش ۴ تا ۷ سال و ۸ تا ۱۲ سال به صورت مجزا داوری و تقدیر می‌شوند و خرید ۷۲۰۰ نسخه از هر عنوان کتاب توسط نهاد کتابخانه های عمومی کشور از جمله ویژگی های متمایز یازدهمین دوره جشنواره کتابخوانی رضوی است.
منابع یازدهمین جشنواره کتابخوانی رضوی
وی در ادامه با معرفی عناوین این دوره به تفکیک گروه سنی گفت: در بخش کودک کتاب زندگی امام رضا علیه السلام نوشته سید محمد مهاجرانی توسط نشر کتابک و مجموعه ۱۴ معصوم: امام زمان علیه السلام نوشته زهرا عبدی نشر جمکران معرفی شده است.
حسنی خونسار، ضمن معرفی منابع بخش نوجوان نیز افزود: ۲ کتاب با عنوان «برای ضامن آهو، ۵۵ پرسش و پاسخ درباره‌ی امام رضاعلیه السلام و زیارت ایشان» نوشته غلامرضا حیدری ابهری از به‌نشر و «ده قصه از امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف» نوشته فریبا کلهر از نشر قدیانی به عنوان منابع بخش نوجوان انتخاب شده اند.
مدیرکل کتابخانه های عمومی استان کرمانشاه، در خصوص انتخاب منابع جوان و بزرگسال نیز تصریح کرد: دو کتاب «چشمه های بهشت: گزیده عیون نوشته محمد هادی زاهدی از به نشر و پرسش ها وپاسخ های دانشجویی: مهدویت (دوران ظهور) نوشته رحیم کارگر از نشر معارف به عنوان منابع جوان و بزرگسال انتخاب شده اند.
وی افزود: رشته های این دوره از جشنواره شامل نقاشی، پویش کتابخوان، چهارگزینه‌ای، شعرسرایی، دو پویش «برای امام زمانم» ویژه نوجوانان و «مروّجان فرهنگ رضوی» ویژه کتابداران، داستان کوتاه (داستانک، دل نوشته و متن ادبی)
تولید آثار هنری، قصه‌گویی، حمایت از چاپ و انتشار منابع برتر است.
حسنی خوانسار با بیان اینکه درصدد معرفی کتب به آحاد جامعه هستیم افزود: در نهمین جشنواره کتابخوانی رضوی در سال ۹۸ تعداد ۲۷ هزار و ۲۷۷ نفر از استان کرمانشاه شرکت کردند که نسبت به سال ۹۶ هفت هزار نفر رشد داشته است و در سال ۹۹ با توجه به وجود ویروس کرونا و مشکلات تعطیلی کتابخانه ها بیش از ۲۸ هزار نفر در دهمین جشنواره کتابخوانی رضوی شرکت کردند.

لینک کوتاه : https://www.milkanonline.ir/?p=20442

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.