• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
3
‌عضو هیئت علمی دانشگاه رازی کرمانشاه:

مدیریت شهرها را باید به افراد متخصص و توانمند سپرد

  • کد خبر : 20311
  • 18 خرداد 1400 - 7:17
مدیریت شهرها را باید به افراد متخصص و توانمند سپرد

 دکتر سیاوش قلی پور عضو هیئت علمی گروه علوم اجتماعی دانشگاه رازی کرمانشاه با اشاره به مشکلات در شوراها اظهار داشت: در شرایطی که جامعه و فضای عمومی ضعیف است و شورا نیزخود اتکاست و کار خودش را انجام می دهد، باید به دنبال راهکارهای مانند تخصص گرایی، شفاف سازی و برداشتن موانع مشارکت اجتماعی […]

 دکتر سیاوش قلی پور عضو هیئت علمی گروه علوم اجتماعی دانشگاه رازی کرمانشاه با اشاره به مشکلات در شوراها اظهار داشت: در شرایطی که جامعه و فضای عمومی ضعیف است و شورا نیزخود اتکاست و کار خودش را انجام می دهد، باید به دنبال راهکارهای مانند تخصص گرایی، شفاف سازی و برداشتن موانع مشارکت اجتماعی رفت.

به گزارش خبرنگار میلکان آنلاین ؛  این جامعه شناس در دومین نشست آسیب شناسی شورای شهر کرمانشاه که به همت دانشگاه رازی کرمانشاه و با موضوع «چه باید کرد؟» برگزار شد؛ اظهار داشت: شورا یک نهاد حد واسط میان شهرداری و جامعه است و بنابراین باید مطالبات مردم را به شهرداری منتقل کند و به شفافیت کارها کمک کند.

قلی پور، شورای شهر کرمانشاه را مجموعه ای خوداتکا و خودبنیاد توصیف کرد و گفت: این وضعیت ناشی از ضعف جامعه است و در چنین شرایطی، جامعه نمی تواند مطالبات خود را به شکل مطلوبی از طریق شورا به حکمرانی محلی منتقل کند و در نتیجه ارتباط شورا با جامعه قطع می شود و به یک نهاد خودبنیاد و خوداتکا تبدیل می‌گردد.

شوراها، لایه های بروکراسی را ضخیم تر کردند

قلی پور، شفافیت در امور حکمرانی محلی را وظیفه ذاتی شورا دانست و گفت: شوراها آمدند تا بوروکراسی موجود راچابک تر کنند و با نهادهای تاثیرگذار در مدیریت شهری مذاکره و گفتگو کنند تا از این طریق بتواند مطالبات مردمی را مطرح کنند‌. اما در عمل لایه دیگری به بروکراسی موجود اضافه کردند و یک بوروکراسی ضخیمتر به وجود آمد.
وی افزود: متاسفانه با وجود شکلگیری شوراها، آن شفافیت مورد انتظار محقق نشد و به عنوان یک شهروند تاکنون چنین ویژگی را در کلانشهر کرمانشاه مشاهده نکرده‌ایم.‌

عضو هیئت علمی گروه علوم اجتماعی دانشگاه رازی کرمانشاه عنوان کرد: همچنین تاکنون اعضای شورای شهر کرمانشاه بر اساس یک برنامه  علمی و مستند و حداقل بر اساس یک پیوست، پیرامون توسعه و فرآیندهای آن و پروژه های توسعه ای در کرمانشاه صحبتی نکرده اند. به عنوان مثال در قضیه تله کابین تاق بستان، برخی از اعضای شورا طرفدار اجرای پروژه و برخی هم مخالف آن بودند ولی هیچکدام از آن ها مبتنی بر یک داده مستند و علمی صحبت نکردند.

وی ادامه داد: مردم حقی بر شهر دارند و باید این حق را از حکمرانی محلی مطالبه کنند و در کنار آن، مسئولیتی هم در قبال شهر دارند که متاسفانه به دلایل مختلفی در این فضا چندان فعال نیستند و یکی از دلایل این است که نهادی ندارند تا از طریق آن بتوانند نقش آفرینی کنند. همچنین آن ها رسانه ای در اختیار ندارند که صحبت های خود را منتقل کنند و به طور کلی آگاهی از ساز و کار حکمرانی محلی وجود ندارد.

