• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
3

قصرشیرین یکی از پرپتانسیل‌ترین مناطق آزاد کشور

  • کد خبر : 19632
  • 25 اردیبهشت 1400 - 5:03
قصرشیرین یکی از پرپتانسیل‌ترین مناطق آزاد کشور

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه از منطقه آزاد قصرشیرین به عنوان یکی از پرپتانسیل‌ترین مناطق آزاد کشور یاد کرد. به گزارش  میلکان آنلاین به نقل از  باشگاه خبرنگاران جوان باباخانی سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه از منطقه آزاد قصرشیرین به عنوان یکی از پرپتانسیل‌ترین مناطق آزاد کشور یاد کرد و گفت : از جمله […]

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه از منطقه آزاد قصرشیرین به عنوان یکی از پرپتانسیل‌ترین مناطق آزاد کشور یاد کرد.

به گزارش  میلکان آنلاین به نقل از  باشگاه خبرنگاران جوان باباخانی سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه از منطقه آزاد قصرشیرین به عنوان یکی از پرپتانسیل‌ترین مناطق آزاد کشور یاد کرد و گفت : از جمله این مزیت‌ها ارتباط این منطقه با دو بخش عربی و کردی کشور عراق به واسطه وجود دو پایانه مرزی خسروی و پرویزخان است.

او گفت : قطعا برای بسیاری سرمایه گذاران مطلوب خواهد بود که بتوانند در یک منطقه همزمان با دو بخش کشور عراق تبادلات تجاری داشته باشند. از طرفی این دو پایانه آمار بالایی در صادرات دارند و همین امر می‌تواند ما را امیدوار کند که منطقه آزاد قصرشیرین به هدف اصیل خود که تولید صادرات محور است، نزدیک شود.

باباخانی افزود: در کنار این دو پایانه نباید از زیرساخت‌های خوب منطقه آزاد قصرشیرین غافل شد. وجود مسیر بزرگراهی تا خود مرز خسروی، وجود یک مسیر آزادراهی که در آینده تا خود مرز خسروی ادامه می‌یابد و نزدیکی مسیر راه آهن که تا حدود شهرستان اسلام آبادغرب رسیده و قرار است تا مرز خسروی ادامه یابد از مزایای دیگر این منطقه است که نباید نادیده گرفته شود.

او افزود: کرمانشاه پتانسیل‌های بسیاری در حوزه‌های مختلف کشاورزی، صنعت و معدن، توریسم سلامت، گردشگری و … دارد، و می تواند فرصتی برای بهره گیری از این پتانسیل‌های بالقوه استان فراهم کند.

باباخانی ادامه داد: منطقه آزاد فرصت نابی برای رونق بخش‌های مختلف اقتصادی استان از جمله بخش کشاورزی، صنعت، معدن، توریسم سلامت و … استفاده کرد.

او افزود: ما در استان با مهار آب‌های مرزی، راه اندازی سامانه گرمسیری و … پتانسیل خوبی در بخش کشاورزی داریم و راه اندازی منطقه آزاد قصرشیرین که رویکردی صادرات محور دارد عملا می‌تواند به کمک این بخش آمده و زمینه ساز راه اندازی صنایع تبدیلی کشاورزی جهت صادرات این محصولات شود.

باباخانی گفت: در این منطقه می‌توان با ایجاد صنایع تبدیلی محصولات کشاورزی زمینه صادرات این محصولات را فراهم کرده و ارزآوری بسیاری برای استان و کشور داشت.

او گفت: از طرفی استان ظرفیت خوبی در بحث معادن دارد، بطور مثال معادن قیرطبیعی گیلانغرب فرصت خوبی است که استان بهره چندانی از آن نبرده و می‌توان با ایجاد صنایع فرآوری این محصول در منطقه آزاد قصرشیرین زمینه صادرت فرآورده‌های این محصول طبیعی را فراهم کرد.

باباخانی افزود: دانش و تجهیزات خوب درمانی استان هم یکی از پتانسیل‌هایی است که باید از آن در مناطق آزاد بهره گرفت، می‌توان با ایجاد زیرساخت‌هایی در مناطق آزاد زمینه ورود بیماران کشور‌های همجوار را به استان فراهم کرد و توریسم سلامت استان را رونق بخشید.

او افزود: صنایع پایین دستی پتروشیمی هم فرصتی دیگر در استان است که می‌توان با استفاده از فرصت منطقه آزاد از این فرصت استفاده کرد.

منطقه آزاد قصرشیرین ۷۲۰۰ هکتار است

باباخانی با اشاره به تعیین محدوده این منطقه در طرح توجیهی آن، ادامه داد: محدوده منطقه آزاد قصرشیرین حدود ۷۲۲۳ هکتار است که جایی مابین مرز پرویزخان، کمربندی قصرشیرین و مرز خسروی را شامل می‌شود.

او افزود: البته محدوده منطقه چندان اهمیتی ندارد و همین که توانستیم مصوبه راه اندازی آن را بگیریم کافی است، چرا که با عملکرد خوب منطقه آزاد قصرشیرین، امکان توسعه آن فراهم است و می‌توان در سال‌های آتی به محدوده آن را اضافه کرد. یعنی اگر مسئولان بالادستی عمکلرد خوب منطقه را شاهد باشند گستردگی منطقه توجیه پیدا کرده و امکان گسترده شدن آن فراهم می‌شود.

باباخانی گفت: برای شروع فعالیت این منطقه در ابتدا توسط هیات وزیران سازمان مسئول، هیات مدیره و مدیرعامل منطقه آزاد قصرشیرین همانند سایر مناطق آزاد کشور تعیین می‌شود.

او گفت: با تعیین هیات مدیره و مدیرعامل تدوین طرح جامع منطقه آزاد قصرشیرین با در نظرگرفتن پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های استان تدوین می‌شود، به نحوی که بتوانیم بیشتری میزان بهره برداری را از ظرفیت این مناطق داشته باشیم.

باباخانی افزود: زیرساخت‌هایی برای این منطقه نیاز است که همه در طرح جامعه لحاظ شده و توسط سازمان مسئول و هیات مدیره منطقه پیگیری می‌شود .

 

لینک کوتاه : https://www.milkanonline.ir/?p=19632

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.