شهر باید به افراد متخصص سپرده شود

قلی پور در بخش دیگری از سخنانش خاطر نشان کرد: در شرایطی که جامعه و فضای عمومی ضعیف است و شورا نیزخود اتکاست و کار خودش را انجام می دهد، باید به دنبال راهکارهای مانند، تخصص گرایی، شفافیت سازی و برداشتن موانع مشارکت اجتماعی رفت.

وی برخورداری از تخصص را مهمترین ویژگی یک نامزد شورای شهر و  پارلمان محلی دانست و در ادامه تاکید کرد: در شرایطی که جامعه نیازهای خود را از طریق نهادهای مدنی جامعه مطرح نمی کند، برای مدیریت شهری به نقش آفرینی افرادی با برخورداری از تخصص هایی مانند معماری (با دو گرایش طرحی منظر و شهرسازی)، اقتصاد شهری‌، جامعه شناسی شهری، جغرافیای شهری، انسان شناسی و سواد سلامت، توریسم و گردشگری، محیط زیست و ارتباطات نیازمند هستیم. البته تنها افرادی که در این حوزه ها مدرک گرفته اند؛ مدنظر نیست، بلکه منظور افرادی است که توانایی بسیار بالایی در درک و فهم این مطالب دارند‌.

این جامعه شناس کرمانشاهی اظهار داشت: در شرایطی که نهادهای مدنی در شهر چندان فعال نیستند، نهاد دانشگاه در کرمانشاه می تواند اینکار را انجام دهد و بخشی از این تخصص ها در دانشگاه رازی، آزاد و پیام نور وجود دارند. البته بسیاری از این افراد آگاه و تحلیلگر در خارج از فضای دانشگاه نیز هستند و می توانند نقش موثری در این حوزه داشته باشند‌.
وی ادامه داد: شهر کرمانشاه با این مشکلاتی که دارد، باید بپذیرد راهی جز سپردن شهر به دست متخصصان ندارد تا شاید این افراد بتوانند در زمینه توسعه شهر، نقش آفرینی کنند. گر چه این مسیر، هم راه دشواری است.

شورای شهر یک اتاق شیشه ای برای رصد فعالیت های شهری

عضو هیئت علمی گروه علوم اجتماعی دانشگاه رازی کرمانشاه با تاکید بر اینکه اعضای شورای شهر، در قامت یک مدیر و یا مسئول نیستند در ادامه اظهار داشت: شورای شهر در واقع یک مجموعه تسهیلگر هستند که باید شفاف سازی کنند و یک حلقه رابط بین مردم و حکمرانی محلی باشند.

وی همچنین خاطرنشان  کرد شورای شهر باید یک اتاق شیشه ای برای رصد تمامی فعالیت های شهر باشد و ادامه داد: شورای شهر نیازمند راه اندازی یک سایت اطلاع رسانی بسیار جدی است تا از طریق آن بتوانند در حوزه های مختلف شفاف سازی کند و مردم با کمک آن، از عمکرد حکمرانی محلی آگاهی پیدا کنند.

قلی پور عنوان کرد: شورای شهر به کمک شهرداری باید اطلاعات مربوط به میزان درآمدهای سالیانه شهرداری و چگونگی تخصیص و هزینه بودجه، رزومه کاری و تخصص پیمانکارهای طرف قرارداد، اطلاعات مربوط قراردادها، ناظران پروژه ها و نحوه واگذاری طرح ها همراه با پیوست فرهنگی آن ها را در اختیار مردم و کارشناسان قرار دهند تا آن ها بتوانند به بررسی جدی روند پروژه ها و وضعیت عدالت توزیعی بپردازند.

وی گفت: به عنوان مثال شهرداری، سنگ های یکی از میدان های اصلی شهر را هر پنج تا شش ماه یکبار عوض می کند در حالیکه در برخی از محله ای حاشیه ای باید با ماشین های افرود، از داخل کوچه ها عبور کنیم. شهروندان انتظار دارند، شهرداری به وضعیت عمرانی همه محلات توجه داشته باشد.

عضو هیئت علمی گروه علوم اجتماعی دانشگاه رازی کرمانشاه افزود: همچنین روشن شود که تعداد کارمندان شهرداری چقدر است و تعداد این پرسنل را با شهرهایی مانند ازمیر ترکیه و یا اهواز مقایسه کنیم و نتیجه آن را برای مردم شفاف سازی کنیم.
وی تاکید کرد: شورا باید روندهای توسعه شهر، برنامه های آتی این حوزه و استراترژی و راهبرد آن ها برای توسعه فرهنگی و ارتقای هویت شهری را برای شهروندان توضیح دهند و در کنار آن، کارهایی که در حوزه هایی مانند بافت های فرسوده و صدور مجوزها تاکنون انجام شده و یا قرار است در آینده انجام شود را تشریح نماید و مشخص کند که این کار ها چقدر در کاهش نابرابری ها نقش داشته اند.

لزوم فعال کردن شوراهای محلات

قلی پور در بخش دیگری از سخنانش بر لزوم نهادسازی با هدف فراهم کردن امکان مشارکت اجتماعی قشرهای مختلف جامعه تاکید کرد و گفت: شورای شهر در راستای ارتقای کمی و کیفی نهادهای مردم نهاد، باید با نهادهای دیگر مانند استانداری رایزنی کنند و به تقویت گروه های مردم نهاد فعلی کمک کنند و روند دریافت مجوزهای جدید را نیز تسهیل کنند. همچنین تصمیمات این گروه ها را در مدیریت شهری لحاظ کنند تا آن ها اثرگذاری اندیشه خود را به عینه در کالبد شهر و برنامه های شهری ببینند.

وی همچنین به ضرورت فعال کردن شوراهای محلات اشاره کرد و گفت: منطق و ساز و کار مدیریت شهری این است که از دل شوراهای محلات آدم های توانمندی شناسایی شوند و آن ها در یک سطح بالاتر، در شورای شهر نقش آفرینی کنند. بنابراین شناخت رهبران محلی و پتانسیل های محلی برای شورای شهر الزامیست.

وی افزود: همچنین شورای شهر باید تلاش کند با احداث پارک های عمومی و موضوعی، افزایش سرانه فضاهای هنری و ورزشی، سرای محلات و خانه های فرهنگ، زمینه مشارکت های مردمی را فراهم کند. این مجموعه ها به شورای محلات یا شورایاری ها کمک می کنند تا آن ها بتوانند نقش آفرینی بهتری داشته باشند و صدای مردم باشند. شک نکنید مردم بهتر از هر کسی دانند که چه خواسته ای دارند و چه چیزی را دنبال می کنند و این سخن یک تلقی پوپولیستی نیست.

این جامعه شناس کرمانشاهی با اشاره به اینکه شورا باید برای مردم کانال ارتباطی و رسانه فراهم کند؛ افزود: الان زیرساخت اینترنت فراهم است و در دست هر شهروند هم یک گوشی هوشمند قرار دارد و زمینه انتقال صدای مردم به مدیران شهری وجود دارد.

لزوم انجام نظرسنجی های ادواری

عضو هیئت علمی گروه علوم اجتماعی دانشگاه رازی کرمانشاه عنوان کرد: به دلیل فقدان یک جامعه مدنی قدرتمند، صداها به راحتی و روانی منتقل نمی شود و در این شرایط برای آگاهی از نظرات جامعه، باید نظرسنجی های ادواری و مستمر راجع موضوعات مختلف انجام شود. برای انجام اینکار تعداد زیادی متخصص جامعه شناسی در همین کرمانشاه داریم که آن ها می توانند این نظرسنجی ها را انجام دهند.

وی افزود: از طرف دیگر باید آمایش های مختلفی به شکل مستمر در سطح شهر در انجام شود و ما بتوانیم یک آرشیو چند جانبه و غنی راجع به شهر کرمانشاه داشته باشیم تا بتوانیم براساس این داده ها، برنامه ریزی کنیم. در غیراینصورت ما با یک شهر بی نام، بی خواسته و بی مطالبه روبرو هستیم که نمی دانیم شهروندانش چه می خواهند.

قلی پور تاکید کرد: شورا باید جلسات خودا را به صورت علنی و با حضور رسانه ها برگزار کنند تا مردم از مفاد آن ها آگاه شوند و در این جلسات به جای طرح نظرات شخصی، بر اساس یافته های نظرسنجی ها و آمایش های ادواری عمل کنند.

وی خاطرنشان کرد: اگر شورای شهر در راستای انجام این موارد گفته شده، تلاش نکند، کماکان به عنوان یک نهاد خوداتکا و خودمحور، بی ارتباط و انتزاعی با جامعه خواهد ماند و هیچ خیری برای شهر و شهروندان در پی نخواهد داشت و تنها هر ۴ سال هزینه ای یکبار هزینه برگزاری یک انتخابات را روی دست مردم می گذارد و به ضخیم تر کردن بروکراسی موجود کمک می کند و تاثیری در بهبود حکمرانی محلی نخواهند داشت.

لینک کوتاه : https://www.milkanonline.ir/?p=20311

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.